CRÍTIQUES

VALORACIÓ
8
Live souls more putrid than dead bodies
Publicat el: 22 de setembre de 2018
CRÍTiCA: La calavera de Connemara
The proposition to exhume the remains of fascist dictator Francisco Franco after nearly half a decade resting in peace in a state-funded mausoleum, puts a grave twist on Martin McDonagh’s play A Skull in Connemara that makes a return to La Villarroel in an energetic Catalan version directed by Iván Morales.
Set in the district of Connemara in County Galway, a place of desolate beauty where, the tourist board says, one can experience “the real Ireland”, this, the second part in a trilogy by the Anglo-Irish playwright dynamites the rural idyll, the family unit and the benign influence of Catholicism with violent delight.
The story centres on middle-aged villager Mick Dowd (Pól Lopez) whose job it is to make space in an overcrowded cemetery by unearthing, pulverising and dumping old bones elsewhere. Yet amidst rumours on the cause of Dowd’s wife’s sudden death seven years earlier, and the revelation (plot spoiler!) that she is not in the ground where she is supposed to be, what one might discover when digging up the past is thrown into play.
This gleeful production plays up its comic elements possibly at the expense of the play’s dark irony. But perhaps crudity is what’s needed in these shifty times, with their myriad of catchy distractions. In a climatic skull-smashing scene, teenager Mairtin (Ferran Vilajosana) helps Dowd out; the worrying representative of a psychopathic new generation nurtured by soil left too long unturned.
CRÍTIQUES RELACIONADES / La calavera de Connemara
TÍTOL CRÍTiCA: Dansa macabra
PER: Francesc Massip

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Dos actors inmensos que valen tota una obra
PER: Pep Barbany

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: SUSPENS i HUMOR NEGRE
PER: Ferran Baile

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Un dificil (i exitós) exercici de funambulisme escènic
PER: Marc Sabater

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: La vida es lo que pasa entre trago y trago
PER: Elisa Díez

VALORACiÓ
7
TÍTOL CRÍTiCA: Hem de riure?
PER: Alba Cuenca Sánchez

VALORACiÓ
7
TÍTOL CRÍTiCA: Barreja de trhiller i comèdia esbojarrada que se’n riu del mort i de qui el desenterra
PER: Teresa Ferré

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Maleir els ossos sobre una pista de prat verd
PER: Andreu Sotorra

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Brillant versió del brutalisme teatral britànic
PER: Iolanda G. Madariaga

VALORACiÓ
10
TÍTOL CRÍTiCA: Fuita del teatre de la trinxera amb l’escut de l’humor però oblidant la tensió dramàtica
PER: Jordi Bordes

VALORACiÓ
7