CRÍTIQUES

VALORACIÓ
10
Un brollador de gran teatre
Publicat el: 3 de juliol de 2014
CRÍTiCA: The Fountainhead (La deu)
Impressionat l’espectacle de Ivo van Hove al capdavant
del Toneelgroep Amsterdam. The
Fountainhead (La deu) és un espectacle polièdric que fa un ús magistral de diferents
llenguatges escènics. Teatre total per a espectadors del segle XXI i, malgrat
això, teatre d’idees: un combat sagnant entre l’individuvidualisme del creador i
la col·lectivitat. L’espectacle parteix del best-seller
homònim de 1943 de l’autora russo-americana Ayn Rand, una novel·la que ben
aviat va ser portada al cinema dirigida per King Vidor el 1949. Relectura d’un
combat etern d’estètiques (i ètiques) enfrontades, que neix d’una particular
lectura sobre el fet creador. L’apologia de l’individualisme liberal -solcat
d’un considerable nihilisme- que fa Ayn Rand en la figura de l’arquitecte
Howard Roark, queda matisat en l’espectacle del Toneelgroep Amsterdam. D’alguna
manera, Ivo van Hove dibuixa els personatges tan enriquidorament humans que les
filies i les fòbies corresponen únicament a l’espectador. De la dramatúgia al vídeo,
passant per la música original i la seva interpretació en directe, la
interpretació actoral o l’escenografia, tots i cadascun dels elements de la
nòmina teatral conformen un espectacle tan ric i brillant que resulta
impossible de glossar en unes poques línees. Un espai escènic únic per a una
multitud d’escenaris: un estudi d’arquitectura (diferents estudis), una modesta
llar, un edifici en construcció, un impressionant àtic al cor de Manhattan…
Som a Nova York, i no cal que cap figurinista ens il·lustri sobre l’època. Com
a únic però: la dificultat de seguir un espectacle com aquest a traves dels
“sobretítols”.
CRÍTIQUES RELACIONADES / The Fountainhead (La deu)
TÍTOL CRÍTiCA: Interpretació i espai impecable, discurs implacable.
PER: Jordi Bordes

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Festival Ivo van Hove en el Grec (2)
PER: José Carlos Sorribes

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: “Vale, se te tenía que ver, pero no es para tanto”
PER: Elisa Díez

VALORACiÓ
4
TÍTOL CRÍTiCA: Un nou llenguatge per al teatre d’idees
PER: Christian Machio

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Ni Gary Cooper ni F.L. Wright
PER: Bàrbara Raubert

VALORACiÓ
4
TÍTOL CRÍTiCA: Ivo van Hobe no ens ha decebut; Ayn Rand, sí.
PER: Núria Sàbat

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Un doll de creativitat en estat pur, teatre en majúscules, imprescindible.
PER: Francesc Massip

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: I
PER: Ramon Oliver

VALORACiÓ
10
TÍTOL CRÍTiCA: Ivo van Hove, rotundamente sí; Ayn Rand, rotundamente no
PER: Juan Carlos Olivares

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Excel·lència escènica
PER: Teresa Ferré

VALORACiÓ
10
TÍTOL CRÍTiCA: El teatre com a eina social i creadora
PER: Toni Polo

VALORACiÓ
8