CRÍTIQUES

VALORACIÓ
9
Salt mortal de la ficció a la realitat
Publicat el: 2 de febrer de 2017
CRÍTiCA: Ragazzo
Reposicions, intensa gira i la roda continua. Oriol Pla torna amb el seu «Ragazzo», estrenat gairebé com un treball de camp a la Nau Ivanow el 2015, i ara reposat a l’Espai Lliure de Montjuïc on, només anunciar-se, va haver de prorrogar i s’hi ha incorporat amb totes les localitats exhaurides.
L’èxit d’aquest espectacle té dues columnes vertebrals: la seva autora, Lali Álvarez Garriga i el seu intèrpret, Oriol Pla. Dues veus joves, 1980 i 1993 respectivament, amb una trajectòria ja al seu darrere, però que amb aquest espectacle van posar el dit a la nafra del teatre compromès —quan semblava oblidat— amb els ideals i les utopies que planen per damunt de la societat globalitzada i, sobretot de la societat juvenil, des que ha començat el segle XXI.
¿Per què «Ragazzo» arriba tan a l’ànima dels espectadors? Perquè de la ficció fa un salt mortal cap a la realitat. I perquè la seva autora no en va tenir prou en recrear la tràgica mort del jove Carlo Giuliano, el 20 de juliol del 2001, a Gènova, arran de les protestes per la cimera del G8 i amb la ciutat assetjada en un estat gairebé de guerra, amb més de 30.000 policies, l’exèrcit, els transports públics aturats i la suspensió del Tractat de Schengen. La versió oficial diu que un carrabiner de vint-i-un anys, Mario Placanica, va disparar enmig del pànic i la confusió contra Carlo Giuliani quan la furgoneta de la policia era atacada pels manifestants.
Lali Álvarez, que havia viscut unes setmanes abans uns fets també violents a Barcelona, amb una càrrega policial a la Plaça de Catalunya després d’una manifestació contra objectius similars als de Gènova, va relacionar els dos conflictes i es va posar a treballar en una hipotètica conversa entre el carrabiner i el manifestant —dos joves d’aquest segle— víctimes per omissió del sistema polític. I l’autora no ho va fer només des d’una mirada teòrica sinó que va tenir la valentia —em sembla que se’n pot dir així— de posar-se en contacte amb la família de Carlo Giuliani, amb la mare i la seva germana, un contacte que li va permetre copsar quina havia estat la vida de Carlo i els seus ideals.
Aquesta aproximació a la ferida encara sagnant és el que reflecteix la interpretació del jove actor Oriol Pla —fill del veterà actor Quimet Pla i format amb els seus pares en les primeres gires teatrals de la família— i és també el que fa que els ideals del seu personatge, la seva decisió, la seva utopia arribin i s’interioritzin tan de ple en els espectadors, ¿per què no dir-ho?, sobretot en els espectadors més joves, aquells que quan tothom pensa, per influència mediàtica, que es dediquen només al botellot, queda clar que també s’involucren en els conflictes socials, són els més solidaris i, com deia aquell en altres temps, també els bull la sang. (…)
CRÍTIQUES RELACIONADES / Ragazzo
TÍTOL CRÍTiCA: ‘Ragazzo’ al Barcelona Districte Cultural
PER: Ana Prieto Nadal

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: La carne del símbolo antisistema
PER: Manuel Pérez i Muñoz

VALORACiÓ
7
TÍTOL CRÍTiCA: La icona de l’antiglobalització
PER: Teresa Ferré

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: ADMIRABLE RAGAZZO
PER: Ferran Baile

VALORACiÓ
10
TÍTOL CRÍTiCA: De com fer brillar la humanitat a un mite anònim
PER: Jordi Bordes

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Ragazzo, recital Oriol Plà
PER: Pep Vila

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Lali Álvarez retrata la violència sense límits del Sistema amb l’ ajut d’una portentosa interpretació d’Oriol Pla
PER: Ramon Oliver

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: L’antiglobalització puja a l’escenari
PER: Toni Polo

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Cadàver exquisit
PER: Jordi Sora i Domenjó

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Teatre de denúncia social
PER: Núria Cañamares

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Un dels monòlegs més ben interpretats
PER: Josep Maria Viaplana

VALORACiÓ
8