• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Les dones sàvies
  • /
  • Les dones (sempre) són més sàvies
CRÍTIQUES
006e23d8 A691 40a3 844b B930fd3b9361 Alta Libre Aspect Ratio Default 0
Nova Pastilla Opinio C Laia Serch
PER: Oriol Puig Taulé

VALORACIÓ

8

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Les dones (sempre) són més sàvies

Publicat el: 20 de juliol de 2017

CRÍTiCA: Les dones sàvies

Enric Cambray i Ricard Farré ja fa quasi un any que giren pel món amb Les dones sàvies, un espectacle que va néixer al Maldà, ha girat per tota Catalunya i acaba d’estrenar fa poc la seva versió castellana al Festival de Almagro. La peça de Molière, reduïda i adaptada per a dos actors, arriba de forma clarivident als espectadors, que riuen de valent i entenen totes i cadascuna de les paraules que diuen Cambray i Farré. Perquè a part de ser uns grans actors còmics, àgils transformistes i de cantar molt bé, aquests nois diuen el text de meravella.

L’amfiteatre de l’Espai Cultura Fundació Sabadell 1859 (els “jardinets de la Caixa” de tota la vida, pels sabadellencs) està acollint durant el mes de juliol el Fresc Festival, que aglutina diverses propostes de dansa, música i teatre per a tots els públics. El passat set de juliol va ser el torn de Les dones sàvies, muntatge que va obtenir gran èxit de crítica i públic a la temporada que ara finalitza. Servidor de vostès va presentar l’obra, abans de la funció, a un grup petit però molt ben avingut d’espectadors, situant l’època i l’estil de Molière, aquest text en concret, i relacionant l’espectacle amb la sàtira i la farsa, i (també) les estretors econòmiques per les que passa el teatre, que obliguen a solucions imaginatives i, sobretot, barates. Aquest és el cas de Les dones sàvies, l’espectacle de Cambray i Farré. Tinc la teoria que els actors, quan treballen, gairebé mai no estan del tot contents amb algun aspecte que envolta la producció: o bé el text no els acaba de convèncer, o el director els cau antipàtic, o no suporten a algun company de repartiment… Els casos en què els actors pareixen un projecte personal són molt diferents: l’experiència em demostra que, deixant de banda que el resultat sigui més o menys bombàstic, els actors defensen a mort i creuen en allò que estan fent. I això, des de la platea, es nota. I molt.

La funció a l’amfiteatre, una mena de Teatre Grec en miniatura que tenim al centre de Sabadell, va ser el primer bolo que la companyia feia a l’aire lliure. I podem dir que se’n van sortir amb nota, perquè el públic va riure de valent, va entendre fins a l’última síl·laba de cada paraula i va acabar aplaudint amb força. Les dones sàvies és un espectacle popular, en el millor sentit del terme: hi gaudeixen tant aquells que coneixen el text de Molière com els que no, tant els que estan familiaritzats amb la trama com els que la ignoraven abans d’entrar. Al col·loqui post-funció, on el grup d’espectadors que es va quedar va ser molt nombrós, vam comptar amb la presència de Josep Seguí, l’històric i característic actor del Teatre del Sol sabadellenc, que en la producció de 1993 va interpretar el fals savi Trissotin (aquí Senyor Cunill). Seguí va donar la seva benedicció al muntatge de Cambray i Farré, i creguin-me, senyores: la paraula de Josep Seguí és el més semblant que tenim per aquestes contrades a la paraula de Déu.

Les espectadores presents al col·loqui (dones d’empenta d’una edat estupenda: les que fan possible el teatre català, vaja) estaven encantades de tenir els dos actors al davant, que van compartir amb el públic les angoixes del procés de creació. Cambray i Farré van comptar amb la dramatúrgia de Lluís Hansen i l’ajuda de les “dues Júlies”, Júlia Barceló i Júlia Bonjoch, per aixecar un espectacle que, fins que no van interpretar davant d’un públic, no les tenien totes sobre si s’entendria. I Les dones sàvies s’entén, i de meravella: hom disfruta amb el fregolisme frenètic dels dos intèrprets, amb la minyona llenguda de Farré, amb la senyora divina de Cambray (aquella boca torta d’operació d’estètica feta massa aviat) i amb el Senyor Cunill i el seu mètode imbatible de parlar sobre qualsevol tema (“el cinc per deu”).

Després del seu pas pel Festival de Almagro, la versió castellana de Les dones sàvies es podrà veure al Singlot Festival, a Sant Feliu de Guíxols, el 28 de juliol i a partir del dos d’octubre tornarà al Maldà en la seva versió catalana. Cambray i Farré no descarten oferir alguna funció en castellà a Barcelona, també, perquè traduint l’espectacle s’han adonat que el castellà és una llengua molt més dura, més seca. I el Senyor Cunill s’ha convertit en el Señor Pedro Ojete. I això no ens ho voldríem perdre per a res del món.

CRÍTIQUES RELACIONADES / Les dones sàvies

TÍTOL CRÍTiCA: Un Molière sàviament actualitzat

PER: Núria Cañamares
Núria Cañamares
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Riure amb el clàssic

PER: Iolanda G. Madariaga
Iolanda G. Madariaga
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Un divertimento rejuvenecido

PER: Alba Cuenca Sánchez
Img 0794 Copia
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Un mirall esperpèntic amb aire de La Cubana

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Bocamolls

PER: Francesc Massip
Francesc Massip
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Quina delícia! Bravo

PER: Elisa Díez
Elisa Díez
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Fot-li, que és un Molière!

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Un altre encert del Maldà

PER: Toni Polo
Img 20161123 171959
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat