• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • L’inframón
  • /
  • Sense límits…Sense conseqüències?
CRÍTIQUES
imagen
Pep Barbany
PER: Pep Barbany

VALORACIÓ

9

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Sense límits…Sense conseqüències?

Publicat el: 15 d'octubre de 2016

CRÍTiCA: L’inframón

Els efectes especials són cada cop més presents al món audiovisual, especialment en gèneres com el fantàstic o la ciència ficció. I malgrat que el seu cost s’ha abaratit amb l’evolució de la informàtica, traslladar-los a l’escena teatral continua essent una tasca complexa.

És per això que s’agreix i es valora especialment l’esforç escenogràfic de l’Inframón, l’obra de la dramaturga nord-americana Jennifer Haley estrenada pel director Juan Carlos Martel al darrer Festival Grec i que ha obert temporada al Lliure de Gràcia. I és que el fantàstic treball d’Alejandro Andújar, David Bofarull i Damien Bazin amb l’escenografia, la il·luminació i el so no tan sols és espectacular, sinó que resulta d’allò més efectiu per explicar-nos el pas constant entre el món real i el virtual.

Però no és només l’embolcall allò que impacta i a L’Inframón. Malgrat que no acaba de funcionar l’embolcall detectivesc de la història (que més que un fil argumental esdevé una trampa), el text explora els límits de l’ètica, i ens fa reflexionar sobre molts aspectes inquietants als quals sembla abocar-nos el fenomen de la realitat virtual.

Que un món no sigui virtual vol dir que és menys real? Tot s’hi val en un món virtual o ha de seguir les mateixes regles que el real? Aquestes i altres qüestions planen durant tota la funció arran de la investigació que la detectiu protagonitza realitza al voltant d’un personatge sinistre: el creador d’un món virtual d’èxit que s’ha convertit en refugi per a tota mena de perversions, inclosa la pederàstia. I és que en el fons els qui s’endinsen i s’obsessionen en aquest món sense regles no són virtuals, són persones amb sentiments i els seus actes acaben igualment tenint conseqüències. Perquè doncs no han de tenir un control i unes regles? Interessants i inquietants reflexions que t’acompanyen fins i tot lluny de la sala. És d’aquelles obres que conviden a fer un debat postfunció.

D’altra banda, tots els actors estan fantàstics, especialment Andreu Benito: aporta aquella presència escènica, aquella barreja d’elegància i respecte que encaixen com un guant amb un personatge inquietant i misteriós com el que interpreta. Molt ajustats també Mar Ulldemolins (cada cop més madura, més segura i contundent), Víctor Pi (perfecte en rols tan moralment qüestionables), i atenció amb les joves protagonistes (Gala Marqués o Carla Schilt, segons la funció), tan resolutives que espanten.

L’Inframón pot resulta freda, distant, i fins i tot poc empàtica per a molts espectadors. Però segurament és un dels efectes que l’autora busca amb aquest text. I s’agreix la reposició al Lliure més enllà del Grec, ja que en el marc del festival potser va passar desapercebuda, i es mereix (i es mereix) més recorregut i un gran èxit.

CRÍTIQUES RELACIONADES / L’inframón

TÍTOL CRÍTiCA: La perillositat del món virtual

PER: Pep Vila
Pep Vilacritic69 200x200
VALORACiÓ

6

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Inquietant ‘thriller’ sobre el món virtual

PER: César López Rosell
César López Rosell
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Quan Alícia no sabia què era Internet

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Pulcre quadre de perversions sense sang ni dolor, fictici i condemnable alhora

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Un text pertinent amb una posada en escena excel·lent

PER: Marc Sabater
Marc Sabater
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Una telaraña de dramaturgia con una magnífica puesta en escena

PER: Elisa Díez
Elisa Díez
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat