• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Falaise
  • /
  • Visual poetry with a topical twist
CRÍTIQUES
Falaise
Alx Phillips
PER: Alx Phillips

VALORACIÓ

9

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Visual poetry with a topical twist

Publicat el: 2 d'octubre de 2019

CRÍTiCA: Falaise

Falaise is the second half of a diptych by excellent French/Catalan troupe Baró d’evel (Camille Decourtye and Blaï Mateu Trias). Under the overall title Là, sur la falaise, it offers an accomplished counterpoint to the first piece Là, a ‘flip side’ to the coin. Black and white are the set colours of choice, but Falaise paints instead a poetry of grey areas; of nuances rather than extremes. Movement and pace has a steadiness, a pliability. The stressful image of approaching a precipice or cliff edge (la falaise) is detoured by a topical humour that assuages the slapstick.
Scenographer Lluc Castells has constructed an urban setting illuminated to represent various stages of nighttime. It seems both primitive and contemporary: a cavernous quarry of slate rock industrially cut into apartment blocks. In an indoor/outdoor exchange of spaces, life teems behind slick façades, puncturing through with an unexpected escape: a runaway bride or a fur-coated celebrity kick their way out with the amplified rush of rubble and dust. Pigeons flap about dangerously, their potential splatter represented instead by designs evoking the primitive – a homage to Tàpies or Miró perhaps? – graffitied across the walls in white paint.
Serene, magical yet confident and earthy, Falaise proceeds in a series of almost didactic sketches, wandering off a bit in the middle, coming again into focus; always evading exuberance, melodrama or forced meaning. There is, however a distinct urgent – even political – message… for an effective lyrical transcription of the piece note the intervention of the Nick Cave song Mercy Seat.

CRÍTIQUES RELACIONADES / Falaise

TÍTOL CRÍTiCA: Una lluminosa intempèrie

PER: Ana Prieto Nadal
Ana Prietofotoacademia1 445x444
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Tímida esperanza

PER: Jordi Sora i Domenjó
imagen placeholder
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: NO ESTÀ TOT PERDUT

PER: Maite Guisado
Maite Guisado
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Blanc trencat, negre esperança

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: L’altra cara del blanc

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Un espai per somniar

PER: Francesc Massip
Francesc Massip
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Emocions a prop de l’abisme

PER: Manuel Pérez i Muñoz
Manuelperezimunoz2 756x756
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat