CRÍTIQUES

VALORACIÓ
9
Molière amb aixetes titella
Publicat el: 19 de desembre de 2014
CRÍTiCA: L’avar
Reeixit
atreviment de teatre d’objectes per adults. La història de ‘L’avar’ de Molière amb
personatges nascuts d’aixetes, tubs i mànegues i una adaptació de la
dramatúrgia que situa l’aigua (no els diners) com el bé més preuat.
La Cia.
Pelmànec recupera en català aquesta versió del clàssic de Molière, 14 anys
després de la seva estrena amb Tàbola Rassa. Des d’aleshores no ha deixat de
girar arreu del món, recollint premis i elogis, fins al punt que la qualifiquen
com tot un referent del gènere.
La posada
en escena és meravellosa. Sembla increïble que un objecte tan quotidià com és
una aixeta pugui prendre vida vestint-se tan sols amb una simple tela. El
càsting d’aixetes i teles escaients és clau, però amb això no n’hi hauria prou.
El mèrit rau en la caracterització i la interpretació que en fan els
manipuladors. Amb la mà dreta –totalment oculta sota la tela– subjecten l’ara
ja titella, mentre que la mà esquerra esdevé la mà del mateix personatge, amb
la infinitat de recursos que això aporta.
Són només
dos actors titellaires, però tenen la capacitat de dur a escena fins a dotze
personatges. Ni en els moments delicats en què en fan aparèixer alhora ben bé
la meitat, ni en els que comparteixen la interpretació del titella (és a dir,
un li dóna veu i l’altre li dóna moviment), no decau l’autenticitat dels
personatges. Aquest talent es complementa amb una escenografia simple i enginyosa,
i la música i la il·luminació són grans aliades.
L’humor
juga també un paper fonamental en l’espectacle. El text està farcit de doble
sentits i jocs de paraules (alguns simpàticament dolents) i deixa espai per la
distensió, amb bromes entre els actors i cap al públic. Això proporciona l’equilibri
necessari i fa d’aquesta obra una comèdia crítica, esbojarrada i molt molt singular.
CRÍTIQUES RELACIONADES / L’avar
TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)
PER: Andreu Sotorra

VALORACiÓ
TÍTOL CRÍTiCA: Joan Pera no fa un Simone Biles
PER: Núria Cañamares

VALORACiÓ
7
TÍTOL CRÍTiCA: Un Molière fet per a Joan Pera
PER: Toni Polo

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Un espectacle per degustar sense prejudicis
PER: Marc Sabater

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: On dimonis es van conèixer Joan Pera i Molière?
PER: Teresa Bruna

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: un Molière per a tots (i totes)
PER: Josep Maria Viaplana

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Deixar que la comèdia flueixi en el seu estat original
PER: Christian Machio

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: El Joan Pera de sempre, abillat amb les formes de Molière
PER: Jordi Bordes

VALORACiÓ
5
TÍTOL CRÍTiCA: Un vestit de sastreria fet a mida
PER: Andreu Sotorra

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Pot Molière trobar-se en estat pur entre aixetes?
PER: Josep Maria Viaplana

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: UN MOLIERE INTERPRETAT PER AIXETES
PER: Ferran Baile

VALORACiÓ
10