CRÍTIQUES

VALORACIÓ
7
Un Lear sense GPS
Publicat el: 17 de gener de 2015
CRÍTiCA: El rei Lear. Núria Espert
El Rei Lear és la tragèdia més
mítica i salvatge de William Shakespeare. Una obra, com diu Michael Ignatieff a
Reconsidering Lear, sobre què és la vida. I, si em permeten l’apunt, d’una
foscor existencial més propera al nostre món que al de l’Anglaterra del segle
XVI i, per tant, absolutament corprenedora. “La crisi dels principis morals de
la nostra societat (tan aprofitada pels polítics que han esdevingut els
representants oficials de la manca d’ètica) ens fa particularment sensibles al
món d’El Rei Lear, perquè comparteix amb el nostre una mena de buit moral que
dóna camp lliure als nostres Edmunds, Cornwalls, Regans i Gonerils” escriu
Salvador Oliva en el pròleg de l’obra. Lear, doncs, no es veu: es viu.
En El Rei Lear, com a la resta
d’obres de Shakespeare tot neix de la paraula. No en va, Harold Bloom deia que
“cap altre escriptor no ha tingut mai tants recursos lingüístics com
Shakespeare”. Lluís Pasqual ho sap i ha creat un muntatge fosc i totalment
despullat d’ornamentació on tot recau en la paraula. Precisament per això
sorprèn, per exemple, que alguns actors cridin més del que compte (sovint
confonem volum i projecció de la veu) provocant, així, que els espectadors de
les últimes files no els arribin a entendre.
El que converteix aquest Lear
en un muntatge a estones irregular és, al meu parer, la manca
d’intencionalitat. Això li proporcionaria el necessari pes dramàtic i,
sobretot, ens ajudaria a “reviure la tragèdia”. El muntatge, per sort, també
ens regala grans interpretacions com la de Ramon Madaula (magnífic comte de
Kent), Julio Manrique i, evidentment, Núria Espert. Un Lear profundament humà i
dèbil que desperta la compassió de tots els espectadors. En definitiva,
l’habilitat escènica del director del Lliure és innegable, el repartiment és
molt bo i algunes escenes estan molt ben reeixides però no n’hi ha prou amb
bons ingredients perquè el plat sigui deliciós.
CRÍTIQUES RELACIONADES / El rei Lear. Núria Espert
TÍTOL CRÍTiCA: El Lear de l’Espert
PER: Núria Cañamares

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Un Lear coral i quadrat
PER: Toni Polo

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: La vigorosa edat de la flaquesa
PER: Francesc Massip

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Un imponent rei Lear
PER: César López Rosell

VALORACiÓ
6
TÍTOL CRÍTiCA: De la mà de Lear, Pasqual signa un dels seus millors muntatges, i Espert es converteix en una reina antològica
PER: Ramon Oliver

VALORACiÓ
10
TÍTOL CRÍTiCA: Text i actors, vet aquí la clau d’un Shakespeare
PER: Christian Machio

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Tota la potència que té l’obra ‘El rei Lear’ demana una resposta també potent dels intèrprets
PER: Andreu Sotorra

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Tota la força i l’espectacularitat per a una de les tragèdies de Shakespeare amb més densitat de significats
PER: María José Ragué

VALORACiÓ
10
TÍTOL CRÍTiCA: Intencions perdudes en la tempesta.
PER: Manuel Pérez i Muñoz

VALORACiÓ
7
TÍTOL CRÍTiCA: Atropellada primera part, intensa segona part
PER: Jordi Bordes

VALORACiÓ
7