• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • El rei Lear. Núria Espert
  • /
  • Un Lear sense GPS
CRÍTIQUES
imagen
Aída Pallarès
PER: Aída Pallarès

VALORACIÓ

7

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Un Lear sense GPS

Publicat el: 17 de gener de 2015

CRÍTiCA: El rei Lear. Núria Espert

El Rei Lear és la tragèdia més
mítica i salvatge de William Shakespeare. Una obra, com diu Michael Ignatieff a
Reconsidering Lear, sobre què és la vida. I, si em permeten l’apunt, d’una
foscor existencial més propera al nostre món que al de l’Anglaterra del segle
XVI i, per tant, absolutament corprenedora. “La crisi dels principis morals de
la nostra societat (tan aprofitada pels polítics que han esdevingut els
representants oficials de la manca d’ètica) ens fa particularment sensibles al
món d’El Rei Lear, perquè comparteix amb el nostre una mena de buit moral que
dóna camp lliure als nostres Edmunds, Cornwalls, Regans i Gonerils” escriu
Salvador Oliva en el pròleg de l’obra. Lear, doncs, no es veu: es viu.

En El Rei Lear, com a la resta
d’obres de Shakespeare tot neix de la paraula. No en va, Harold Bloom deia que
“cap altre escriptor no ha tingut mai tants recursos lingüístics com
Shakespeare”. Lluís Pasqual ho sap i ha creat un muntatge fosc i totalment
despullat d’ornamentació on tot recau en la paraula. Precisament per això
sorprèn, per exemple, que alguns actors cridin més del que compte (sovint
confonem volum i projecció de la veu) provocant, així, que els espectadors de
les últimes files no els arribin a entendre.

El que converteix aquest Lear
en un muntatge a estones irregular és, al meu parer, la manca
d’intencionalitat. Això li proporcionaria el necessari pes dramàtic i,
sobretot, ens ajudaria a “reviure la tragèdia”. El muntatge, per sort, també
ens regala grans interpretacions com la de Ramon Madaula (magnífic comte de
Kent), Julio Manrique i, evidentment, Núria Espert. Un Lear profundament humà i
dèbil que desperta la compassió de tots els espectadors. En definitiva,
l’habilitat escènica del director del Lliure és innegable, el repartiment és
molt bo i algunes escenes estan molt ben reeixides però no n’hi ha prou amb
bons ingredients perquè el plat sigui deliciós.

CRÍTIQUES RELACIONADES / El rei Lear. Núria Espert

TÍTOL CRÍTiCA: El Lear de l’Espert

PER: Núria Cañamares
Núria Cañamares
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Un Lear coral i quadrat

PER: Toni Polo
Img 20161123 171959
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: La vigorosa edat de la flaquesa

PER: Francesc Massip
Francesc Massip
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Un imponent rei Lear

PER: César López Rosell
César López Rosell
VALORACiÓ

6

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: De la mà de Lear, Pasqual signa un dels seus millors muntatges, i Espert es converteix en una reina antològica

PER: Ramon Oliver
Ramon Oliver
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Text i actors, vet aquí la clau d’un Shakespeare

PER: Christian Machio
Retrat Christian
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Tota la potència que té l’obra ‘El rei Lear’ demana una resposta també potent dels intèrprets

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Tota la força i l’espectacularitat per a una de les tragèdies de Shakespeare amb més densitat de significats

PER: María José Ragué
María José Ragué
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Intencions perdudes en la tempesta.

PER: Manuel Pérez i Muñoz
Manuelperezimunoz2 756x756
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Atropellada primera part, intensa segona part

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat