CRÍTIQUES

VALORACIÓ
8
Dolorós viatge a una mort redemptora amb una posada en escena directa, impressionista
Publicat el: 12 d'abril de 2014
CRÍTiCA: Llibert
Colors esquixats en una tela blanca que expressen dolor i alliberament. Reiteracions d’una rutina gens convencional (com és acompanyar a la mort el nadó afectat d’una paràlisi cerebral per complicacions en el part). Estranyesa en reconèixer-se al mirall com una mare egoista que no vol un futur amputat. I, finalment, alliberament després d’haver comprès que, per sobre del dolor de pares, hi ha la dignitat del fill: Si la seva vida seria una mort, la seva mort és un pas a la vida, a la pau (tot i la intolerància legislativa).
Com ha de ser, Llibert (el nen i també l’espectacle) obliga a una revisió moral i ètica personal. El que es viu a escena i, quasi es retransmet, amb una constant pluja de situacions adverses (perquè una desgràcia sempre agafa desprevingut i sembla que tot caigui de cop, sense possibilitat d’ordenar els esdeveniments, de digerir-los) provoca a l’espectador un garbuix buscat. Les tres actrius (que es desdoblen en una pila de personatges) i que, puntualment, també identifiquen persones del públic com a protagonistes d’aquest drama, atrapen des de la nineta dels ulls a l’espectador en una espiral de converses, de consol i desconsol. De desig i de realitat. De silencis i sorolls.
Com la veritat més dura, el muntatge no es distreu gaire en metàfores, en imatges poètiques, per bé que trufa el contingut amb la música, els videos, els karaokés i una il·luminació que, il·lumina tot el pati de butaques o s’arreuleix en un racó per desgranar cançons de bressol. Tot i la sensibilitat extrema en què es desplega la trama (potser símplement per la duresa de la trama) hi ha moments en què l’excés de repetició poden allunyar l’espectador de la situació: se li descobreix la voluntat de fer-ne teatre, veritat modulada a escena. Remou sense excessos des d’un fet quotidià i tràgic com també faria Romeo Castellucci a Sobre el concepte de rostre, en el Fill de Déu, en què relatava la desesperació d’un pare que sap que es mor i que només genera problemes al seu estimat fill.
Tenir un fill és un acte d’egoisme dels pares: és una necessitat animal de perpetrar-se viu més enllà de la mort pròpia. Entendre que la dignitat de les persones (i dels nadons, per tant) està per sobre de permetre que, gràcies a la ciència, un cos segueixi en vida, és un acte de generositat. Traspassar aquesta reflexió a escena, sense tenyir-lo d’un sentimentalisme que podria donar escalf a l’entorn de la víctima però que convertiria el malalt en un objecte allunyat de la seva fragilitat, és d’una valentia lloable.
De totes maneres, no se la perdin. De la mateixa que plorar allibera, enfrontar-se a la mort cara a cara i sense pors, reconforta. Llibert ens ho demostra.
CRÍTIQUES RELACIONADES / Llibert
TÍTOL CRÍTiCA: ‘Llibert Unplugged’ als centre cívics
PER: Ana Prieto Nadal

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Després del blau
PER: Joaquim Armengol

VALORACiÓ
7
TÍTOL CRÍTiCA: Agraït
PER: Núria Cañamares

VALORACiÓ
10
TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)
PER: Francesc Massip

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)
PER: Toni Polo

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: La veritat d’aquest muntatge colpeix en tots els sentits.
PER: Manuel Pérez i Muñoz

VALORACiÓ
10
TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)
PER: Pep Barbany

VALORACiÓ
10
TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)
PER: Teresa Ferré

VALORACiÓ
10
TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)
PER: Mireia Izard

VALORACiÓ
10