• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • La fortuna de Sílvia
  • /
  • Visions femenines de la guerra
CRÍTIQUES
imagen
Img 20161123 171959
PER: Toni Polo

VALORACIÓ

6

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Visions femenines de la guerra

Publicat el: 18 de desembre de 2016

CRÍTiCA: La fortuna de Sílvia

Sagarra ens
posa davant d’un joc de contrastes arran de la guerra. Una vídua tendra; una
parella de fills encantadors; una germana odiosa i rancuniosa; un veí aventurer
i romàntic. La guerra farà que cada personatge evolucioni en una direcció diferent fins a posar en
evidència els valors de cadascú. El conflicte, espectacularment representat amb projeccions brutals, lluminoses, estruendoses que separen cada acte, irromp en les vides d’aquesta família modesta.

La pèrdua del
marit i la por (el
convenciment) de perdre el fill a la guerra converteixen la Sílvia en una
persona pel damunt del bé i del mal, patèticament feliç en
la seva desgràcia, en el seu “orgull de miserable”. La seva germana, pel què
diran, manté la desafortunada família.

Mentre el fill,
tal com ella sap, no supera la guerra, la filla esdevé l’antítesi de la seva mare fins al punt de
convertir-se, amb tot el
carinyo del món, a les maneres de
viure de la seva tia. El contrapunt el posa l’amic d’esperit lliure, de parla excessivament grandiloqüent (realment cal que reciti així?) i amic del vi de Madeira i del xampany.

El fill, un
jove idealista, massa
entranyable fins a esdevenir
decididament cursi,
representa tots els ideals de la mare. És significatiu que la vida premiï, en canvi, els
ideals de la germana, és a dir, els de la tia.

Sílvia
contrasta amb els altres personatges: amb la seva germana, símbol de l’enveja més cruel; amb el seu amic, que no
aconsegueix arrencar-la de la seva insòlita pau interior; amb la seva filla, que passarà a reencarnar tots els valors que ella ha rebutjat
durant la seva vida.

Sembla, però,
com si a les pàgines de Sagarra hi hagués molta més ‘chicha’ que la que se’ns mostra a la representació. Les visions femenines de la guerra esdevenen la part més interessant de l’obra, per sobre d’uns
personatges (impecable la filla, Diana) que
crec que perden una mica de força en una
posada en escena, amb espectadors a les dues bandes i els finestrals a una
banda, que fa que part del públic es
perdi matisos i, en algun cas, es perdi part dels diàlegs

CRÍTIQUES RELACIONADES / La fortuna de Sílvia

TÍTOL CRÍTiCA: Viure malgrat tot

PER: Iolanda G. Madariaga
Iolanda G. Madariaga
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Sagarra trenca esquemes i Conejero es llueix amb molt classe, malgrat els excessos d’una direcció amb tendència a l’artifici

PER: Ramon Oliver
Ramon Oliver
VALORACiÓ

6

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Falta mucha, pero que mucha fortuna

PER: Elisa Díez
Elisa Díez
VALORACiÓ

4

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Una altra vídua del Sagarra, després de voltar per Europa

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: N’esperaves molt…però encara te’n donen més

PER: Pep Vila
Pep Vilacritic69 200x200
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: La fortuna d’un Sagarra diferent

PER: Víctor Giralt
Víctor Giralt
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: L’hermetisme dels inadaptats

PER: Francesc Massip
Francesc Massip
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Entendre el Sagarra més europeu

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat