CRÍTIQUES

VALORACIÓ
6
Dones, ball i tòpics
Publicat el: 6 de juliol de 2015
CRÍTiCA: W.W. (We Women)
La
dansa dels nostres temps, discurseja. És un dels seus excessos. I
allà on la narració (el sentit dramatúrgic) hauria de delimitar
l’espai concret dels personatges, l’argument (la retòrica política)
acaba fent-se omnipresent fins a resultar simplificador. Això Sol
Picó ho sap prou bé i amb indissimulat posicionament es pregunta a
“W.W. (We Women)” per aquella “fórmula cohesionada i
culturalment tipificada, capaç d’adaptar-se a diferents contextos i
significats” que és com es defineix en literatura un tòpic. Per
fer-ho, compta amb la participació d’un grup de ballarines i músiques
de qualitat superlativa i a qui ha demanat sobre el discurs que al
voltant de la seva condició de dones la societat a la qual pertanyen
ha anat elaborat i perdura actualment.
De
tant evident la llista de greuges i injustícies, fa basarda
recordar-la aquí. La submissió resultant és inadmissible, i la
resposta de qualsevol de nosaltres només pot ser de denúncia. I amb
l’alerta, a sobre, que no estem parlant pas de coses del passat,
perquè no s’escapa cap país ni tradició d’aquella ignomínia.
Assistir a un espectacle de dansa amb un discurs tan clar, ho dèiem,
pot resultar tant necessari com reiteratiu.
Però
la solució del grup per evitar aquest problema arriba de la
celebració de la pròpia feminitat. I els instruments necessaris,
com s’esdevé en una obra d’aquestes característiques, la música i
el ball. En aquest punt hi trobem excel·lència: en un solo de Sol
Picó, amb les seves sabatilles de punta vermelles mentre taconeja en
una superfície metàl·lica; en el moment que protagonitzen les
quatre ballarines seguint la dansa índia de Shantala
Shivalingappa; en l’angoixant i delicada japonesa Minako Seki penjada
dels cabells a una corda d’estendre la roba; o en els moviments
identitaris de la francesa d’origen africà Julie Dossavi. El flamenc
és el fil conductor de la peça, interpretat en directe per la
violinista Adele Madau, la veu i la flauta de Lina León, i la
guitarra de Marta Robles. I l’entorn escenogràfic, un camp de
refugiats. Una festa interpretativa és això que ofereixen aquestes
7 dones. Fragments on el discurs queda només apuntat, relegat, i
pren protagonisme els seus cossos i qualitat artística, que és com
acostuma a ser més nítida una idea en dansa.
CRÍTIQUES RELACIONADES / W.W. (We Women)
TÍTOL CRÍTiCA: Increïble: no paren quietes però no ballen
PER: Jordi Bordes

VALORACiÓ
6
TÍTOL CRÍTiCA: Quatre mirades sordes
PER: Aída Pallarès

VALORACiÓ
6
TÍTOL CRÍTiCA: Las mujeres de Sol Picó toman el Mercat
PER: Carmen del Val

VALORACiÓ
6
TÍTOL CRÍTiCA: El tema es mereixia millor resultat
PER: Montse Otzet

VALORACiÓ
6
TÍTOL CRÍTiCA: Feminisme global
PER: Manuel Pérez i Muñoz

VALORACiÓ
6