• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • L’art de la comèdia
  • /
  • Ara com sempre!
CRÍTIQUES
Art Comedia Alta 0
Iolanda G. Madariaga
PER: Iolanda G. Madariaga

VALORACIÓ

9

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Ara com sempre!

Publicat el: 14 de febrer de 2015

CRÍTiCA: L’art de la comèdia

Ara, com fa vint o cinquanta anys, L’arte della commedia (1964) és una peça necessària. Vaig tenir la
sort de descobrir Eduardo De Filippo (1900-1984) a través d’aquesta mateixa
peça en un memorable muntatge de La Gàbia, dirigit per Jordi Mesalles que es va
presentar al SAT, l’any 1992. Va ser una mena de revelació: vaig descobrir de
sobte que es podia fer un teatre obertament popular, amb forta càrrega política
i tremendament divertit. Popular perquè els tipus i les situacions que presenta
són a l’abast de tothom; polític -en el sentit més elevat del terme- perquè
posa sobre l’escena la relació entre el poder i l’art; i divertit perquè De
Filippo coneix molt bé i de pròpia mà tots els ressorts de la comicitat i
regala el seu text al lluïment dels bons actors. Una obra d’actors i per a
actors que parla de teatre… bé, no ben bé de teatre, o no només de teatre: es
parla de representació, de la construcció d’un discurs, de la versemblança, de
l’engany. Immersos com estem en “la societat de l’espectacle”,
envoltats d’impostures i d’impostors, quan es fa difícil distingir el
fake de la realitat… el text de De Filippo
sona ara tan actual com fa 50 anys. L’obra s’estructura en dues parts clarament
diferenciades: una primera -molt més discursiva- on s’enfronten Orestes Campese
(actor, director, empresari i cap d’una família de còmics) i el nou prefecte
d’una petita ciutat de províncies. I la segona -d’un dinamisme trepidant-, on
el prefecte intenta descobrir la veritat o la impostura d’una col·lecció de
personatges -no sabem si interpretats pels actors de la companyia de Campese o
si s’estan interpretant a sí mateixos- que reclamen l’ajut del prefecte. Lluís
Homar entoma el repte de dirigir aquest monument a l’art dels comediants i
d’encarnar ensems, com ho va fer De Filippo, el propi director Orestes Campese.
Només des de l’experiència i la intel·ligència actoral és pot omplir de veritat
aquest personatge gegantí: Homar posseeix ambdues i les posa sobre les taules
enfrontant-se a S’Excel·lència De Caro, el prefecte: un Joan Carreres de
recorregut brillant, que sap embogir progressivament i deixar-se vèncer per la
força d’Orestes Campelle sense desmuntar el seu personatge. El seu enfrontament
dialèctic -la part més aspra de la comèdia- està convenientment salpebrada per
les intervencions/interrupcions del secretari del prefecte i del guàrdia novell:
Lluís Villanueva i Pau Viñals (respectivament) composen dues caricatures clares
i mesurades que donen relleu als personatges principals i alleugereixen el seu
dens discurs. A la segona part s’entra en un torrent de situacions còmiques en
el que conflueixen tota mena d’aigües: el metge (Roger Casamajor), el mossèn
(Andreu Benito), la mestra (Mar Ulldemolins), sense oblidar els personatges de
Oscar Valsecchi, Eduard Muntada, Victòria Pagès i Quimet Pla, ens fan viatjar per
aquest riu de comicitat desembocant en un final foll que arrenca una profunda
ovació del públic.
L’art de la comèdia ens
convenç que el teatre és encara avui un magnífic instrument per a pensar-nos a
nosaltres mateixos com a éssers individuals i socials. S’ha de veure i
gaudir-la!

CRÍTIQUES RELACIONADES / L’art de la comèdia

TÍTOL CRÍTiCA: Per gaudir del bon teatre

PER: Núria Sàbat
Núria Sàbat
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: La grandesa del teatre

PER: Teresa Bruna
Teresa Bruna
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: El teatre com a argument

PER: Josep Maria Viaplana
Josep Maria Viaplana
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Un Teatre carregat de raons

PER: Toni Polo
Img 20161123 171959
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Grande De Filippo !

PER: Víctor Giralt
Víctor Giralt
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Una alineació extraordinària

PER: Marc Sabater
Marc Sabater
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Un brillant joc d’equívocs

PER: César López Rosell
César López Rosell
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Una declaració d’amor al teatre

PER: Xavi Pardo
Xavi Pardo
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: El arte de la comédia en el TNC: Una declaración de intenciones teatral.

PER: Enid Negrete
Enid Negrete
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Un magnífic i necessari homenatge

PER: Aída Pallarès
Aída Pallarès
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Quan les coses no són sempre el que semblen

PER: María José Ragué
María José Ragué
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: l’art de la vida

PER: Francesc Massip
Francesc Massip
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: La caixa dels postissos d’Eduardo De Filippo i Lluís Homar

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: La utilitat de la comèdia

PER: Christian Machio
Retrat Christian
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Lluís Homar demostra que la Sala Gran és com la cabina del vaixell dels germans Marx

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat