• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • L’art de la comèdia
  • /
  • La grandesa del teatre
CRÍTIQUES
Art Comedia Alta 0
Teresa Bruna
PER: Teresa Bruna

VALORACIÓ

9

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

La grandesa del teatre

Publicat el: 14 de març de 2015

CRÍTiCA: L’art de la comèdia

Semblava que després de veure aquell meravellós monòleg que
ens va fer a Terra Baixa, ja seria impossible que el gran Lluís Homar ens
sorprengués. Doncs ho ha tornat a fer i ben aviat. A L’art de la Comèdia és
actor -impecable, com sempre- i director. I estem parlant d’un dels grans
textos de la història del teatre, que mostra la grandesa i el poder d’aquest
art que se’t fica a la pell i no et deixa mai més, tan sols si et prens la molèstia
d’anar-hi només tres cops seguits.

L’art de la Comèdia és una deliciosa història que et va
inflant com una lloca quan veus que uns suposats actors (o no) fan dubtar un
sòmines de polític acabat d’arribar, que recorda alguns dels que veiem per la
televisió cridant als mítings, just abans d’aconseguir la plaça. Pel que fa al
muntatge és també sorprenent. Tota la grandesa de la Sala Gran del TNC és al
servei d’un espectacle on els actors són, menys poques excepcions, només dos a
escena. Lluís Homar entra a l’escenari buit, tan sols amb la maquinària
natural que tenen els escenaris dels grans teatres,  i es dirigeix al públic en nom
d’Eduardo de Filippo. Tot seguit, una taula i Lluís Homar es transforma en
Oreste Campeste, el director de la companyia, que va a parlar amb l’alcalde
(Joan Carreras). La conversa ocupa tota la primera part de l’obra.

La poètica de la història és, però, que passa en altres
temps, quan els teatres eren ambulants, quan deien allò de Molta merda, ja que
la companyia en qüestió es trasllada en una carpa que se’ls crema per accident.
Ho perden tot. El director va a visitar el nou alcalde per demanar-li, tan
sols, que els vagi a veure sota el que els queda de la carpa i, així, animar la
gent a imitar-lo i a anar-hi. Què fàcil hagués estat acceptar, oi? Però la
campanya electoral ja ha passat i no toca. Aquest no és l’únic rerefons
polític. L’alcalde accedeix a rebre el còmic perquè s’avorreix, mentre als
afores de la ciutat hi ha un gran accident ferroviari que ha portat tot el
consistori a veure’l.

Campeste, per venjar-se també poèticament, repta l’alcalde a
distingir els seus actors de les visites reals que està esperant, aprofitant
que, per l’accident, no hi ha ningú que els pugui identificar. I van passant
un  mosaic de personatges tan
surrealistes que semblen de mentida, interpretats magníficament per Victòria
Paès, Roger Casamajor, Andreu Benito, Mar Ulldemolins, Oscar Valsecchi, Eduard
Muntada i Quimet Pla, a més de uns divertits Pau Viñals i Lluís Villanueva, que
han vingut amb l’alcalde i són, per tant, també nous al poble.  Hi ha molt de sentit de l’humor en les
aparicions, algunes aparentment dramàtiques. Són el que diuen? O són actors?  El públic té -o no- la resposta que està,
sigui com sigui, en la màgia del teatre. 

CRÍTIQUES RELACIONADES / L’art de la comèdia

TÍTOL CRÍTiCA: Per gaudir del bon teatre

PER: Núria Sàbat
Núria Sàbat
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: El teatre com a argument

PER: Josep Maria Viaplana
Josep Maria Viaplana
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Un Teatre carregat de raons

PER: Toni Polo
Img 20161123 171959
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Grande De Filippo !

PER: Víctor Giralt
Víctor Giralt
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Una alineació extraordinària

PER: Marc Sabater
Marc Sabater
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Un brillant joc d’equívocs

PER: César López Rosell
César López Rosell
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Una declaració d’amor al teatre

PER: Xavi Pardo
Xavi Pardo
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: El arte de la comédia en el TNC: Una declaración de intenciones teatral.

PER: Enid Negrete
Enid Negrete
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Un magnífic i necessari homenatge

PER: Aída Pallarès
Aída Pallarès
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Quan les coses no són sempre el que semblen

PER: María José Ragué
María José Ragué
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: l’art de la vida

PER: Francesc Massip
Francesc Massip
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: La caixa dels postissos d’Eduardo De Filippo i Lluís Homar

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: La utilitat de la comèdia

PER: Christian Machio
Retrat Christian
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Ara com sempre!

PER: Iolanda G. Madariaga
Iolanda G. Madariaga
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Lluís Homar demostra que la Sala Gran és com la cabina del vaixell dels germans Marx

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat