CRÍTIQUES

VALORACIÓ
9
UNA ALICIA AMB MÒBIL
Publicat el: 2 de març de 2017
CRÍTiCA: Alícia al país de les meravelles
Utilitzant el famòs
conte de Lewis Carroll, l´escriptora Marta
Buchaca ha tingut l´encert de portar-lo, sense traïr la seva essència, als
temps actuals i fer una crida d´atenció sobre l´excessiva facilitat d´accés i la ràpida addicció al telèfon mòbil entre els
nens i nenes. Una addicció que, en molts més casos dels desitjables, deriva en
estats neuròtics que dificulten el passi
a l´edat adulta i que els fan viure en un món virtual allunyat de la realitat.
Alicia és una nena de
deu anys que el dia del seu aniversari els seus pares li regalen un telèfon mòbil.
Ben aviat perd el món de vista, oblida de jugar amb els seus amics i viu
pendent sols de l´ aparell. Inesperadament
el Conill blanc del conte d´Alicia, en un dels seus viatges al món real, li roba
el mòbil i torna al conte. Alicia el segueix i queda abduïda dins del món
fantàstic del País de les Meravelles. Tot perseguint al lladre, coneix al
Barretaire, la Llebre, la falsa Tortuga, el Rei separat del seu regne i la
Reina de Cors, transformada aquí en la Reina dels Mòbils, obsessionada per les
noves tecnologies. En tot aquest viatge d´anada i tornada la acompanyarà el
capità Invisible, joguina que li va regalar la seva avia, i que ella havia abandonat
èr que no li agradava. Per un seguit de circumstàncies la joguina pren vida i estatura
humana.
Notable, original i
molt recomanable espectacle per a totes les edats, a partir de quatre anys. Portat
amb ritme i ben dirigit per Jordi
Andújar (que el 2016, el varem veure produint com a Teatre Obligatori, i dirigint , Renard o el llibre d eles bèsties-Teatre Lliure, i com actor a El filosofo declara-Teatre Romea). La producció
és d´Unics Produccions (El petit Dalí
i la direcció i coordinació de Viu el
Teatre al Petit Romea, Teatre Poliorama, Babies al CCCB i al Tibidabo). La música que utilitza ritmes diversos és de Keco Pujol (Casting, un musical molt animal). L´escenografia està solucionada
amb gran vistositat i espectacularitat amb imatges digitals creades per la
productora Desilence.
En escena dos actrius
i dos actors, joves però amb notable recorregut i reconeguda solvència donen
vida als personatges amb un bon treball individual i de conjunt. Julia
Bonjoch (Ningú va dir que fos fácil),
interpreta a Alicia, Jordi Llordella
(Fang i setge, T´estimo éts perfecte, ja
et canviaré), dona vida a el pare i al Capità Invisible i l´actriu i
cantant Queralt Albiñana (Renard o el llibre de les bèsties) i l´actor
Marc Pujol (La flauta mágica, 73 raons per deixar-te), es van desdoblant en la
resta de personatges (vuit).
L´autora
Marta Buchaca (Barcelona, 1979),
és llicenciada en Humanitats per la UAB i s´ha format com a dramaturga al
Centre d´Études Théâtrals de Louvain la Neuve (Bèlgica) i a l´Obrador de la
Sala Beckett . La seva primera obra L´olor
sota la pell (2005), va guanyar el
premi Prudenci Bertrana. Des de llavors ha anat escribint i estrenant diverses
obres, que han anat obtenint premis i nominacions. Destaquem Les nenes no haurien de jugar al futbol,
estrenada al Festival Grec (2009), i dirigida per ella mateixa. Aquesta obra ha estat estrenada també a Grècia,
Xipre i Croàcia. La seva darrera obra, Litus (2012), s´ha representat al llarg de quatre mesos
(Sala Flyhard-Teatre Lliure), i va estar nominat als premis Butaca. Actualment
és guionista de la sèrie de TV3, La riera.
www.martabuchaca.com
text. [email protected]
CRÍTIQUES RELACIONADES / Alícia al país de les meravelles
TÍTOL CRÍTiCA: L’Alícia ha perdut el mòbil!
PER: Josep Maria Viaplana

VALORACiÓ
7
TÍTOL CRÍTiCA: Al país dels mòbils
PER: Víctor Giralt

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Viatge del clàssic a l’Instagram
PER: Jordi Bordes

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: L’altra cara del Mobile World Congress
PER: Andreu Sotorra

VALORACiÓ
9