• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Síndrome de gel
  • /
  • El fals paradís suec
CRÍTIQUES
Sindrome De
Pep Vilacritic69 200x200
PER: Pep Vila

VALORACIÓ

7

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

El fals paradís suec

Publicat el: 29 de març de 2022

CRÍTiCA: Síndrome de gel

Fa ja bastants anys, al segle passat, el socialdemòcrata Olof Palme, aleshores primer ministre suec, va prometre un país i un món millor, sense desigualtats, amb oportunitats i sanitat per a tothom, sense entrebancs pels que vinguessin de fora. Aquest concepte mesiànic se’n va en orris quan, temps després, comencen a detectar.se unes estranyes malalties en els grups migratoris. El pitjor és que els suecs s’han cregut aquelles promeses i es neguen a acceptar l’evidència, entre ells el doctor Christopher Röckström, qui esdevindrà un malèfic homòfob, en el fons sense saber.ho.

El somni suec pels aires, el somni dels iraquians i orientals que escapen del seu païs intentat trobar aixopluc, també. Així, una de les filles de l’Eman no solament no aterra en la societat del benestar sinó que pateix la que després es coneixerà com la síndrome de la resignació, que les assumeix en un estat catatònic. NO diuen res, no parlen, gairebé no mengen, tenen por del que han vist al seu païs i sobretot tenen por què les facin tornar. I quan els deneguen la renovació del permís de residència, encara pitjor.

La crisi mgratòria cap a Europa, i en aquest cas la por per nopoguer assolir una certa estabilitat, centren el relat que han escrit a quatre mans Claudia Cedó i Mohamad Bitari i que ha dirigit Xicu Masó. Es un ampli estudi d’investigació que abarcarà altres terrenys ben treballats com ara l conciència social dels treballadors socials que volen ajudar els afectats, la metgessa que en comptes de jubilar.se s’hi aboca, però també els entrebanscs que ells mateixos trobaran en el mateix sistema, per poguer ajudar.los. I que en alguns casos, els faran tornar a enrera i declinar l’ajut.

Així, apareixeran altres qüestions a debat com ara els entrebancs burocràtics administratius, la falsa solidaritat del govern (en aquest cas, elsuec), el masclisme i la homofòbia.

Condensar en un relat tots aquests elements i fer.ho de forma concisa i ben treballada és certament admirable, però crec que en aquest cas el contingut del missatge ha prioritatzat sobre l’escenificació i d’això se’nm ressent el relat. No és que no sigui interessant, que ho és, tal com era “El metge de Lampedusa”, anterior i brillant obra de Masó, però aquí, segons la meva opinió, li falta contundència, no vull dir duresa. Contundència en el sentit que sembla massa planera, que va fluiïnt sense acabar d’arribar a l’espectador, ja d’entrada conscient i solidaritzat amb la causa, però que segurament necessitaría algún tipus més d’aportació, potser a nivell interpretatiu i de tempo.

Per tant, a “Síndrome de gel” li falta potser punch, potser carisma interpretatiu (hi han desequil.libris en les actuacions) però no deixa de ser una obra necessària per veure i per debatre un cop més si cal.

CRÍTIQUES RELACIONADES / Síndrome de gel

TÍTOL CRÍTiCA: Sota el glaç

PER: Ana Prieto Nadal
Ana Prietofotoacademia1 445x444
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: El resignat malestar de la societat del benestar

PER: Ramon Oliver
Ramon Oliver
VALORACiÓ

6

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Més denúncia i menys resignació

PER: Martí Figueras
Martí Figuerasquadrada
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Una societat amb els valors congelats

PER: Manuel Pérez i Muñoz
Manuelperezimunoz2 756x756
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: La insensibilitat del glaç

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: De la síndrome de resignació a la síndrome de gel

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Un síndrome europeo

PER: Gabriel Sevilla
Gs
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat