CRÍTIQUES

VALORACIÓ
10
UNA LLIÇÓ DE BON TEATRE
Publicat el: 1 de febrer de 2016
CRÍTiCA: Infàmia
Magnífic homenatge al món de l´actor. Teatre dins del teatre amb un text
excel.lent i unes actuacions magistrals.
Un espectacle que cap persona amant del teatre de text ha de perdre´s.
Hi havia expectació per veure aquest nou espectacle de Pere Riera, desprès de l´exitosa i magnífica Barcelona, estrenada al TNC. amb continuïtat al Teatre Goya i en
gira per Catalunya.
De nou Riera l´encerta i en aquesta ocasió teixint un impecable joc
dramàtic, teatre dins del teatre, que és un retrat i a l´hora homenatge de la
difícil i apassionant professió d´actor.
Reflecteix de forma molt encertada els dubtes i reptes que comporta aquest treball
en que el bon professional es despulla emocionalment en cada actuació.
Extraordinari el joc de contrapunts, entre les il.lusions i la realitat, entre
la vocació real i la mera complaença, entre les diverses vies i motivacions per
aconseguir els resultats desitjats, entre l´exigència professional dels dos
actors consagrats i els dubtes dels joves aspirants.
La trama ens
transporta àgilment dels assajos de les escenes en que Hamlet menysprea Ofélia
i que la porten a la follia, a les vicissituds personals de cadascú-cadascúna dels
actors enfrontats amb als seus problemes personals. Gran interpretació dels
quatre components del repartiment i acurada direcció del propi autor.
El comentarista fa una
admirada genuflexió, davant d´una nova, excel.lent i intensa interpretació
d´aquesta gran actriu que és Emma
Vilarasau. Genuflexió també davant una altre gran interpretació de Jordi Boixaderas. “Chapeau” de nou per
l´intensa i brillant interpretació d´aquesta jove i camaleònica Anna Moliner, que no deixa de
sorprendre´m tan en la vesant teatral (comèdia i drama), com en la musical i un
Bravo sostingut per l´actor Francesc
Ferrer, que interpreta de forma molt convincent el seu indolent personatge.
Pere Riera (Canet de mar, 1974), es
sens dubte un dels grans dramaturgs actuals i no sols a Catalunya, el seus textos
són perfectament exportables arreu. Llicenciat en Dramatúrgia i Direcció per
l´Institut del Teatre i en Història de l´Art per la UB compagina la dramatúrgia
i la direcció teatral amb la docència com a professor a l´Institut del Teatre.
Ha escrit i estrenat Casa Calores
(Sala Beckett-2004), El factor Luxemburg
(Teatre Lliure-2007), Lluny de Nuuk
(THC-2011, Premi de la Critica Serra d´Or), Desclassificats
(La Villarroel-2011), de la que també ha escrit l´adaptació televisiva, El don de las sirenas (Sala Tro de
Tarragona i estrena a Buenos Aires-2013),
Red Pontiac (Temporada Alta i
Teatre Poliorama-2013) i Barcelona
(TNC, Teatre Goya-TV3 i gira, 2013).
També ha editat un manual sobre les arts escèniques, Fem teatre (Ed. La Galera).
¿Què poder dir d´aquests dos grans actors, Emma Vilarasau i Jordi Boixaderas
que no s´hagi ja dit?. Senzillament que són una garantía de qualitat i dignificació
de l´art teatral en cada espectacle. Per saber-ne més aquí teniu una web, www.emmavilarasau.net i a en Jordi
Boixaderas el trobareu en diverses webs sobre doblatge i teatre.
Sí us apuntarem algunes curiositats. Abans de fer d´actor en Jordi Boixaderas (Sabadell, 12 de
juliol del 1959), va ser cantant amb
l´Orquestra La Vallesana i entre les múltiples actors que ha doblat hi són el darrer James Bond (Daniel Craig) i Russell Crowe
(Gladiator).
D´Emma Vilarasau (Sant Cugat del
Vallès-6 d´abril del 1959), direm que va debutar
professionalment al Teatre Lliure, amb l´obra de Maria Aurèlia Capmany, Mon, dimoni i carn, dirigida per Carme
Porticelli, el 1982. Va debutar com a protagonista absoluta al cinema amb la pel.lícula del reconegut
director de cinema independent Antoni Martí (Barcelona, 1946), Una nit a Casablanca, el 1986, una road
movie filmada a la Delta de l´Ebre. En aquesta pel.lícula un Francesc Orella i
una Rosa Novell, també molt joves interpretaven destacats papers secundaris.
Anna Moliner (Barcelona, 1984),
és actriu, cantant i compositora.Va debutar com a actriu amb Dagoll Dagom interpretant
la Caputxeta al musical Boscos endins
(2007-Va obtenir el premi Butxaca a la millor actriu de musical), desprès varen
venir també amb Dagoll Dagom, Mar i Cel
(Premi Gran Vía a Madrid a la millor actriu revelació-2007), Aloma (2008), Lluny de Nuuk (2011), la divertida i esbojarrada Tru del Club Super 3 (2012), Liceistes
i cruzados (TNC-2014) i Barcelona
(2015).
El 2014 publica el seu primer CD, Scents-Essències,
amb temes i composicions pròpies. El tema Moon
d´aquest primer CD, va ser elegit dins de la banda sonora de la sèrie
televisiva, Cites. Recopilatori Dones i Cançons-revista
Enderrock-juny 2015. Per saber-ne més, la seva web és www.annamoliner.com
Francesc Ferrer (Barcelona, 1978),
es va formar a l´Escola Eolia (ara és professor) i a diversos cursos intensius
d´interpretació i música (guitarra). Diplomat de Magisteri per l´Universitat
Ramón Llull. Inicía la seva carrera professional dins del teatre independent el
2007. Ha protagonitzat, El diable
enamorat (dramatúrgia i direcció Pablo Ley-Versus-2007), Menys emergències (dirección Juan Pablo
Miranda-Teatre Gaudí-2011), Oxígen
(text i direcció Mar Monegal-Teatre Gaudí-2012), Georges Kaplan (direcció Toni Casares-Festival Grec i Sala Beckett-2013),
I Love TV (Club Capitol-2014), Liceistes i Cruzados (direcció Jordi
Prat-TNC-2014), Ciutats (autor i director Carles Mallol-2015) i Blau (direcció Jordi
Prat-Sala Beckett-2015).
Emma Vilarasau, Pere Riera i Anna Moliner
varen coincidir a l´espectacle Barcelona.
Pere Riera, Anna Moliner i Francesc Ferrer,
varen coincidir dins del Projecte T6 del TNC (2009-2011). L´Anna va treballar a
Lluny de Nuuk (2011) i l´Anna i en Francesc varen formar part del
repartiment de Liceistes i Cruzados
(TNC-2014).
text : [email protected]
CRÍTIQUES RELACIONADES / Infàmia
TÍTOL CRÍTiCA: Actuar de veritat
PER: Pep Barbany

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Exercici teatral íntim que no aspira a remoure amb la mateixa intensitat que les altres peces de Pere Riera
PER: Jordi Bordes

VALORACiÓ
7
TÍTOL CRÍTiCA: Una cruel lliçcó de teatre
PER: Toni Polo

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Una aguda mirada al món del teatre
PER: César López Rosell

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Per què existeix el teatre?
PER: Marc Sabater

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Un gran paper per connectar amb el gran públic
PER: Christian Machio

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: atrapats al mirall
PER: Francesc Massip

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Entre l’eufòria del desig i la frustració de la realitat
PER: Andreu Sotorra

VALORACiÓ
10