• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • El cos més bonic que s’haurà trobat mai en aquest lloc
  • /
  • La bellesa d’un tríptic simfònic
CRÍTIQUES
imagen
Andreusotorra
PER: Andreu Sotorra

VALORACIÓ

10

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

La bellesa d’un tríptic simfònic

Publicat el: 8 de juny de 2022

CRÍTiCA: El cos més bonic que s’haurà trobat mai en aquest lloc

L’ombra és allargada. La de l’actor Pere Arquillué, vull dir. S’allarga sobre el feix de lluna de l’escenari en un efecte del disseny d’il·luminació com si fos una extensió del seu cos. L’ambientació és tenebrosa. Perquè la història també és tenebrosa. I el protagonista hi és dempeus, immòbil, a punt per clonar-se durant gairebé dues hores ininterrompudes en almenys set veus de set personatges: el noi de 17 anys aparegut mort i mutilat en un racó de bosc, la seva mare, el seu pare mort anys abans, la seva mestra d’institut, un dels amics, el propietari del taller de serrar fusta, el transvestit que fuig…

Els espectadors no els veuran mai físicament, però sí que els aniran creant en la imaginació gràcies només a la força de la paraula, a com es diu que vesteixen, a com es diu de quina manera es mouen, a com es diu de quina manera pensen, a la manera de dir-ho, al gest, a la flexió, a l’entonació, al registre, a les modulacions, als alts i baixos, als moments més aguts i als moments més greus, als silencis, a la invisible lletra menuda del text que hi és i no es nota i que sembla que llisqui entre punts suspensius.

Si qui parla és, com passa aquí, una ànima en pena, la força encara és més punyent. Si el paisatge que s’imagina és rural, la imaginació agafa aires de gènere negre de novel·la o sèrie nòrdica. O potser també d’aquell «Dogville» que encara ressona avui com un guió inquietant. Si els fets són tràgics, la manera de donar-los a conèixer toca de puntetes amb el registre de veu greu de la sèrie «Crims» sense que segurament l’autor Josep Maria Miró (Prat de Lluçanès, 1977) ni tan sols hi hagi pensat o potser ni n’hagi escoltat o vist cap episodi. Hi ha moments en la creació artística d’una època que s’estableixen coincidències inexplicables més atribuïbles a l’airada dels temps que no pas a una connexió real entre elles.

L’autor en aquest, no goso dir monòleg perquè tot ell és una obra sencera, fuig de l’ambient urbà per emboscar-se en la ruralitat. Fa el camí a la inversa de la terra baixa a la terra alta. Potser per qüestionar també que no només a la terra baixa es cova la maldat sinó que sovint es troba en els indrets més idíl·lics de la natura. En això, no només recorda una de les tradicions del teatre català clàssic sinó que, com deia, s’acosta a una de les lleis establertes pel gènere negre nòrdic.

El feix de lluna del focus es llangueix. L’ombra de l’actor deixa d’allargassar-se. El vermell encès s’ha anat fent present al fons de la cambra fosca. El trio format per l’autor, l’actor i el director s’ha fusionat en un de sol. El trio també podria ser autor, actriu o directora. Temps a venir. El repte és immmens. Josep Maria Miró, Pere Arquillué i Xavier Albertí l’han posat a l’abast de qui vulgui córrer el risc novament i deixar-se amarar per una de les peces de teatre simfònic que, si la trilogia de l’Epifania promesa per l’autor es compleix, es pot convertir en un tríptic teatral antològic. (…)

CRÍTIQUES RELACIONADES / El cos més bonic que s’haurà trobat mai en aquest lloc

TÍTOL CRÍTiCA: Verificant si “El cos més bonic” ho és, el cos més bonic

PER: Judit Martínez Gili
Fotojudit 507x506
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Lost in the shrubbery

PER: Alx Phillips
Alx Phillips
VALORACiÓ

6

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Teatre en essencia (text-director-actor)

PER: Ferran Baile
Ferran Baile
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Arquillue’s exhibition

PER: Pep Vila
Pep Vilacritic69 200x200
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: L’obra més bonica que haureu viscut mai

PER: Martí Figueras
Martí Figuerasquadrada
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Trencaclosques imperfecte, quadre sublim

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Triada perfecta

PER: Juan Carlos Olivares
Juan Carlos Olivares
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: El desig que s’escola per la finestra

PER: Ramon Oliver
Ramon Oliver
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Bellesa subversiva

PER: Manuel Pérez i Muñoz
Manuelperezimunoz2 756x756
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Sort que als pobles no passa mai res!!

PER: Josep Maria Viaplana
Josep Maria Viaplana
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat