• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • El rei Lear. Núria Espert
  • /
  • La vigorosa edat de la flaquesa
CRÍTIQUES
imagen
Francesc Massip
PER: Francesc Massip

VALORACIÓ

9

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

La vigorosa edat de la flaquesa

Publicat el: 29 de gener de 2015

CRÍTiCA: El rei Lear. Núria Espert

  El rei Lear és una de les obres més difícils de Shakespeare, per la
foscor i la impietat, per les febleses i crueltats que embarguen els
personatges, per les follies certes i fingides, per la desolació i la
verbositat. Recordo l’excepcional muntatge que va dirigir Ingmar Bergman, amb
la Liv Ullman en el rol d’una de les filles, que va venir a Barcelona a l’inici
dels 80, òbviament en suec. Recordo el Lear passat pel túrmix de Bieito
protagonitzat per Josep M.Pou, molt cridat i brut. El cert és que Lluís Pasqual
n’ha fet un espectacle admirable, al servei dels actors i de la paraula, amb
una simplicitat radical i una esponjosa dicció escènica. Escenari central,
despullat, que únicament juga amb els plafons mòbils del terra del teatre,
algunes armes i els trucs de sang necessaris per subratllar les accions més
brutals. Ramon Madaula està excels rere una disfressa d’indigent d’accent
valencià que el fa pràcticament irreconeixible. Jordi Bosch, esplendorós, en
tàndem amb Julio Manrique; Míriam Iscla i Laura Conejero teixeixen dues
germanes poderoses en la seva ferocitat; Teresa Lozano en el rol del bufó
contrafet i caricaturesc, d’una força sensacional. I Núria Espert incorporant
Lear, amb tota la grandesa del personatge que s’eixampla en la fonda
experiència de l’actriu incombustible, i amb tota la trencallosa fragilitat que
li atorga tenir la mateixa edat que el rei de la tragèdia. Tot plegat, d’una
colpidora versemblança, fins i tot en la veu trencada i el pas vacil·lant de la
provecta actriu, que vehicula l’energia continguda i la passió teatral que
emana i que constitueix un dels grans atots del muntatge. Es demostra, una
vegada més, que l’Espert, en mans de directors com Pasqual, va molt més enllà
de les cotilles i les inèrcies a què un cert públic l’ha avesat. I així, mentre
la Vilarasau esperteja a la Fedra del
Romea, l’Espert s’allunya del seu propi
motlle amb un doll de veritat espaterrant.

CRÍTIQUES RELACIONADES / El rei Lear. Núria Espert

TÍTOL CRÍTiCA: El Lear de l’Espert

PER: Núria Cañamares
Núria Cañamares
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Un Lear coral i quadrat

PER: Toni Polo
Img 20161123 171959
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Un imponent rei Lear

PER: César López Rosell
César López Rosell
VALORACiÓ

6

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: De la mà de Lear, Pasqual signa un dels seus millors muntatges, i Espert es converteix en una reina antològica

PER: Ramon Oliver
Ramon Oliver
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Text i actors, vet aquí la clau d’un Shakespeare

PER: Christian Machio
Retrat Christian
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Tota la potència que té l’obra ‘El rei Lear’ demana una resposta també potent dels intèrprets

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Tota la força i l’espectacularitat per a una de les tragèdies de Shakespeare amb més densitat de significats

PER: María José Ragué
María José Ragué
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Intencions perdudes en la tempesta.

PER: Manuel Pérez i Muñoz
Manuelperezimunoz2 756x756
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Un Lear sense GPS

PER: Aída Pallarès
Aída Pallarès
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Atropellada primera part, intensa segona part

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat