CRÍTIQUES

VALORACIÓ
8
L’època de l’emprenedoria o de fer volar coloms
Publicat el: 8 de juny de 2018
CRÍTiCA: Fairfly
En una època com la nostra, de capitalisme
salvatge, per demostrar qui som i què volem –sigui canviar el món o omplir-nos
les butxaques– és imprescindible desplegar tota la capacitat emprenedora, lluir
competències digitals, vendre’s a les xarxes socials, formar part d’alguna start-up i, per descomptat, sotmetre la
vida personal a la laboral.
Sigui com sigui, és fàcil deixar-se engolir per
la sempre temptadora possibilitat d’assolir l’èxit, especialment quan la teva
empresa “de tota la vida”, el lloc on treballes des de fa una pila d’anys, et
comunica la irrevocable i imminent posada en marxa d’un ERE, ERO o INRI. Aleshores
t’has de moure. Pots crear un comitè d’empresa, convocar assemblees, mostrar
voluntat negociadora, anar directe a la vaga, trencar amb el passat i “reinventar-te”…
o fer volar coloms.
Sota l’aparença d’una comèdia –que ho és, i
moltdivertida–, Fairflay de La Calòrica planteja una situació malauradament prou
habitual a través de quatre personatges ben recognoscibles a qui, sota
l’encertada direcció d’Israel Solà, donen vida dos actors (Xavi Francés i Aitor
Galisteo-Rocher) i dues actrius (Queralt Casasayas i Vanessa Segura) que no
necessiten gaire estona per fer créixer els seus personatges i ficar-se el
públic a la butxaca. Un públic que els riu totes les gràcies –perquè les tenen
i en fan– i que, en acabar-se la funció, expressa la seva satisfacció amb un
llarg aplaudiment. Cadascun es posa la camisa de “marca blanca” que el defineix
com a un personatge tipus –calculador, discret, ingenu i motivat, llançat i
visceral…– i que el temps i les circumstàncies reemplaçaran, en aquest cas,
per una altra de disseny.
Guardonada als Butaca i pels premis de la
Crítica, Fairflay és una sàtira
agredolça de Joan Yago destinada a un públic molt ampli que posseeix els
ingredients necessaris per ser tot un èxit: un text àgil, diàlegs vius i un
argumentque capta l’atenció i la manté durant
tota la funció, una interpretació fresca i propera que mostra la seguretat que dona
el rodatge, un format gairebé televisiu i una escenografia mínima que els
permet fer-la rodar sense massa
complicacions.
Estrenada l’any passat al Tantarantana, Fairflay ha fet ara el salt a la
Villarroel per demostrar, un cop més, la relació inversament proporcional que
s’estableix entre un pressupost magre i una imaginació ben greixada.
CRÍTIQUES RELACIONADES / Fairfly
TÍTOL CRÍTiCA: Emprenedoria, La Calòrica,…què pot sortir malament?
PER: Pep Barbany

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Comèdia, reflexió i talent a cullerades
PER: Teresa Ferré

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: El teatre pot canviar el món!
PER: Teresa Bruna

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Reflexiones a golpe de sonrisas
PER: Alba Cuenca Sánchez

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Què vols que dius que fas?
PER: Núria Cañamares

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: La mosca de los huevos de oro
PER: Juan Carlos Olivares

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Devastadora ucronia emprenedora
PER: Jordi Bordes

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Un cercle virtuós
PER: Marc Sabater

VALORACiÓ
10
TÍTOL CRÍTiCA: Un bon plat de farinetes
PER: Andreu Sotorra

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Una maravillosa terapia de risas
PER: Elisa Díez

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Un bon tip de riure amb una idea que ha de canviar el món
PER: Iolanda G. Madariaga

VALORACiÓ
9