• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
Dansa

Limbo

SENSE DATES SENSE DATES

SiNOPSi

Què passa quan t’identifiques amb un gènere que no és el que el teu cos determina?

“Limbo” és la història d’un trànsit. Les vivències i l’imaginari de l’Albert, que abans era la Berta.

iNFORMACiÓ OBRA

  • Ajudantia de direcció Lluís Parera
  • Autoria Ariadna Peya, Míriam Escurriola, Projecte Nisu
  • Companyia Projecte Nisu
  • Composició musical Clara Peya
  • Coreografia Ariadna Peya
  • Direcció Míriam Escurriola
  • Direcció Musical Clara Peya
  • Dramatúrgia Marc Rosich
  • Il·luminació Jordi Berch
  • Intèrprets Mariona Castillo, Tatiana Monells, Ariadna Peya
  • Producció Bohemia’s Produccions

QUÈ DiU LA CRÍTiCA

VALORACIÓ GLOBAL CRÍTiCS

8
  • Imma Fernández

    Imma Fernández

    «Lúcido y emotivo tránsito de un yo transexual»

    Atrapado en el limbo de un cuerpo con el que no se reconoce; en una carcasa de carne. Un joven que era Berta y ahora es Albert camina, con el yo desdoblado y dubitativo, a la búsqueda de su identidad sexual. Pretende someterse a un bisturí que, a ojos de la sociedad, defina su género, A una amputación (mastectomía) que le alivie de su angustiante incerteza entre la masculinidad y la feminidad. Lo cuenta Limbo, el último y cautivador montaje multidisciplinar (música en directo, danza, canciones y texto) de la compañía L’Era de les Impuxibles, fundada en el 2011 por la pianista y compositora Clara Peya, enorme talento cada vez más requerido, y su hermana Ariadna, coreógrafa y bailarina. A la emoción de la música y del movimiento se suma la actriz y cantante Mariona Castillo, que aporta las dosis de verosimilitud necesarias para recrear al confuso Albert. La pieza, que se representa en el Teatre Gaudí hasta el 28 de febrero, ha contado con la dramaturgia de Marc Rosich a partir de experiencias reales de dos jóvenes. Un tema, la transexualidad, que coincide con el de la película La chica danesa, pero que en el caso de Limbo aborda el tránsito inverso: de mujer a hombre, mucho menos explorado. LA LUCHA POR ENCAJAR / La ágil dirección de Míriam Escurriola funde con acierto y fluidez los distintos lenguajes escénicos. Preside el escenario desnudo el poderoso y expresivo piano de Clara Peya, que transita por varios géneros para reforzar con cada una de sus melodías, compuestas para la ocasión, las emociones del protagonista. La danza de Ariadna Peya y Tatiana Monells puntea asimismo la intensa lucha de Albert, especialmente con dos dolorosos solos, y Castillo atrapa al espectador haciéndole partícipe de los miedos, la tristeza y la desorientación de su personaje. Un personaje que, como dice, no encaja en la normalidad, en un mundo binario. No falta la denuncia valiente de una sociedad más preocupada por el etiquetaje de las personas que por sus sentimientos. La aceptación del yo, más allá de lo que vean los otros, deviene la lúcida resolución de un brillante y necesario montaje que, tras su paso por el Gaudí, merece un mayor recorrido por la cartelera. Jordi Duran, el director de FiraTàrrega, ya le ha echado el guante para la próxima edición.

    VALORACIÓ

    9
  • Jb Defi

    Jordi Bordes

    «Una peça amb molt de matís, moments reveladors i instants que vénen ganes de compartir l’entusiasme»

    Marc Rosich ja va traslladar uns personatges canalles i mordaços al purgatori, Copi i Ocaña Tantarantana 2004/ Almeria 2015). Ara situa l'Albert (que va néixer Berta) als llimbs, novament en una frontera entre l'home i la dona. Aquesta mirada a la transexualitat es fa des de l'estranyesa: com una persona que capta com la seva amiga d'infància, ha passat a ser amic. No hi ha la petarderia vital que s'intuïa en la posada en escena de Roger Bernat a Das Paradies experiment (Espai Lliure, 2007) en què també s'abordava la transexualitat. Aquesta és la segona temporada de Limbo. Ara, segons diuen els que han vist les dues temporades, Mariona Castillo presenta un Albert menys enfadat. Castillo, que només pot jugar amb l'octava més greu de la seva veu per a cantar, ha integrat molt bé el personatge fent un equilibri molt fi entre l'home i la dona. Aquest home no és un fatxenda, té una notable sensibilitat, molts dubtes i un dolor: No és agradable seure com una dona en un lavabo d'homes ni haver d'insistir que el nom i la imatge del DNI propi no són de la germana petita.Com ja és habitual en Les impuxibles hi ha la música el ball i la interpretació teatral. Clara Peya, s'atreveix a cantar un rap final i també s'integra momentàniament en una coreografia i interpretant un personatge malcarat, desconfiat. Però on llueix, com sempre, és al piano que aquest cop combina amb altres teclats electrònics i sorolls que retronen. La coreografia de Tatiana Monells i Ariadna Peya demostra com en aquesta dansa que il·lustra uns personatges, ara masculins ara femenins: hi ha una narrativittat coherent a cada escena. És una dansa física, bruta volgudament, per pintar els colors de l'escena. La directora Míriam Escurriola ha plantejat que la topada entre la Berta i l'Albert sigui a través d'una pantalla. L'Albert parla a una Berta que parla en off. I mira. Posa rostre a l'opinió que expressa, un recurs molt senzill d'una gran eficàcia. En el fons, com també passava en aquell muntatge de Roger Bernat, el protagonista reclama ser estimat com a persona, més enllà del seu sexe. És quan ell mateix s'accepta com a persona que desapareixen els dubtes, les pors i, en certa manera, el dolor (perquè la societat, sovint per ingorància, por o prejudicis, la segueix etiquetant i col·locant-la en el calaix dels indeterminats). Molt humana i amb instants preciosos.

    VALORACIÓ

    9
  • Aída Pallarès

    Aída Pallarès

    «Un teatre valent i necessari»

    Néixer amb un cos amb el que no t’identifiques, un sexe que rebutges. Mirar-se al mirall i no trobar-s’hi. I, finalment, atrevir-se a passar. És el que explica Limbo, l’últim espectacle de L’era de les Impuxibles que encara es pot veure al Teatre Gaudí. Una petita joia que mereix prorrogar o tornar a la cartellera catalana. Perquè fa visible l’invisible i ens obliga a mirar-nos al mirall, a ser millors persones.Limbo és la història del trànsit de l’Albert (abans Berta) que està a punt de sotmetre’s a una mastectomia, a “passar com a noi”. Sempre serà, sempre se sentirà, trans però ara, com escrivia Pol Galofré, un dels activistes en el qual es basa l’espectacle; “passa com a noi cis amb tot el que això comporta”. Tinguem-ho clar: és la societat, binària i heteropatriarcal, la que obliga a l’Albert a passar per la violència del bisturí. És la societat la que necessita col·locar etiquetes, és la societat la que decideix què és la normalitat.I el trànsit, com ja és habitual en les obres de L’Era de les Impuxibles, se’ns explica de forma multidisciplinar, a través de dansa, música i teatre. Tres disciplines totalment integrades que formen un únic discurs, si bé és cert que la composició musical i el piano en directe de Clara Peya brillen especialment aconseguint explicar, sense necessitat de text ni moviment, el trànsit de l’Albert. Una història on tots ens hi podem identificar. Qui no s’ha sentit mai perdut i desorientat? Qui no ha estat rebutjat per no ser com la resta?Més enllà de la intel·ligent direcció de Míriam Escurriola, de la dramatúrgia de Marc Rosich que encaixa com un guant i de la magnètica interpretació de Mariona Castillo, el gran mèrit de Limbo és que la companyia ha sabut trobar el (difícil) equilibri. És complicat parlar d’un tema com la transsexualitat i no caure en moralismes ni pornografia emocional. És complicat emocionar a l’espectador i alhora remoure’l. L’Era de les Impuxibles ho ha aconseguit.

    VALORACIÓ

    8
  • Elisa Díez

    Elisa Díez

    «Un montaje híbrido que da alas a todos los cuerpos y a todas las almas para que vuelen libres»

    Me da igual que Berta se haya convertido en Albert, me importa la persona. Este es un discurso tan manido como cualquier otro, porque en el fondo siempre vemos antes que nada la forma. Y quizás, quien vea Limbo se dé cuenta lo poco que cuenta la nada para el todo.Un aeropuerto, un pasaporte equivocado, un ser en tránsito. Inicio de porqués sin responder, inicio y final de no hace falta ser respondidos. Y quiero ser, y soy y cómo me ven los que me rodean, como soy o como quiero ser, y cómo quieren ellos que sea, y yo quiero ser como quiero o me dejaré influir por lo que ellos quieran. Soy más importante por lo que soy o por lo que otros quieran que sea. Porque ya se quien soy, ¿no?Limbo es el tránsito hacia ese YO, una amalgama de pensamientos, de voces, en medio de un espectáculo multidisciplinar: dramaturgia, canciones, música de piano, audiovisual, danza. Y si esto fuera un crítica al uso diría que todo fluye, que todo tiene un porqué, que me he dejado llevar por un torrente emocional de canciones, que se me ha puesto la piel de gallina al escuchar el piano en directo tocado por Clara Peya, que los momentos de danza ayudan a potenciar lo que no se dice. Pero lejos de esto o aquello no ves partes, ahora toca cantar ahora toca bailar, ves un sólo grito de un ser que busca desligar cadenas y SER. (...)

    VALORACIÓ

    9
  • Mireia Izard

    Mireia Izard

    «‘Limbo’, l’angoixa del no-lloc»

    Que un espectacle et vagi captivant a poc a poc fins que acabes totalment absorbit per l’emoció fins al fos final és complicat. Més encara si parla d’un tema del que tu, aparentment, et sents llunyà. Doncs aquest fenomen és el que aconsegueixen els artistes de L’Era de les impuxibles a ‘Limbo’, el viatge de la Berta fins a ser l’Albert. En un escenari buit (on el piano que toca la Clara Peya pren un cos majestuós) una actriu (Mariona Castillo) i dues ballarines (Ariadna Peya i Tatiana Monells) fan que l’espectador entri a la ment de la Berta-Albert en un dels moments més importants de la seva vida. Les melodies plenes intensitat composades per Peya especialment per l’obra i les coreografies doloroses de les dues ballarines expliquen sense necessitat de paraula els dubtes, les incomoditats, les pors i la tristesa d’una persona que no troba ni el seu lloc ni l’etiqueta que li correspon. Com es pot encaixar quan s’ha nascut dona però et sents home? Malgrat que el dilema del protagonista és extrem, tothom s’acaba reconeixent en qui li dóna vida, Mariona Castillo. Tots alguna vegada hem estat descol·locats, rebutjats, desorientats i, per aquí t’atrapa la dramatúrgia que Marc Rosich ha fet per l’obra basant-se en textos de dos nois que han viscut aquesta experiència. Li fan falta pocs minuts perquè el públic empatitzi amb Castillo i es comenci a plantejar per què necessitem classificar i posar nom a tot allò que ens envolta. ‘Limbo’ tracta un tema sensible i, a més, ho fa des d’una òptica que no estem acostumats (els nois que neixen noies). Podrien haver caigut en el moralisme o en el teatre documental però la companyia ha sabut trobar l’equilibri poètic necessari per remoure el públic tant emocionalment com mentalment i no ser sensacionalistes. Aplaudim doncs el teatre valent fet amb bon gust i deixem-nos arrossegar per l’emoció.

    VALORACIÓ

    8
  • placeholder

    Jordi Sora i Domenjó

    «La transfòbia del bisturí»

    El quart espectacle de la Companyia L'Era de les Impuxibles confirma el valor d'aquest multidisciplinari grup d'artistes. Amb música en directe, dansa i teatre de text, s'endinsa en el terreny de les emocions personals d'un transexual que viu amb dubtes interns i reforçada lluita el seu canvi de dona a home. La passió amb què enfronta el protagonista la seva transformació és paral·lel amb la solvència amb la qual la pianista, la cantant i actriu i dues ballarines van conduint un discurs que pot semblar allunyat per a molts, però que la interessant dramatúrgia fa proper i comprensible. Limbo respon a aquest model de dansa-teatre o teatre amb moviment o gest dansat narrat que permet gaudir tant als que expressament busquen claus contemporànies de comprensió del món, com per als amants dels musicals i del compromís textual i la dansa descodificada. Podeu llegir la crítica de l'espectacle en el següent enllaç

    VALORACIÓ

    7

VEURE MÉS CRÍTiQUES D’AQUESTA OBRA A

#NOVAVEU

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat