• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Pura passió
  • /
  • Autòpsia d’una passió
CRÍTIQUES
Pura Passio Web
Ana Prietofotoacademia1 445x444
PER: Ana Prieto Nadal

VALORACIÓ

9

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Autòpsia d’una passió

Publicat el: 26 de novembre de 2024

CRÍTiCA: Pura passió

A Pura passió (Passion simple, 1991) la premi Nobel Annie Ernaux descriu amb prosa seca, escarida, una història passional que va viure com un absolut. El “simple” del títol francès fa justícia a una escriptura esmolada que fendeix com un bisturí la pell de la covarda, hipòcrita moralitat, fins a arribar a un nucli de veritat. La proposta escènica de Lucia Del Greco a partir del llibre d’Ernaux tampoc no es queda curta quant a fredor i racionalitat: trasllada amb precisió quirúrgica l’alienació i el desfici del personatge, alter ego de l’autora, que en primera persona examina el seu propi comportament obsessiu i devot, forassenyat i meticulós, en el temps –passat, exhaurit– de la passió.

Arrenca una confessió radical que no adopta el to de la confidència, sinó de l’atestat. Saltant-se alguns preàmbuls del text original, la dona interpretada per Cristina Plazas inicia el monòleg amb una descripció externa, distanciada i pretesament objectiva de l’home que va ser objecte de la seva adoració. La maquinària del desig i la pulsió fetitxista van esdevenir, en aquell lapse d’excepció, els únics incentius per transitar una quotidianitat insubstancial i esclafadora. La protagonista tan sols actuava amb voluntat i desig –constata– en situacions vinculades a l’anticipació o al record de la cita amatòria: escollir la roba i el maquillatge, canviar els llençols, lliurar-se a somiejos i elucubracions. Les tasques i relacions que no estaven “al servei de l’amor” li resultaven penoses o indiferents.

Amb botes de dominatrix i una roba blanca plena de sutures i llaçades que suggereixen esquinçaments i sargits –el disseny de vestuari és de Pau Aulí–, l’actriu interactua amb un motor –invent o constructe de Lali Canosa– que dissecciona concentrada, com si fos el cos de l’examant –per moments, ens sembla distingir-hi una cuirassa, un garfi, una tràquea– o, més aviat, el record d’una passió ja morta. Quan cal, però, es posa ulleres protectores i guants de plàstic: destria els cables, inspecciona els tubs, secciona una peça amb la radial. La sacerdotessa forense –amb alguna cosa de nina mecànica, autòmat amb costures– oficia el seu ritual sobre una taula de dissecció o altar lumínic, amb un plafó bessó a sobre que, depenent del moment, descendeix o s’eleva. L’espai ha estat ideat per Pol Roig, mentre que la conceptualització de l’artefacte lumínic i el disseny de llums van a càrrec de Cube.bz. L’espai sonor de Pere Jou & Aurora Bauzà ens porta a un imaginari industrial, amb fressa de taller i alarmes.  

Cal destacar l’escrupolositat i tenacitat de la performance, en què cada petit gest està mil·limetrat. Val a dir que s’ha ocupat del moviment Lorena Nogal –flamant Premi Nacional de Dansa del Ministeri de Cultura–, que completa un equip artístic de luxe. El buidament expressiu de l’actriu, del tot ajustat a la fredor del text, contrasta amb la desarticulació corporal que li sobrevé en determinats moments, sobretot quan relata la qüestió de la gelosia, un “fràgil privilegi” de dimensions monstruoses. En termes econòmics, el malbaratament –de diners, energies– és la lògica que predomina en aquesta mena de passions, en què el desig esdevé l’únic capital a preservar i augmentar, però el que s’acaba multiplicant és l’obsessió: una opressió invisible la doblega, la fa trontollar o curtcircuitar. I, malgrat que el cos no li respon, ella –maquinal per obcecació o pura supervivència– no es deixa vèncer. Encaixada dins un dispositiu escènic d’alta precisió, impedida d’explotar la seva vis dramàtica i expressivitat, Cristina Plazas passa impecablement de la gèlida abstracció a la carn viva.

Per plasmar escènicament l’absència de l’amant i la progressiva extinció de la passió –l’home ha tornat al seu país d’origen; ella s’enfronta a un buit en què recreació i al·lucinació es confonen–, la intèrpret va retirant les peces del motor i deixant-les a terra, com qui es desfà d’un organisme mort, d’una desferra inútil. A manera de recapitulació o epíleg, el personatge evoca una trobada pòstuma a la passió descrita –especejada, esquarterada–, mesos després que s’acabés la relació. Lluny de voler justificar-se, ha exposat el relat cru, desmuntable, d’un trasbals íntim que, de forma volgudament frívola o provocadora, arriba a comparar amb fets bèl·lics i polítics de gran magnitud. La moralitat és absent en aquesta història i, malgrat tot, s’imposa una conclusió de tipus assagístic: més enllà de tot el dolor, la dignitat malmesa i la suposada ridiculesa del comportament amatori, no hi ha luxe més gran que el de poder viure una passió per un home o una dona. 

Crítica publicada a Núvol el 20 de novembre de 2024

CRÍTIQUES RELACIONADES / Pura passió

TÍTOL CRÍTiCA: Despedazando el deseo

PER: Imma Fernández
Imma Fernández
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: L’autòpsia de Lucia del Greco

PER: Martí Figueras
Martí Figuerasquadrada
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: El desig absolut desmuntat peça a peça

PER: Ramon Oliver
Ramon Oliver
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Aquella fredor dels ossos enamorats

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: El motor de la literatura

PER: Manuel Pérez i Muñoz
Manuelperezimunoz2 756x756
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Màster en FP de desconstrucció d’amor

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat