CRÍTIQUES

VALORACIÓ
6
Visions femenines de la guerra
Publicat el: 18 de desembre de 2016
CRÍTiCA: La fortuna de Sílvia
Sagarra ens
posa davant d’un joc de contrastes arran de la guerra. Una vídua tendra; una
parella de fills encantadors; una germana odiosa i rancuniosa; un veí aventurer
i romàntic. La guerra farà que cada personatge evolucioni en una direcció diferent fins a posar en
evidència els valors de cadascú. El conflicte, espectacularment representat amb projeccions brutals, lluminoses, estruendoses que separen cada acte, irromp en les vides d’aquesta família modesta.
La pèrdua del
marit i la por (el
convenciment) de perdre el fill a la guerra converteixen la Sílvia en una
persona pel damunt del bé i del mal, patèticament feliç en
la seva desgràcia, en el seu “orgull de miserable”. La seva germana, pel què
diran, manté la desafortunada família.
Mentre el fill,
tal com ella sap, no supera la guerra, la filla esdevé l’antítesi de la seva mare fins al punt de
convertir-se, amb tot el carinyo del món, a les maneres de
viure de la seva tia. El contrapunt el posa l’amic d’esperit lliure, de parla excessivament grandiloqüent (realment cal que reciti així?) i amic del vi de Madeira i del xampany.
El fill, un
jove idealista, massa
entranyable fins a esdevenir
decididament cursi,
representa tots els ideals de la mare. És significatiu que la vida premiï, en canvi, els
ideals de la germana, és a dir, els de la tia.
Sílvia
contrasta amb els altres personatges: amb la seva germana, símbol de l’enveja més cruel; amb el seu amic, que no
aconsegueix arrencar-la de la seva insòlita pau interior; amb la seva filla, que passarà a reencarnar tots els valors que ella ha rebutjat
durant la seva vida.
Sembla, però,
com si a les pàgines de Sagarra hi hagués molta més ‘chicha’ que la que se’ns mostra a la representació. Les visions femenines de la guerra esdevenen la part més interessant de l’obra, per sobre d’uns
personatges (impecable la filla, Diana) que
crec que perden una mica de força en una
posada en escena, amb espectadors a les dues bandes i els finestrals a una
banda, que fa que part del públic es
perdi matisos i, en algun cas, es perdi part dels diàlegs
CRÍTIQUES RELACIONADES / La fortuna de Sílvia
TÍTOL CRÍTiCA: Viure malgrat tot
PER: Iolanda G. Madariaga

VALORACiÓ
7
TÍTOL CRÍTiCA: Falta mucha, pero que mucha fortuna
PER: Elisa Díez

VALORACiÓ
4
TÍTOL CRÍTiCA: Una altra vídua del Sagarra, després de voltar per Europa
PER: Jordi Bordes

VALORACiÓ
7
TÍTOL CRÍTiCA: N’esperaves molt…però encara te’n donen més
PER: Pep Vila

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: La fortuna d’un Sagarra diferent
PER: Víctor Giralt

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: L’hermetisme dels inadaptats
PER: Francesc Massip

VALORACiÓ
7
TÍTOL CRÍTiCA: Entendre el Sagarra més europeu
PER: Andreu Sotorra

VALORACiÓ
8