CRÍTIQUES

VALORACIÓ
9
Lluís Homar demostra que la Sala Gran és com la cabina del vaixell dels germans Marx
Publicat el: 13 de febrer de 2015
CRÍTiCA: L’art de la comèdia
És genial. Joan Ollé va voler que la tristor de “Doña Rosita la soltera” es perdés mentre caminaven cap al fons de l’escena en direcció d’una llum cegadora, que podria ser la Mort. Doncs d’aquella llum blanca, entra Lluís Homar, caminant molt lentament i comptant que l’espai és massa gran per a fer-hi teatre. I, tot seguit, amb el barret que va petit d’Orestes, desgrana la seva vocació pel teatre. Sense cap gran gest, tot petit (això sí amb microfonia), donant valor a l’actuació més que no pas a l’escenografia. Després, sí, els volums es mouen i atrapen però des de la pobresa, com si tot fos ruïnós. Coincideix molt bé aquest panorama de fred, gana i persones ambicioses que es volen menjar el món tot i estar en l’últim esglaó d’una escala que els ha de dur al poder majúscul.
Malgirbats tots plegats construeixen una escena que commou, que distreu, que enganya, que juga contínuament amb l’espectador. I el públic ho celebra amb riures espontanis amb aplaudiments a meitat d’escena per una rèplica afinada. En un teatre, el que és més fictici, és el més real perquè és el que costa menys de confondre. La peripècia roda divertida, amb moments de notable dramatisme. Es mereix el ple absolut. Volem més Lluís Homar. Després de la meravella de “Terra baixa” ara l’ha torna a clavar amb aquest De Filippo. Llegit per Homar, no ens remet tant a la Nàpols de pasta fresca i cridòria, si no a la gana i mirada honesta d’un director de companyia de pega vinguda a menys, però que no renuncia a la dignitat. El seu teatre és el seu respirar. L’art de la comèdia és comèdia però és que té molt d’Art, certament, gràcies a la intel·ligència de plantejar un enemic habitual (la Sala Gran) com el més gran dels còmplices. Fins a fer-lo petit, concentrat. Només hi falten els germans Marx.
CRÍTIQUES RELACIONADES / L’art de la comèdia
TÍTOL CRÍTiCA: Per gaudir del bon teatre
PER: Núria Sàbat

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: La grandesa del teatre
PER: Teresa Bruna

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: El teatre com a argument
PER: Josep Maria Viaplana

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Un Teatre carregat de raons
PER: Toni Polo

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Grande De Filippo !
PER: Víctor Giralt

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Una alineació extraordinària
PER: Marc Sabater

VALORACiÓ
10
TÍTOL CRÍTiCA: Un brillant joc d’equívocs
PER: César López Rosell

VALORACiÓ
10
TÍTOL CRÍTiCA: Una declaració d’amor al teatre
PER: Xavi Pardo

VALORACiÓ
10
TÍTOL CRÍTiCA: El arte de la comédia en el TNC: Una declaración de intenciones teatral.
PER: Enid Negrete

VALORACiÓ
10
TÍTOL CRÍTiCA: Un magnífic i necessari homenatge
PER: Aída Pallarès

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Quan les coses no són sempre el que semblen
PER: María José Ragué

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: l’art de la vida
PER: Francesc Massip

VALORACiÓ
10
TÍTOL CRÍTiCA: La caixa dels postissos d’Eduardo De Filippo i Lluís Homar
PER: Andreu Sotorra

VALORACiÓ
10
TÍTOL CRÍTiCA: La utilitat de la comèdia
PER: Christian Machio

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Ara com sempre!
PER: Iolanda G. Madariaga

VALORACiÓ
9