CRÍTIQUES

VALORACIÓ
7
Un bonic (i trist) conte esdevé una bonica funció teatral
Publicat el: 4 de març de 2019
CRÍTiCA: La bona persona de Sezuan
Ha plogut molt (concretament 11 anys) des que un Oriol Broggi que començava a despuntar com a director teatral va oferir a la sala gran del TNC la seva versió d’El cercle de guix caucasià de Bertolt Bretch. Ara, amb un currículum farcit d’èxits i un estil molt personal que ha forjat principalment en muntatges a la Biblioteca de Catalunya, torna al mateix autor fixant-se amb La bona persona de Sezuan, una obra considerada menor que li permet desplegar de nou un joc teatral que té molt d’ancestral, de conte.
L’argument gira al voltant de Shen-te, una prostituta d’un poblet d’una Xina imaginària que, com a premi a la seva bondat inqüestionable rep dels déus un premi econòmic. La pobresa dels qui l’envolten, però, obligarà a aquesta dona a prendre difícils decisions que posaran en dubte la seva bondat.
D’entrada, sembla que Broggi hagi volgut embolcalla també d’amabilitat. Una amabilitat que es tradueix, per exemple, amb un gran protagonisme de la música de Joan Garriga i la seva banda. Amb aquest vestit, el que ja de per si és un simple conte, perd part de la seva moralitat, un xic antiga i estranya, i la proposta acaba convertida en una bonica història molt allunyada segurament de les intencions de Bretch. Sí, patim una mica per les dificultats de la protagonista per fer el bé malgrat les adversitats, però és un patiment controlat, que no incomoda en cap moment.
Però tot aquest embolcall, lluny de ser negatiu per a la funció, la converteix en un gran espectacle teatral. Sentim que músics i actors juguen dalt l’escenari, i podem gaudir un cop més de solvents interpretacions, entre les quals destaquen l’entranyable aiguader de Toni Gomila i la sempre emocionant Clara Segura, tota una garantia que repeteix un cop més amb Broggi.
En definitiva, La bona persona de Sezuan és una proposta recomanable per tothom que viu el teatre com un joc escènic i que gaudeix pel simple fet que li expliquin una bonica història. Si algú, a més a més, aconsegueix treure’n alguna reflexió (segurament amarga i trista), millor encara.
CRÍTIQUES RELACIONADES / La bona persona de Sezuan
TÍTOL CRÍTiCA: Dels que fan Història
PER: Iolanda G. Madariaga

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Jugant amb Brecht
PER: Marc Sabater

VALORACiÓ
10
TÍTOL CRÍTiCA: No ens passem de bons, i gaudim del conte xinès de Brecht que Broggi ens presenta exhibint el millor del seu estil
PER: Ramon Oliver

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: «La font que no vessa, la font que no plora, me fa plorar a mi»
PER: Andreu Sotorra

VALORACiÓ
10
TÍTOL CRÍTiCA: Per què un Brecht, avui, a la Sala Gran del TNC?
PER: Jordi Bordes

VALORACiÓ
7
TÍTOL CRÍTiCA: Text vell, cara nova
PER: Francesc Massip

VALORACiÓ
8