• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Aquest país no descobert que no deixa tornar de les seves fronteres cap dels seus viatgers
  • /
  • Un brillant exercici de funambulisme teatral
CRÍTIQUES
Aquestpaisnodescobert Destacada
Iolanda G. Madariaga
PER: Iolanda G. Madariaga

VALORACIÓ

9

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Un brillant exercici de funambulisme teatral

Publicat el: 3 de febrer de 2020

CRÍTiCA: Aquest país no descobert que no deixa tornar de les seves fronteres cap dels seus viatgers

Sota el llarguíssim títol extret de l’arxiconegut monòleg de Hamlet, hi ha un poderós exercici de funambulisme teatral que escau com el guant fet a mesura que és al cicle Memento Mori (Recorda que has de morir). Es tracta d’una proposta de teatre verbatim que depassa els límits del teatre documental per esdevenir un cant a la vida. La peça transita pel relliscós terreny de la intimitat més radical: la de la relació amb la pròpia mort, una relació tabú en la societat contemporània. Ho fa a cor obert, en unes circumstàncies dramàtiques que posen a prova tant la intenció com la solidesa de l’obra. Fent equilibris entre el dramatisme obscè i la freda distància de l’escenari, l’emoció brolla de forma natural sense subratllats ni sensibleries. L’estrena va tenir lloc el 22 de novembre dins la programació del Temporada Alta’19 al Teatre de Salt.

Alex Rigola va rebre l’encàrrec de fer un espectacle sobre el tòpic amb què la Sala Beckett celebra el seu trentè aniversari. Entomà l’encàrrec documentant-se amb tota mena d’aproximacions contemporànies. D’altra banda, s’acosta a Josep Pujol Andreu (Catedràtic d’Història econòmica de la UAB, 26 d’abril de 1956/22 d’octubre de 2019) assabentat que l’oncòleg que tractava el seu càncer de pulmó, li havien donat una curta esperança de vida. Proposa a la seva filla, l’actriu Alba Pujol -col·laboradora i amiga del director-, gravar algunes converses entre pare i filla. Aquestes converses van deixar de ser un material complementari per esdevenir el centre d’una proposta teatral que, partint de la mort, tracta de l’individualisme contemporani, del sentiment de pertinença, de les relacions d’amor i d’amistat, d’història, dels paradisos propers i dels somiats… en definitiva, de la vida; de la vida des de l’acceptació de la pròpia mort. A escena hi ha Alba Pujol, fent d’ella mateixa -un paper gens fàcil, com afirma la mateixa actriu a l’inici de la peça- i Pep Cruz reproduint les converses transcrites i seleccionades per Alex Rigola. Si Alba Pujol accepta el repte d’interpretar-se a ella mateixa, no és menys complicat el treball de Pep Cruz donant realitat escènica a Josep Pujol davant la seva filla. El mateix Pep Cruz que tants magnífics personatges ens ha regalat en la seva dilatada trajectòria, sembla haver-se reinventat com actor en les seves darreres interpretacions. Aquí es presenta com qui és i, deixant de banda la imitatio, actua com una sort de mèdium, sense escarafalls ni impostures, per portar a escena les paraules de Josep Pujol amb el que sembla compartir moltes coses.  

Una senzilla posada en escena acompanya aquests diàlegs: tan sols una taula d’un blanc asèptic amb una calavera aixafada al damunt i una pantalla. A la pantalla hi van apareixent cites de Cioran, Pinter, Camus… es barregen amb fotos, referències cinematogràfiques i un vídeo on el Dr. Enric Benito parla des de la seva experiència com a metge de pal·liatius -un document de gran valor per ell mateix. Tot plegat conforma una proposta de teatre document d’una qualitat extraordinària. Rigola fa temps que treballa per despullar els seus espectacles d’artificis, intentant destil·lar-ne una essència que l’acosti a la veritat. En aquest cas, una veritat que no és res més -o gens menys- que la constatació de la nostra finitud. 

CRÍTIQUES RELACIONADES / Aquest país no descobert que no deixa tornar de les seves fronteres cap dels seus viatgers

TÍTOL CRÍTiCA: Pensar la mort, compartir el dol

PER: Ana Prieto Nadal
Ana Prietofotoacademia1 445x444
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: L’Àgora sobre la mort de Josep Pujol

PER: Martí Figueras
Martí Figuerasquadrada
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Generositat i perseverança

PER: Teresa Ferré
Teresa Ferré
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Emocionant i amb el màxim sentit de l’humor

PER: Alba Cuenca Sánchez
Img 0794 Copia
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Parlar de la mort celebrant la vida

PER: Pep Barbany
Pep Barbany
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Morir bé

PER: Francesc Massip
Francesc Massip
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: La mort en primera persona

PER: Manuel Pérez i Muñoz
Manuelperezimunoz2 756x756
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: L’emotivitat del dol com a consol i reconeixement del pare

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Honesta ànima despullada

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat