• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Pasionaria
  • /
  • Emocions virtuals
CRÍTIQUES
imagen
Montse Otzet
PER: Montse Otzet

VALORACIÓ

8

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Emocions virtuals

Publicat el: 25 de juliol de 2018

CRÍTiCA: Pasionaria

Més d’un, en veure el títol de l’obra, haurà
pensat que reia referència a Dolores Ibárruri. Doncs no, l’últim espectacle de La
Veronal no està inspirat en la dirigent del Partit Comunista Espanyol, fet que
hauria sigut molt xocant, sinó a donar la visió d’un planeta on els essers humans
han perdut la facultat d’experimentar sentiments.  Homes i dones, que s’han convertit en robots, executen
feines quotidianes i  d’altres més
esperpèntiques, accions que tenen lloc en un sinistre ambient virtual. D’aquesta
manera, i com ja hem pogut percebre en anteriors muntatges,  Marcos Morau i els seus col·laboradors tenen
un imaginari en el qual conviuen mons reals i onírics, fet que dona joc a unes
propostes de contingut arriscat i a unes posades en escena de nivell molt
exigent.

Si en anteriors muntatges el concepte podria ser, per
exemple, mostrar diverses formes de mirar que té l’ésser humà, o exposar el mal
en diferents vessants, per citar-ne dos, a Pasionaria
la història parla de sentiments, però, amb encert, ho fa des de l’absència
de les emocions, que han estat engolides per un univers gèlid i distant.

Aquest món deshumanitzat, individualista, robòtic, encaixa
perfectament amb l’estil coreogràfic de Morau i dels seus ballarins. Un
llenguatge que ells han batejat com Kova i que està ple de codis que la
companyia duen en una constant evolució. El gest espasmòdic,  desarticulat, robòtic, que dona individualitat
a les extremitats corporals, si bé grinyolava o no acabava d’encaixar amb el contingut
d’anteriors espectacles,  a Pasionaria li va com anell al dit. I aquest és un dels
encerts de l’obra: l’encaix entre allò que s’explica i com s’explica, és òptim.  

En un racó situat al final d’una solemne escala té lloc bona
part de l’acció d’uns éssers  inquietants;
homes i dones, amb màscares o sense, que baixen i pugen, entre rígids i altius,
per uns graons que es tornen còmplices o obstacles  de les seves intencions.

L’atmosfera va agafant un to asfixiant i es converteix en
presagi d’imatges perverses i quasi terrorífiques. Llums de llanternes van a la
caça de víctimes, fluorescents intermitents pinzellen ombres funestes,  telèfons i aspiradores que transcriuen i
xuclen sorolls indesxifrables, caixes que amaguen o són amagades,  un nino-nadó  que és compartit sense saber amb quina
finalitat, són alguns dels elements que conviuen amb aquestes màquines, amb
aquests robots que només a través d’un gran finestral poden observar un món
potser conegut i enyorat, on la poesia es fa palesa a través de la lluna, d’esponjosos
núvols i de pluja d’estrelles.  Imatges
que commouen per la seva bellesa plàstica.

És evident que Pasionaria
convida a una reflexió sobre cap on ens porta la tecnologia i el bombardeig d’imatges
que consumim diàriament incapaços de digerir.  Una tecnologia, però, que, per altra banda, permet
crear ambients hipnòtics com els que genera La Veronal amb tot el seu equip de col·laboradors.
Tots vitals perquè aquest puzle encaixi, si bé són els ballarins Àngela Boix,
Jon López; Ariadna Montfort, Núria Navarra, Lorena Nogal,  Shay Partush, Marina Rodríguez i Sau Ching
Wong qui mereixen més reconeixement, per la seva participació en la creació del
moviment i per una interpretació exultant.

CRÍTIQUES RELACIONADES / Pasionaria

TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)

PER: María José Ragué
María José Ragué
VALORACiÓ
LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)

PER: María José Ragué
María José Ragué
VALORACiÓ
LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Veronal Mirror

PER: Alba Cuenca Sánchez
Img 0794 Copia
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: No comfort zone

PER: Elisa Díez
Elisa Díez
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: La maduresa de La Veronal

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Càpsula del temps

PER: Jordi Sora i Domenjó
imagen placeholder
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: BELLO Y ATERRADOR

PER: Carmen del Val
Carmen Del Val
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat