• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • L’art de la comèdia
  • /
  • Una alineació extraordinària
CRÍTIQUES
Art Comedia Alta 0
Marc Sabater
PER: Marc Sabater

VALORACIÓ

10

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Una alineació extraordinària

Publicat el: 28 de febrer de 2015

CRÍTiCA: L’art de la comèdia

No costa gaire imaginar que a Eduado de Filippo li hagués hagués agradat moltíssim la versió de L’art de la comèdia que el Teatre Nacional de Catalunya sota la direcció de Lluís Homar. Perquè en pocs espectacles la col·laboració entre l’autor i el director resulta tant fructífera. De Filippo li subministra a Homar una reflexió sobre el sentit del teatre i Homar reescriu i subratlla De Filippo per servir-lo als espectadors una de les millors propostes del TNC dels últims anys perquè no només és un plaer escènic sinó un crit necessari en un moment en el qual la política sembla decidida a acabar amb la Cultura. 

L’art de la comèdia és això, una comèdia molt connectada amb els estereotips i el to de la Commedia dell’arte i amb reminiscències pirandellianes. Una peça amb dues càrregues de fons potentíssimes a partir de la relació entre Oreste Campese, director d’una companyia teatral de comarques i De Caro, un prefecte acabat de nomenar. L’artista li demana ajuda, però el polític té d’altres maldecaps com atendre un seguit de personatges amb problemes esperpèntics que, al cap i a la fi, no sabrem si són reals o bé simples recreacions dels actors de la tropa de Campese.

De Filippo basteix una reflexió sobre les relacions entre poder i art i, més important, sobre els límits que separen el teatre de la realitat, extrem al qual s’ha agafat Homar a l’hora de reescriure, reiterem-ho, el text. Homar està en un moment creatiu esplèndid i després de la seva imperdible Terra Baixa, ens ofereix ara un extraordinari muntatge de teatre dins del teatre. A L’art de la comèdia, els actors s’equivoquen tirant text, munten una escenografia inacabada i feta a base de pedaços, la maquilladora fa els últims retocs a vistes i es barres de focus pugen i baixen buscant el millor angle, mentre a les caixes, el personal tècnic controla la funció davant els espectadors.  Un muntatge que especeja el teatre però en el qual hi ha, per damunt de tot, realitat. Homar ho aconsegueix amb una escenografia i una il·luminació magnífiques i amb una companyia de gran nivell, emulsionada i empastada, encapçalada per un Joan Carreras i un Lluís Villanueva en el punt just de comicitat i agror.  

L’art de la comèdia és un espectacle imprescindible perquè en poques ocasions se’ns ofereixen propostes en la qual l’autor, el director, els actors i l’element tècnic estiguin tant perfectament alineats. Una cita imprescindible pels amants del teatre, òbviament, però també per tothom perquè en el fons s’hi parla de com es construeix la realitat que ens trobem a diari al sortir al carrer.

CRÍTIQUES RELACIONADES / L’art de la comèdia

TÍTOL CRÍTiCA: Per gaudir del bon teatre

PER: Núria Sàbat
Núria Sàbat
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: La grandesa del teatre

PER: Teresa Bruna
Teresa Bruna
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: El teatre com a argument

PER: Josep Maria Viaplana
Josep Maria Viaplana
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Un Teatre carregat de raons

PER: Toni Polo
Img 20161123 171959
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Grande De Filippo !

PER: Víctor Giralt
Víctor Giralt
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Un brillant joc d’equívocs

PER: César López Rosell
César López Rosell
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Una declaració d’amor al teatre

PER: Xavi Pardo
Xavi Pardo
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: El arte de la comédia en el TNC: Una declaración de intenciones teatral.

PER: Enid Negrete
Enid Negrete
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Un magnífic i necessari homenatge

PER: Aída Pallarès
Aída Pallarès
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Quan les coses no són sempre el que semblen

PER: María José Ragué
María José Ragué
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: l’art de la vida

PER: Francesc Massip
Francesc Massip
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: La caixa dels postissos d’Eduardo De Filippo i Lluís Homar

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: La utilitat de la comèdia

PER: Christian Machio
Retrat Christian
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Ara com sempre!

PER: Iolanda G. Madariaga
Iolanda G. Madariaga
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Lluís Homar demostra que la Sala Gran és com la cabina del vaixell dels germans Marx

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat