• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • La tercera fuga
  • /
  • Epopeia de la fugida constant
CRÍTIQUES
Tercera
Manuelperezimunoz2 756x756
PER: Manuel Pérez i Muñoz
Per estremir

VALORACIÓ

8

ANAR A FiTXA DE L’OBRA Text original publicat a 'EL PERIÓDICO DE CATALUNYA'

Epopeia de la fugida constant

Publicat el: 5 de maig de 2025

CRÍTiCA: La tercera fuga

Ha trigat en arribar en més d’un sentit. Cinc dies després de cancel·lar la seva estrena per una baixa en el repartiment, es presentava de forma oficial La tercera fuga, primer muntatge que una dona estrena i dirigeix a la Sala Gran del TNC, l’exclusiu club d’uns pocs homes, fins ara. Aquesta tardança es tenyeix d’expectació, un repte que Victoria Szpunberg afronta en plena forma després de L’imperatiu categòric, gran èxit que el Teatre Lliure reestrena al juny. Lluny de caure en fórmules gastades, el nou repte exhala una sana ambició, escriptura oberta en canal que a través d’un joc de miralls transforma l’àmbit personal en epopeia. Una obra riu amb 13 personatges que, a l’escapar-se de la violència, van arrossegant la història del segle XX fins als nostres dies.

Sense ser partidària de l’autoficció tan en voga, Szpunberg presenta un espectacle amb ecos del seu periple familiar, fins i tot dibuixa un incisiu autoretrat sobre la seva posició privilegiada a l’entramat narratiu. La coautoria d’Albert Pijuan aporta ironia i distància sobre els fets reals. Sis generacions en trànsit, tres actes que comencen en els anys 20 del segle passat amb un casament a Ucraïna, explosió didàctica de costumisme ídix tot i que no sigui “un bon moment per parlar de jueus”, s’excusen. Dels pogroms narrats amb la brutalitat poètica de Wajdi Mouawad saltem a l’Argentina de la dictadura, la música klezmer es torna tango. Segona part una mica regirada entre canvis de rol i el·lipsi. Textura amb la intensitat d’un bon thriller argentí sobre la repressió, tot i que sense un enfocament original per a un tema tan explotat.

Com anticipa el títol, en la tercera fuga el muntatge es torna a enlairar gràcies a l’humor. La Barcelona actual és l’escenari d’una insòlita barreja entre l’estranyament de Blasted de Sarah Kane, i una comèdia de situació plena de conflictes generacionals. Amb el seu alter ego, l’autora no amaga les dificultats per rematar la trama, ¿potser no és així la vida, un cercle sense tancar?

Les gairebé tres hores d’espectacle compten amb refrescants interludis monologats, destil·lats de tòpics argentins i catalans que Carles Pedragosa broda amb marge per improvisar. En un repartiment molt coral, destaquen també el narrador de Ton Vieira, amb un treball gestual ben detallat; Emma Arquillué, hilarant en la seva pujada amfetamínica, i Clara Segura amb un to afectat, contrapunt mordaç per al tram final. Missió complerta, Szpunberg brilla també dirigint intèrprets i en la seva carrera cap a davant satisfà les altes expectatives generades.

CONSULTA EL TEXT ORIGINAL A ‘EL PERIÓDICO DE CATALUNYA’

CRÍTIQUES RELACIONADES / La tercera fuga

TÍTOL CRÍTiCA: L’ÈPICA FAMILIAR QUE TRAVESSA FRONTERES

PER: Ramon Oliver
Ramon Oliver

Per estremir

Per meravellar

VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: D’exilis, esquerdes identitàries i fugues humorístiques

PER: Ana Prieto Nadal
Ana Prietofotoacademia1 445x444

Per estremir

Per meravellar

VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Quan l’autora Victoria cedeix a la direcció de Szpunberg

PER: Jordi Bordes
Jb Defi

Per estremir

Per retornar

VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: UN SEGLE D’ESCUDELLA I CARN D’OLLA

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra

Per abraçar

Per estremir

Per meravellar

VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat