CRÍTIQUES

VALORACIÓ
8
Una promesa d’amor a la dramatúrgia
Publicat el: 14 de juliol de 2025
CRÍTiCA: Tu em vas prometre una història d’amor
Helena Tornero, autora resident de la Sala Beckett 24-25 escriu sobre escriure. I pel camí escriu sobre com i per què hem d’escriure, sobre què hi aporten els personatges, què la mateixa autora, què la situació actual. I l’amor, d’una manera o una altra, apareix sovint en la majoria de textos de tota mena. Amor espiritual, patern-filial, amical, de parella, a la natura, a la vida, a un mateix.
“Estimar en general i en particular” és quelcom que ens mou, no només a escriure, sinó a viure a tots els que som a la platea. I com estimem, i per què estimem, i on estimem, i quan … Tot això es llegeix entre línies, i en els silencis, i en els efectes especials, i en l’espai sonor, i en el vestuari de “Tu em vas prometre una història d’amor”.
Helena Tornero podria ser la protagonista de la història, interpretada per Ester Cort, o no. I es podria dir a si mateixa “Les autores són persones complicades”. Però en realitat, ho són? O podríem dir, les persones som complicades? També es podria dir “Els artistes sempre compliquem les coses”. Però en realitat podríem dir, les persones sempre compliquem les coses. I vol dir que les compliquem a l’escena, o a la vida?
Tot són capes que apareixen i desapareixen a “Tu em vas prometre una història d’amor”. Una comèdia molt divertida de veure, i asseguraria que molt divertida de fer. I així es veuen els actors, Fermí Delfa, Sandra Pujol Torguet, Roger Torns i Teresa Vallicrosa. Els tres primers són com les paraules de la dramaturga, les seves idees, els seus titelles, i ho fan fantàsticament. I què dir de Teresa Vallicrosa! Genial, espectacular, divertida, i com sempre cantant de luxe, que ens regala un final apoteòsic. Molt bon elenc, capitanejat per Ester Cort, que ja a “Austràlia”, dirigida també per Israel Solà, feia aquest tipus de personatge que manté una complicitat impressionant amb el públic, algú que explica la seva història.
En definitiva, un bon text, escaient per a tots els públics, on l’autora dialoga amb ella mateixa, i els personatges són en gran part la seva veu, tot i que, com diu, “Que t’hagi imaginat a tu no vol dir que pensi igual que tu”. I, per tant, deixa anar pensaments que es dirigeixen a tots els responsables d’una producció teatral. I si ella recorre tot un camí per escriure una obra teatral, i es troba en atzucacs, en dubtes, en tornar enrere i corregir, com “Quan el director no sap que fer engega la màquina de fum” ella quan no sap què fer parla amb un personatge que té dins seu, o no és un personatge i és ella mateixa, o són tots els qui l’envolten i l’ajuden a construir fermament una història.
Com que “Ara les sorpreses no es porten” us diré que us divertirà. Segur.
Ella (Helena Tornero) quan no sap què fer parla amb un personatge que té dins seu, o no és un personatge i és ella mateixa, o són tots els qui l’envolten i l’ajuden a construir fermament una història
CRÍTIQUES RELACIONADES / Tu em vas prometre una història d’amor
TÍTOL CRÍTiCA: Desistir per amor, una feliç troballa d’Helena Tornero
PER: Jordi Bordes

Per abraçar
Per divertir
VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Una romàntica promesa
PER: Martí Figueras

Per abraçar
Per divertir
VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: La promesa de una comedia romántica al uso
PER: Manuel Pérez i Muñoz

Per abraçar
VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: ROMA AL REVÉS VOL DIR AMOR
PER: Andreu Sotorra

Per abraçar
Per divertir
Per meravellar
VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: ROMÀNTIC MANUAL D’INSTRUCCIONS A LA POLONESA
PER: Ramon Oliver

Per abraçar
Per divertir
VALORACiÓ
8