• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • L’art de la comèdia
  • /
  • Una declaració d’amor al teatre
CRÍTIQUES
Art Comedia Alta 0
Xavi Pardo
PER: Xavi Pardo

VALORACIÓ

10

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Una declaració d’amor al teatre

Publicat el: 16 de febrer de 2015

CRÍTiCA: L’art de la comèdia

Grandíssim, immens l’homenatge que Lluís Homar dedica al món del teatre amb L’art de la comèdia, una peça absolutament rodona, que agrada, estimula, entusiasma i diverteix.

En una ciutat de províncies italiana, el nou prefecte encara el seu primer dia de feina. Ha de rebre tot un seguit de visites (el metge, el capellà, la mestra d’escola…), però abans, accepta esmorzar amb el director d’una tropa ambulant de comediants que ha perdut el seu teatret per culpa d’un incendi i que demana un cop de mà. El prefecte l’únic que vol és distreure’s (“Els actors són sempre homes originals, extravagants, un xic bojos, però bona gent… si et fan perdre el temps, guanyes en compensació un xic de bon humor”) però la conversa de seguida va pel pedregar. I és aquí on es planteja un debat que resulta perfectament vigent sobre la funció de les arts escèniques i la seva relació amb el poder polític. Les paraules d’Eduardo De Filippo (escrites el 1964, quan l’auge de la televisió feia parlar de la crisi del teatre i de la pèrdua d’espectadors) sonen indiscutiblement actuals: Per què serveix el teatre? Té alguna utilitat? Alguna funció pública? Per què s’ha de subvencionar? Per què hi va la gent: només per divertir-se? O l’art ha de ser un element de denúncia?

Tots aquests interrogants s’exposen en un combat deliciós entre dues bèsties, Lluís Homar i Joan Carreras, magnífics tots dos, i que acaba amb una amenaça. L’actor s’emporta, per error, la llista amb el nom de les autoritats que han de desfilar aquell dia pel despatx del prefecte, i l’adverteix que podria enviar-hi els seus còmics per suplantar-les: “Com s’ho farà per reconèixe’ls? Nosaltres sabem fingir a la perfecció… esdevenim alts, baixos, geperuts, grassos… Hem salvat la capsa dels postissos, i ja no som aquells histrions d’altre temps que improvisaven la Comèdia de l’Art, ara hem après a interpretar amb art la comèdia”

L’amenaça dóna pas a una segona part absolutament hilarant, amb una desfilada de personatges tremendament còmics, on destaca un Andreu Benito senzillament brillant: la seva composició del mossèn Salvati és per treure’s el barret.

La posada en escena d’Homar demostra també una gran intel·ligència: quan l’espectador entre a la sala, la caixa escènica està completament despullada, i el director decideix ensenyar-nos els artificis d’aquest art sublim: com es col·loca l’escenografia, com es vesteixen els actors, com es maquillen… Segurament, la millor manera de lligar el fons i la forma. Una declaració d’amor al teatre i sens dubte una de les fites de la temporada. Teatre popular i d’altíssima qualitat.

CRÍTIQUES RELACIONADES / L’art de la comèdia

TÍTOL CRÍTiCA: Per gaudir del bon teatre

PER: Núria Sàbat
Núria Sàbat
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: La grandesa del teatre

PER: Teresa Bruna
Teresa Bruna
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: El teatre com a argument

PER: Josep Maria Viaplana
Josep Maria Viaplana
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Un Teatre carregat de raons

PER: Toni Polo
Img 20161123 171959
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Grande De Filippo !

PER: Víctor Giralt
Víctor Giralt
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Una alineació extraordinària

PER: Marc Sabater
Marc Sabater
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Un brillant joc d’equívocs

PER: César López Rosell
César López Rosell
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: El arte de la comédia en el TNC: Una declaración de intenciones teatral.

PER: Enid Negrete
Enid Negrete
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Un magnífic i necessari homenatge

PER: Aída Pallarès
Aída Pallarès
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Quan les coses no són sempre el que semblen

PER: María José Ragué
María José Ragué
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: l’art de la vida

PER: Francesc Massip
Francesc Massip
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: La caixa dels postissos d’Eduardo De Filippo i Lluís Homar

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: La utilitat de la comèdia

PER: Christian Machio
Retrat Christian
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Ara com sempre!

PER: Iolanda G. Madariaga
Iolanda G. Madariaga
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Lluís Homar demostra que la Sala Gran és com la cabina del vaixell dels germans Marx

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat