CRÍTIQUES

VALORACIÓ
10
Un cercle virtuós
Publicat el: 11 de març de 2017
CRÍTiCA: Fairfly
Si hi ha un dels grups d’aquests que considerem de nova
fornada que hagi aconseguit consolidar-se i crear el que en termes empresarials
seria una marca pròpia i diferenciada aquest és, sense cap mena de dubtes, La
Calòrica. Des de la seva creació, el 2010, aquesta companyia liderada pel
dramaturg Joan Yago i pel director Israel Solà s’ha convertit en una referència
indiscutible d’un teatre basat en l’actualitat, d’una banda, i en l’humor, de l’altra.
I a Fairfly, el ser darrer
espectacle, aquesta combinació es sublima en el que probablement sigui el
millor producte de La Calòrica. Una proposta que cal veure sí o sí, a risc de
perdre’s el que serà, amb tota probabilitat, un autèntic èxit.
Fairfly és el resultat d’un text brillant i ajustat als
actors que l’executen, uns actors excel·lents i encaixats a la peça que
interpreten, una gran saviesa a l’hora de posar-ho tot plegat en escena i, per
damunt de tot, un tema –una idea—candent. L’obra és un torpede atòmic al mite
de l’emprenedoria, una febre que serveix a l’autor, Joan Yago, per reflexionar
no només sobre tot allò que no ens expliquen els defensors del ‘Converteix-te
en el teu propi amo’ sinó també sobre si realment un altre món és possible i
tenim o no ganes de canviar-lo. Una reflexió de fons construïda de quotidianitat i d’humor i, per tant, en forma una comèdia, que és el vehicle més adequat per
emmirallar la realitat.
A Fairfly, quatre amics es troben al voltant d’una taula
després que l’empresa per la qual treballen hagi anunciat un
ERE que afectarà a tota la plantilla. La seva intenció és redactar el manifest
reivindicatiu del comitè laboral, però entre punt i punt sorgeix una vella idea
de joventut aparcada al seu dia i que, fet i fet, podria canviar les seves vides… A
partir d’aquesta circumstància, l’espectacle esdevé una autèntica muntanya
russa que els espectadors recorren pràcticament convertits en voyeurs
involuntaris gràcies l’arriscada però també encertada aposta del director pel
minimalisme i la proximitat.
Una aposta que podria ser temerària si Israel Solà no sabés que
els actors respondran perfectament al
repte. Queralt Casasayas, Xavi Francés, Aitor Galisteo-Rocher i Vanessa Segura encaren
el desafiament amb uns treballs que no admeten cap objecció, plens
de contundència, convicció i bon ofici. Quatre intèrprets en majúscules que tanquen el cercle començat per un
text extraordinari i que converteix Fairfly en un d’aquells escassos espectacles en què si no s’aconsegueix la perfecció és ben bé perquè aquesta no existeix.
CRÍTIQUES RELACIONADES / Fairfly
TÍTOL CRÍTiCA: Emprenedoria, La Calòrica,…què pot sortir malament?
PER: Pep Barbany

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: L’època de l’emprenedoria o de fer volar coloms
PER: Núria Sàbat

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Comèdia, reflexió i talent a cullerades
PER: Teresa Ferré

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: El teatre pot canviar el món!
PER: Teresa Bruna

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Reflexiones a golpe de sonrisas
PER: Alba Cuenca Sánchez

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Què vols que dius que fas?
PER: Núria Cañamares

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: La mosca de los huevos de oro
PER: Juan Carlos Olivares

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Devastadora ucronia emprenedora
PER: Jordi Bordes

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Un bon plat de farinetes
PER: Andreu Sotorra

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Una maravillosa terapia de risas
PER: Elisa Díez

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Un bon tip de riure amb una idea que ha de canviar el món
PER: Iolanda G. Madariaga

VALORACiÓ
9