• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Vader (Pare)
  • /
  • UNA ESPECTACULAR, PARTICULAR i COLPIDORA VISIÓ DE LA VELLESA
CRÍTIQUES
imagen
Ferran Baile
PER: Ferran Baile

VALORACIÓ

9

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

UNA ESPECTACULAR, PARTICULAR i COLPIDORA VISIÓ DE LA VELLESA

Publicat el: 17 de juliol de 2014

CRÍTiCA: Vader (Pare)

Un impecable
espectacle que ens dona una particular visió de la vellesa, jugant amb un realisme distorsionat, amb la sorpresa i l´absurd, amb un humor per moments sarcàstic, utilitzant la dansa, el teatre i la música en
directe i amb uns actors-ballerins senzillament excepcionals.

Tot transcorre en
un llar d´avis. Impressionant escenografia amb altíssimes parets que ressalten
la petitesa de les portes i l´absència de finestres, sols una claraboia situada
a més de sis metres d´altitut. Dos llargues taules on els vells silenciosament mengen
i un gran escenari on canten i actuen els músics i els animadors. Tot dins d´un
aire decadent, en el que el deambular resignat i lent dels avis contrasta amb
els ritmes súbitament accelerats dels cuidadors que porten a terme epilèptiques
i rodolants coreografies de contorsionismes increïbles. Una constant és el
moviment en cercle, tornant a un mateix punt de partida. Les cançons (impressionant
versió de Feelings cantada amb veu trencadissa pel octogenari
protagonista o la bossanova cantada per una jove cantant que va envellint
mentre canta baixant de l´escenari). Escenes potents, colpidores com la del
fill madur que porta a l´asil al seu pare literalment arrossegant-lo pel terra
o el fill jove que increpa i insulta al pare (el mateix que arrastrava a
l´inici de l´espectacle al seu pare), per la seva continuada falta d´afecte.
Tot vist com si fos la prova d´un concurs, entre  aplaudiments dels altres avis.

Constantment en
escèna 17 persones, entre actors-actrius-ballerins (set) i figurants (déu), que
juguen un important paper dins del conjunt. Al final del comentari, afegim un breu
perfil dels sets excel.lents artistes i de la companyia i els seus directors. Aquest espectacle forma part d´una naixent trilogia a l´entorn de la familia, que continuarà amb la figura de la mare i desprès dels fills. Finalment dir que l´espectacle està representat i cantat en anglès (amb subtítols),
xinés, coreà i flamenc.


Una excepcional companyia
de renom mundial

Els espectacles de la Companyia Peeping Tom, poden agradar més o menys,
entusiasmar o no, però sens dubte són mereixedors de ser vistos, per la seva
capacitat creativa, l´impressionant qualitat dels  interpretes (ballerins-actors-músics) i per la
seva impecable posta en escèna.

Aquesta
compañía va ser creada a Brusel.les pel ballarí i
coreògraf francès Frank Chartier (Roanne,
1967) i la polifacética actriu-ballarina-coreògrafa italo-argentina Gabriela Carrizo (Cordoba, 1970).  

A Catalunya s´han
pogut veure anteriorment Le Saloon (2006-Mercat de les Flors), A
louer
(2011-Temporada Alta) i 32 Rue Vanderbranden (2012.Teatre
Grec).

Els polfacètics actors-actrius-ballarins

Leo De Beul
(1938), és un reconegut pintor i artista plàstic, polifacètic, aquest és el segon
muntatge en el que participa. A l´obra el personatge porta el seu nom. Simon Versnel
(Rotterdam, 1947), és un reconegut cantant i actor holandes, que ha participat
en diverses pel.lícules. Porta col.laborant amb la companyia des del 2001. Maria Carolina Vieira(Florianopolis, 1985), és una ballarina-actriu-gimnasta
olímpica i cantant brasilenya, que es va incorporar a la companyia el 2012. Hun-Mok Jung
(1978), és ballarí-coreògraf i actor coreà, que treballa amb ells des del 2008.
Marie Gyselbrecht (1983), ballarina i actriu belga que es va incorporar el 2011. Aquest
és el seu tercer muntatge. Yi-Chun Liu (1985) és ballarina-contorsionista i actriu
xinesa de Taiwan, i aquesta és la seva primera col.laboració amb Peeping Tom. Brandon Lagaert (1992), el més jove de l´elenc és ballarí i actor belga, també debuta
dins la companyia. Cal destacar obviament a Eurudike De Beul
(1964), actriu-cantant-músic-ballarina, col.laboradora habitual i que té una
part fonamental en la creació de la composició sonora, els arranjaments i la
part cantada de l´espectacle.

Per saber-ne més,
www.peepingtom.be

text
: [email protected]

CRÍTIQUES RELACIONADES / Vader (Pare)

TÍTOL CRÍTiCA: Noventa minutos sublimes

PER: Elisa Díez
Elisa Díez
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: El temps que s’escola i el temps que retorna

PER: Iolanda G. Madariaga
Iolanda G. Madariaga
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: No es pot negar el domini complet de totes les tècniques empleades pels Peeping Tom

PER: Manuel Pérez i Muñoz
Manuelperezimunoz2 756x756
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Una joia visual que et rossega per dins

PER: Aída Pallarès
Aída Pallarès
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Fantástico Peeping Tom en su retrato de la vejez

PER: Imma Fernández
Imma Fernández
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Bellament colpidor

PER: Núria Sàbat
Núria Sàbat
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Bella crueldad

PER: Carmen del Val
Carmen Del Val
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Una història dramàtica, excel•lentment interpretada, sobre la figura del pare i el fet de ser ancià, que cala i va directe a

PER: Montse Otzet
Montse Otzet
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Preciós gest i moviment per a il·lustrar una soledat commovedora

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Les entranyes de la vellesa

PER: Jordi Sora i Domenjó
imagen placeholder
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat