• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Helverova noć (La nit d’Helver)
  • /
  • Del drama polític al melodrama
CRÍTIQUES
imagen
Iolanda G. Madariaga
PER: Iolanda G. Madariaga

VALORACIÓ

6

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Del drama polític al melodrama

Publicat el: 4 de juliol de 2015

CRÍTiCA: Helverova noć (La nit d’Helver)

La
nit d’Helver
 
(1999) és potser l’obra més coneguda de l’autor polonès Ingmar Villgist.
A més d’estar traduïda a diversos idiomes i d’haver estat representada a
diversos escenaris internacionals, té una versió cinematogràfica del 2005.
L’obra transcorre en un lloc indeterminat d’Europa en plena ocupació nazi,
durant una sola nit, i té com a protagonistes l’Helver, un noi amb una
discapacitat  mental, i la Karla, una
senyora madura que se’n ocupa. Immersos en una situació de confrontació i d’excepcionalitat
que el director situa en l’ascens del feixisme a Europa, però que es podria
traslladar a qualsevol lloc del planeta, sobreviuen com poden en el petit
habitacle que és casa seva: l’Helver, aliè al que succeeix al seu voltant,
participa de l’eufòria militarista i esperona la Karla amb el seu entusiasme
infantil. Ella, amb posat amarg i cansat, juga com pot per no decebre’l.

El director del Kamerni
Teatar 55 de Sarajevo, Dino Mustafic, ha apostat per una lectura lineal de l’obra
i esdevé un il·lustrador eficaç del drama. Prescindint de les acotacions del
propi autor que atorgava al públic un paper més actiu, carrega les tintes sobre
els sentiments. Compta amb dos esplèndids actors, Ermin Bravo i Mirjana
Karanovic, lliurats enterament als seus personatges. La seva gestualitat esdevé
tota una coreografia ritual que apel·la directament a l’emotivitat de l’espectador.

CRÍTIQUES RELACIONADES / Helverova noć (La nit d’Helver)

TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra
VALORACiÓ
LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Excés de melodrama per a una obra que era un interessant negatiu de

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Un melodrama de diumenge per la tarda

PER: Aída Pallarès
Aída Pallarès
VALORACiÓ

5

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Testimonial

PER: Francesc Massip
Francesc Massip
VALORACiÓ

6

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Una maldad inocente que llena de aplausos el Romea

PER: Elisa Díez
Elisa Díez
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Intrahistoria sentimental(ista)

PER: Juan Carlos Olivares
Juan Carlos Olivares
VALORACiÓ

5

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: El segrest de les emocions

PER: Manuel Pérez i Muñoz
Manuelperezimunoz2 756x756
VALORACiÓ

4

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat