• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Aquest país no descobert que no deixa tornar de les seves fronteres cap dels seus viatgers
  • /
  • Honesta ànima despullada
CRÍTIQUES
Aquestpaisnodescobert Destacada
Jb Defi
PER: Jordi Bordes

VALORACIÓ

8

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Honesta ànima despullada

Publicat el: 23 de novembre de 2019

CRÍTiCA: Aquest país no descobert que no deixa tornar de les seves fronteres cap dels seus viatgers

Hi ha un país del que no es torna. Ho deia Hamlet en el monòleg en què arrencava amb el “Ser o no ser”. Àlex Rigola fa un grapat d’espectacles que posa l’actor al centre, quasi impúdicament. Sigui un Txèkhov (Ivànov, Vània) o Pasolini (Who is me. Pasolini). Ara tenia el repte de costruir una dramatúrgia sobre la mort. Va enfonsar-se en la lectura mes fosca. I va trobar el desllorigador al costat, amb els actors, novament. L’obra, que coprodueix la Sala Beckett i el Temporada Alta, recull les converses sobre la mort de l’actriu Alba Pujol amb el seu pare, amb un càncer terminal. I sí. La mort és tant inaccessible que la seva porta ens desplaça a un mirall que ajuda a revisar tot el que s’ha fet i el que s’ha deixat per fer de la vida. Però, la tristor de la pèrdua de la separació, se salva amb una abraçada profunda i l’acceptació de la mort com a companya de viatge.

El pare d’Alba va morir el 22 d’octubre. Un mes després, s’ha estrenat la peça carregada de fragilitat. Rigola ha editat les llargues converses que van mantenir tots tres (el director com a catalitzador amb la càmera i les preguntes) per convertir-lo en un testament de vida. Pep Cruz posa la veu a les paraules del pare. Alba, les seves pròpies. Amb la senzillesa de la sinceritat. Honestament. Procurant mantenir una distància al dolor per no convertir la peça en moments impúdics. L’acció, despullada de cap artifici, no amaga res. Ensenya el dolor i el comparteix generosament. Potser l’Alba actriu i filla agrairia tenir un punt de metàfora o el públic mateix preferiria una representació simbòlica però la decisió de treure les ombres desjerarquitza la intimitat. Se serveix a tots per igual. (Quantes comèdies s’han representat amb actors que amagaven una malatia final o la mort la matinada abans dels éssers estimats? Aquella aplaudiment sonor el picaven només els quue coneixien el tràngol personal). Ara tothom la rep amb el sanglot absorbit per una profunda respiració. Tothom té tota la informació. En aquell dolor hi ha aquesta Vida.

CRÍTIQUES RELACIONADES / Aquest país no descobert que no deixa tornar de les seves fronteres cap dels seus viatgers

TÍTOL CRÍTiCA: Pensar la mort, compartir el dol

PER: Ana Prieto Nadal
Ana Prietofotoacademia1 445x444
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: L’Àgora sobre la mort de Josep Pujol

PER: Martí Figueras
Martí Figuerasquadrada
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Generositat i perseverança

PER: Teresa Ferré
Teresa Ferré
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Emocionant i amb el màxim sentit de l’humor

PER: Alba Cuenca Sánchez
Img 0794 Copia
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Parlar de la mort celebrant la vida

PER: Pep Barbany
Pep Barbany
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Morir bé

PER: Francesc Massip
Francesc Massip
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: La mort en primera persona

PER: Manuel Pérez i Muñoz
Manuelperezimunoz2 756x756
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Un brillant exercici de funambulisme teatral

PER: Iolanda G. Madariaga
Iolanda G. Madariaga
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: L’emotivitat del dol com a consol i reconeixement del pare

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat