• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Dansa d’agost
  • /
  • Amb el compàs escrupolosament marcat
CRÍTIQUES
imagen
Andreusotorra
PER: Andreu Sotorra

VALORACIÓ

10

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Amb el compàs escrupolosament marcat

Publicat el: 11 de març de 2016

CRÍTiCA: Dansa d’agost

El que li passa a l’antic —modern per l’època— aparell de ràdio Marconi, nom de l’inventor, és el que ara els passa a segons quines connexions d’internet. Si allà fallava l’antena, penjada d’una figuera, o la vàlvula amagada dins la tapa de fullola-cartró, aquí falla la velocitat en megues o el coure, si l’han pispat. Són dues èpoques diferents, la dels anys trenta del segle passat i les d’ara. Però no tant allunyades si es fan algunes comparacions. El neguit i l’estrés per aconseguir escoltar, ni que sigui amb dificultats, una cançó radiada i de moda d’aleshores és el neguit o l’estrés d’ara per trobar cobertura amb el mòbil i dominar el món. El neguit o l’estrés per anar al ball de la collita d’aleshores és el neguit o l’estrés per ser a tot arreu al mateix temps d’ara. Els temps no han canviat tant, doncs. I l’autor d’aquesta «Dansa d’agost», considerat el txèkhov irlandès, sap que, en fer memòria històrica de la seva gent, situada al llogarret de Baly Beg, no recula al passat sinó que remou les consciències del present. (…)

Probablement Brian Friel no es podia imaginar que el punt fort de la seva obra serien precisament les sis germanes —no pas tres, com diria el seu mestre inspirador— més que la història que hi ha de fons, la del germà gran, Jack, el missioner que torna de l’Àfrica amb una noció diferent de les creences, i que s’encarrega de recuperar, uns anys després, el més petit de la família, quan ja s’ha fet gran, Michael, una criatura de set anys a l’any 1936, “fill de l’amor” d’una de les germanes, Chris —una manera subtil d’evitar el terme “mare soltera” de l’època—, i d’un pare absent, en Gerry, que visita molt de tant en tant la granja de les germanes Mundy, i que promet una bicicleta al seu fill, que viu embolcallat en un núvol de fantasia, que se sap treure la imaginació de la màniga i que encaterina veladament una altra de les germanes, l’Agnes, tot i que promet casar-se amb la Chris ni que estigui a punt d’enrolar-se amb les brigades internacionals per anar a combatre el feixisme a la guerra d’Espanya. (…)

Com en una dansa de debò, en aquesta «Dansa d’agost» els vuit intèrprets tenen tots el seu compàs escrupolosament marcat. Al pròleg i l’epileg de Michael, amb un eficaç Albert Triola a l’hora de fer el salt sense que trontolli entre la infància i la maduresa, hi ha també les intervencions de l’oncle Jack, un camaleònic Ramon Vila que evoluciona des del seu desvarieig inicial fins a l’èxtasi que protagonitza quan rememora una de les cerimònies de la tribu ugandesa que li va empeltar una altra manera d’acostar-se a la religió. Entre ells dos, el visionari Gerry, el pare de la criatura, és interpretat per Òscar Muñoz, que equilibra el seu joc entre haver-se desentès de la criatura, el rebuig que té d’alguna de les germanes que no el volen veure per la granja, la passió encara iniciàtica per Chris i el flirteig amb la germana Agnes. (…)

«Dansa d’agost» és una obra per paladejar, deixar-se portar, seguir la remor de música cèltica de fons, escoltar i veure un a un cadascun dels personatges, posar-se, si cal, en la seva pell, i no perdre de vista cada gest, cada mirada, cada silenci o cada frase inacabada perquè l’obra amaga en allò que no es diu el misteri de la capacitat que té de captivar durant més de dues hores i mitja els espectadors.

CRÍTIQUES RELACIONADES / Dansa d’agost

TÍTOL CRÍTiCA: Vitalitat encomanadissa

PER: Núria Sàbat
Núria Sàbat
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Ebries d’emoció

PER: Iolanda G. Madariaga
Iolanda G. Madariaga
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: El fet de viure

PER: Joaquim Armengol
Joaquim Armengol
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Temps de sega… o la Casa de Bernarda Mundy

PER: Josep Maria Viaplana
Josep Maria Viaplana
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: setge a la vida

PER: Francesc Massip
Francesc Massip
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Emocions que a poc a poc, creixen i esclaten en el moment just

PER: Christian Machio
Retrat Christian
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Mujeres que bailan

PER: Enid Negrete
Enid Negrete
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Preciós miratge de personatges; te’ls enduries tots a casa

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat