CRÍTIQUES

VALORACIÓ
10
Amb ‘Cels’, de Wajdi Mouawad, el futur és ahir. I tot el que hi sembla ficció té una pàtina de realisme.
Publicat el: 18 de juny de 2014
CRÍTiCA: Cels
Quan Wajdi Mouawad (Beirut, Líban, 1968), autor d’origen àrab amb un peu a París i un altre al Quebec, va estrenar l’obra ‘Ciels’, el 2009, al Festival d’Avinyó, ho va fer en un muntatge babelià, amb barreja de llengües, i situant els personatges en una mena de búnquer claustrofòbic, tant per als intèrprets com per als espectadors, blanc, que ni el mapa del Google seria capaç de localitzar. ‘Ciels’ és la quarta obra de la tetralogia ‘La sang de les promeses’, formada anteriorment per ‘Litoral’, ‘Incendis’ i ‘Boscos’. En català, és ben present encara l’impacte de la versió de la segona obra, ‘Incendis’, dirigida per Oriol Broggi el 2012 al Teatre Romea.
Com si Mouawad creés addicció, el director Oriol Broggi i bona part de la companyia habitual de La Perla 29, hi han tornat amb la versió catalana de ‘Cels’, en una traducció novament molt afinada de Cristina Genebat, i amb un repartiment menys nombrós pel que fa als intèrprets en carn i os, però molt ampli en els intèrprets en off i els que apareixen en l’audiovisual que forma part indispensable de la trama.
Atenció als moments estel·lars d’Eduard Farelo, en el personatge de Clément; i a altres moments també vibrants d’Ernest Villegas (Vincent), i més fugaços de Xavier Ricart (Charlie) i Xavier Boada (Blaise). Menció especial per a Màrcia Cisteró (Dolorosa Haché) amb un solo cara a cara amb els espectadors i amb un parell d’escenes més dramàtiques que requereixen tant impressió com contenció: la del frustrat harikiri domèstic i el trencament d’aigües i el part a casa, millor dit, a la feina. (…)
CRÍTIQUES RELACIONADES / Cels
TÍTOL CRÍTiCA: Patiment i dolor marca de la casa
PER: Toni Polo

VALORACiÓ
7
TÍTOL CRÍTiCA: Mowauad pretensiós
PER: Víctor Giralt

VALORACiÓ
6
TÍTOL CRÍTiCA: Desencriptant el cel
PER: Núria Sàbat

VALORACiÓ
7
TÍTOL CRÍTiCA: L’univers Mouawad
PER: Iolanda G. Madariaga

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Un text tant complicat com necessari
PER: Marc Sabater

VALORACiÓ
7
TÍTOL CRÍTiCA: Cuando Dan Brown posee a Wajdi Mouawad
PER: Juan Carlos Olivares

VALORACiÓ
4
TÍTOL CRÍTiCA: Malgrat el potent muntatge de Broggi, un text de Mouawad lleugerament perdut entre excessos de pretensiositat
PER: Ramon Oliver

VALORACiÓ
7
TÍTOL CRÍTiCA: Contundent i reflexiu ‘thriller’ de Mouawad
PER: César López Rosell

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Infernals “Cels”: un doll de paraules que rega l’escena i la fa fruitar amb una rara intensitat.
PER: Francesc Massip

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: L’autor d”Incendis’ retorna als escenaris amb una intensa proposta poètico-cinematogràfica d’intriga i denúncia
PER: Núria Cañamares

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Broggi debuta amb els colors freds amb una nova història tràgica: passa de la catifa a la moqueta
PER: Jordi Bordes

VALORACiÓ
9