CRÍTIQUES

VALORACIÓ
7
Atropellada primera part, intensa segona part
Publicat el: 16 de gener de 2015
CRÍTiCA: El rei Lear. Núria Espert
Lluís Pasqual aposta per un rei Lear essencial. Però ho fa amb punts d’excés (el que avui es podria considerar quasi un abús) com pot ser l’ampli repartiment. Pasqual en treu bon brou de tant cos actoral, sobretot a la segona part (tot i que la seva presència a escena sigui menor). Núria Espert és un rei Lear valent, que s’adona de la seva fragilitat quan descobreix que no es pot decidir res des de l’adulació. De manera semblant (a través de l’artifici de la paraula) Edmund anirà bastint el seu castell de poder en l’aire. La follia, doncs no té edat. I tant un ingenu i confiat Edgard (Julio Manrique) com el seu pare, el comte de Gloster (Jordi Bosch) o el propi rei savi cauen en els braços de la bogeria. Allà, s’hi troben Kent (Ramon Madaula) que s’amaga fidel, i el bufó (Teresa Lozano) que, de l’excentricitat, ha fet professió. La primera part juga amb aquells excessos escènics per anar avançant la història i anar marcant les primeres nafres del dolor.
La contenció arriba, sobretot, a la segona part, quan es pot veure millor l’evolució dels personatges protagonistes; la seva maldat o la seva ingenuïtat i, quan no, una follia que ho embolcalla tot. La malaltia de Lear afecta a tots, però la trama es desplega paral·lela, aportant un pes coral a un grapat de protagonistes. Sense tanta amplificació, amb un cant greu del cor d’actors, s’embolcalla els ferits, es mira de guarir inútilment el dolor. La segona part reconcilia amb l’essència. Tot i això, la peça interpel·la poc als espectadors. És un treball de molt bona factura (amb intel·ligent superposició de quadres còmics amb els tràgics per part de Lluís Pasqual) però que només captura quan hi ha una introspecció que allunya el drama de l’abisme.
CRÍTIQUES RELACIONADES / El rei Lear. Núria Espert
TÍTOL CRÍTiCA: El Lear de l’Espert
PER: Núria Cañamares

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Un Lear coral i quadrat
PER: Toni Polo

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: La vigorosa edat de la flaquesa
PER: Francesc Massip

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Un imponent rei Lear
PER: César López Rosell

VALORACiÓ
6
TÍTOL CRÍTiCA: De la mà de Lear, Pasqual signa un dels seus millors muntatges, i Espert es converteix en una reina antològica
PER: Ramon Oliver

VALORACiÓ
10
TÍTOL CRÍTiCA: Text i actors, vet aquí la clau d’un Shakespeare
PER: Christian Machio

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Tota la potència que té l’obra ‘El rei Lear’ demana una resposta també potent dels intèrprets
PER: Andreu Sotorra

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Tota la força i l’espectacularitat per a una de les tragèdies de Shakespeare amb més densitat de significats
PER: María José Ragué

VALORACiÓ
10
TÍTOL CRÍTiCA: Intencions perdudes en la tempesta.
PER: Manuel Pérez i Muñoz

VALORACiÓ
7
TÍTOL CRÍTiCA: Un Lear sense GPS
PER: Aída Pallarès

VALORACiÓ
7