CRÍTIQUES

VALORACIÓ
8
Honesta ànima despullada
Publicat el: 23 de novembre de 2019
CRÍTiCA: Aquest país no descobert que no deixa tornar de les seves fronteres cap dels seus viatgers
Hi ha un país del que no es torna. Ho deia Hamlet en el monòleg en què arrencava amb el “Ser o no ser”. Àlex Rigola fa un grapat d’espectacles que posa l’actor al centre, quasi impúdicament. Sigui un Txèkhov (Ivànov, Vània) o Pasolini (Who is me. Pasolini). Ara tenia el repte de costruir una dramatúrgia sobre la mort. Va enfonsar-se en la lectura mes fosca. I va trobar el desllorigador al costat, amb els actors, novament. L’obra, que coprodueix la Sala Beckett i el Temporada Alta, recull les converses sobre la mort de l’actriu Alba Pujol amb el seu pare, amb un càncer terminal. I sí. La mort és tant inaccessible que la seva porta ens desplaça a un mirall que ajuda a revisar tot el que s’ha fet i el que s’ha deixat per fer de la vida. Però, la tristor de la pèrdua de la separació, se salva amb una abraçada profunda i l’acceptació de la mort com a companya de viatge.
El pare d’Alba va morir el 22 d’octubre. Un mes després, s’ha estrenat la peça carregada de fragilitat. Rigola ha editat les llargues converses que van mantenir tots tres (el director com a catalitzador amb la càmera i les preguntes) per convertir-lo en un testament de vida. Pep Cruz posa la veu a les paraules del pare. Alba, les seves pròpies. Amb la senzillesa de la sinceritat. Honestament. Procurant mantenir una distància al dolor per no convertir la peça en moments impúdics. L’acció, despullada de cap artifici, no amaga res. Ensenya el dolor i el comparteix generosament. Potser l’Alba actriu i filla agrairia tenir un punt de metàfora o el públic mateix preferiria una representació simbòlica però la decisió de treure les ombres desjerarquitza la intimitat. Se serveix a tots per igual. (Quantes comèdies s’han representat amb actors que amagaven una malatia final o la mort la matinada abans dels éssers estimats? Aquella aplaudiment sonor el picaven només els quue coneixien el tràngol personal). Ara tothom la rep amb el sanglot absorbit per una profunda respiració. Tothom té tota la informació. En aquell dolor hi ha aquesta Vida.
CRÍTIQUES RELACIONADES / Aquest país no descobert que no deixa tornar de les seves fronteres cap dels seus viatgers
TÍTOL CRÍTiCA: Pensar la mort, compartir el dol
PER: Ana Prieto Nadal

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: L’Àgora sobre la mort de Josep Pujol
PER: Martí Figueras

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Generositat i perseverança
PER: Teresa Ferré

VALORACiÓ
10
TÍTOL CRÍTiCA: Emocionant i amb el màxim sentit de l’humor
PER: Alba Cuenca Sánchez

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Parlar de la mort celebrant la vida
PER: Pep Barbany

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Morir bé
PER: Francesc Massip

VALORACiÓ
10
TÍTOL CRÍTiCA: La mort en primera persona
PER: Manuel Pérez i Muñoz

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Un brillant exercici de funambulisme teatral
PER: Iolanda G. Madariaga

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: L’emotivitat del dol com a consol i reconeixement del pare
PER: Andreu Sotorra

VALORACiÓ
9