CRÍTIQUES

VALORACIÓ
9
L’altra cara del blanc
Publicat el: 6 d'octubre de 2019
CRÍTiCA: Falaise
Si l’escenari es pogués desplegar físicament, com si fos un autèntic díptic artesà d’art gràfiques, els espectadors seguidors de la companyia Baró d’Evel veurien el blanc de «Là» en un costat i el negre de «Falaise» a l’altre. La creació de la parella franco-catalana —¿pallassos, còmics, ballarins, mims, intèrprets tràgics…?—, Camille Decourtye i Blaï Mateu Trias, és un díptic i «Falaise» es presenta com la segona part d’aquell «Là» que es presentava, amb falsa modèstia, com un “work in progress”.
Aquí tot és fosc quan comença. I el repicar de les sabates de taló de Camille Decourtye baixant per la grada de la sala trenca el silenci, saludant alguns espectadors: «Ho tornarem a provar», els diu. «Sortirà bé». I que tothom entengui el que vulgui. Queda clar que cal vestir elegantment, ni que sigui per anar a la fi del món… o a l’inici d’un altre món. I tant ella, com els altres set intèrprets, vesteixen de disseny perquè, pel que sembla, hi ha un casament, o com a mínim, hi ha una núvia vestida de blanc i un nuvi que s’hi aparella penjats de les acrobàcies amb escala inclosa.
Tot és tan poètic, tan surrealista i tan epidèrmic que és fa molt difícil classificar el registre escènic de «Falaise». Hi ha qui hi veu més dansa que teatre i hi ha qui hi veu més circ que dansa i hi ha qui hi veu un trencaclosques de teatre, dansa, circ i moviment… ah! i també música, tan clàssica com amb guitarres elèctriques, gràcies a la incorporació d’Oriol Pla.
¿Baró d’Evel seria el que és sense el cavall blanc i l’estol de coloms? L’heroi de la festa és Chapakan (crec recordar que el seu avantpassat era en Bonito, mort fa un any) i l’estol de coloms n’aplega almenys una dotzena. No hi ha el corb en aquesta ocasió. És impressionant com Camille dialoga amb el cavall i encara més com el cavall se l’escolta, pensa i reacciona a les seves paraules en un exercici d’ensinistrament que es podria qualificar de “dansa equina”. I no és menys impressionant veure com els coloms van i vénen, travessant l’escenari, se situen als braços de Blaï i després també d’Oriol i creen una escenografia de vol que no té res d’improvisada. També Blaï té una relació amb el cavall blanc, però més visceral, fins al punt que cavall i home es fonen en un de sol i, en un altre moment, fins i tot l’esponorosa cua blanca de Chapakan li serveix de perruca per mantenir un dels diàlegs més escèptics entre ell i Camille.
«Falaise» no és només l’espectacle de la parella creadora. Hi ha també les accions dels altres intèrprets, la de la núvia (Noëmie Bouissou) i la del nuvi (Martí Soler). Hi ha el pòtol (Guillermo Weickert) i la ballarina (Claire Lamothe) a més de l’acròbata Julian Sicard (que amortitza la caiguda en picat sobre el matalàs polsós) i, sobretot, els diàlegs o més aviat no-diàlegs, el cara a cara, el contrast entre l’esverament per la incertesa del personatge d’Oriol Pla i l’escepticisme o la prudència del personatge de Blaï Mateu.
«Falaise» té moments d’un gran impacte visual de plasticitat. Recorda en algun moment la també plasticitat de James Thierrée, però sempre amb una personalitat pròpia. Un dels moments més remarcables de «Falaise» és el de la desfeta de la parella que s’esmicola a poc a poc en abraçades fent trossos els vestits i la pell de guix. De les imatges que es graven a la memòria per sempre. També impacten les aparicions per les escletxes del presumpte castell (escenografia al màxim de Lluc Castells) que cadascun dels personatges esmicola per trobar la sortida —o l’entrada al nou món— i molt de guix, molt de cartró pedra que deixa l’escenari com una soll, que redueix l’elegància dels vestits negres a esponges de pols. «El castell s’enfonsa, el castell s’enfonsa…», xiuxiueja Camille. Però no tothom veu el que ella veu. I la desorientació plana entre la resta de personatges, perduts en la immensitat del caos, al marge del penya-segat, del «falaise» que dóna títol a la creació, a l’abisme del desconegut. (…)
CRÍTIQUES RELACIONADES / Falaise
TÍTOL CRÍTiCA: Una lluminosa intempèrie
PER: Ana Prieto Nadal

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Tímida esperanza
PER: Jordi Sora i Domenjó

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: NO ESTÀ TOT PERDUT
PER: Maite Guisado

VALORACiÓ
10
TÍTOL CRÍTiCA: Blanc trencat, negre esperança
PER: Jordi Bordes

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Visual poetry with a topical twist
PER: Alx Phillips

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Un espai per somniar
PER: Francesc Massip

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Emocions a prop de l’abisme
PER: Manuel Pérez i Muñoz

VALORACiÓ
9