• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • L’avar
  • /
  • Molière amb aixetes titella
CRÍTIQUES
imagen
Núria Cañamares
PER: Núria Cañamares

VALORACIÓ

9

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Molière amb aixetes titella

Publicat el: 19 de desembre de 2014

CRÍTiCA: L’avar

Reeixit
atreviment de teatre d’objectes per adults. La història de ‘L’avar’ de Molière amb
personatges nascuts d’aixetes, tubs i mànegues i una adaptació de la
dramatúrgia que situa l’aigua (no els diners) com el bé més preuat.

La Cia.
Pelmànec recupera en català aquesta versió del clàssic de Molière, 14 anys
després de la seva estrena amb Tàbola Rassa. Des d’aleshores no ha deixat de
girar arreu del món, recollint premis i elogis, fins al punt que la qualifiquen
com tot un referent del gènere.

La posada
en escena és meravellosa. Sembla increïble que un objecte tan quotidià com és
una aixeta pugui prendre vida vestint-se tan sols amb una simple tela. El
càsting d’aixetes i teles escaients és clau, però amb això no n’hi hauria prou.
El mèrit rau en la caracterització i la interpretació que en fan els
manipuladors. Amb la mà dreta –totalment oculta sota la tela– subjecten l’ara
ja titella, mentre que la mà esquerra esdevé la mà del mateix personatge, amb
la infinitat de recursos que això aporta.

Són només
dos actors titellaires, però tenen la capacitat de dur a escena fins a dotze
personatges. Ni en els moments delicats en què en fan aparèixer alhora ben bé
la meitat, ni en els que comparteixen la interpretació del titella (és a dir,
un li dóna veu i l’altre li dóna moviment), no decau l’autenticitat dels
personatges. Aquest talent es complementa amb una escenografia simple i enginyosa,
i la música i la il·luminació són grans aliades.

L’humor
juga també un paper fonamental en l’espectacle. El text està farcit de doble
sentits i jocs de paraules (alguns simpàticament dolents) i deixa espai per la
distensió, amb bromes entre els actors i cap al públic. Això proporciona l’equilibri
necessari i fa d’aquesta obra una comèdia crítica, esbojarrada i molt molt singular.

CRÍTIQUES RELACIONADES / L’avar

TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra
VALORACiÓ
LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Joan Pera no fa un Simone Biles

PER: Núria Cañamares
Núria Cañamares
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Un Molière fet per a Joan Pera

PER: Toni Polo
Img 20161123 171959
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Un espectacle per degustar sense prejudicis

PER: Marc Sabater
Marc Sabater
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: On dimonis es van conèixer Joan Pera i Molière?

PER: Teresa Bruna
Teresa Bruna
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: un Molière per a tots (i totes)

PER: Josep Maria Viaplana
Josep Maria Viaplana
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Deixar que la comèdia flueixi en el seu estat original

PER: Christian Machio
Retrat Christian
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: El Joan Pera de sempre, abillat amb les formes de Molière

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

5

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Un vestit de sastreria fet a mida

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Pot Molière trobar-se en estat pur entre aixetes?

PER: Josep Maria Viaplana
Josep Maria Viaplana
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: UN MOLIERE INTERPRETAT PER AIXETES

PER: Ferran Baile
Ferran Baile
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat