• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Paraules encadenades
  • /
  • Un muntatge que manté la seva frescura
CRÍTIQUES
imagen
César López Rosell
PER: César López Rosell
Per retornar

VALORACIÓ

8

ANAR A FiTXA DE L’OBRA

Un muntatge que manté la seva frescura

Publicat el: 18 de juliol de 2017

CRÍTiCA: Paraules encadenades

Té tot el sentit la recuperació, dins del Grec, de ‘Paraules encadenades’. L’obra que va donar a llum, juntament amb ‘Dakota’, la irrupció al teatre professional de Jordi Galceran (Barcelona, ​​1964), ha tornat a La Villarroel de la mà de Sergi Belbel. Tamsin Towsend va dirigir l’estrena absoluta al Romea, el 1998, amb Emma Vilarasau i Jordi Boixaderas com a protagonistes. El muntatge torna amb l’aire nou que li han imprès alguns lleugers retocs escenogràfics i la nova parella de repartiment formada pels no menys estel·lars David Bagés i Mima Riera, que mostren una gran química interpretativa i una més que notable adaptació a les exigències de la trama d’aquest ‘thriller’ psicològic, trufat amb intel·ligents tocs d’humor negre.

L’obra arriba convertida en un clàssic del teatre comercial de qualitat, després de ser traduïda a diversos idiomes i representada en 15 països, a més d’haver estat portada al cinema per Laura Mañá. El voltatge del muntatge és prou alt com perquè el puguin gaudir les noves generacions d’espectadors, que no deixen de mostrar cada dia la seva sorpresa davant la força del clímax obsessiu i de terror d’un text que et deixa atrapat a la butaca. L’autor d’ ‘El mètode Grönholm’ i ” El crèdit ‘i sol·licitat guionista de cinema i TV va exhibir en aquesta obra de debut un talent especial per crear emocions i situacions i Belbel, company de viatge en altres reeixides aventures conjuntes, va esdevenir la mà que va bressolar la ‘cuna’ de l’asfixiant però atractiva història.

Vint anys després, el text manté la seva frescor sense deixar de ser fidel a la seva ambientació a la dècada dels 90, una cosa que es manifesta en detalls com la utilització del telèfon de fil en lloc del mòbil. El muntatge és plenament vigent perquè connecta amb el creixent clima de violència de gènere que cada dia relaten els telenotícies. L’acció es desenvolupa ara a la fosca i tenebrosa sala d’un teatre en ruïnes, en lloc del soterrani original. La utilització de pantalles i d’alguns efectes especials revela la influència del cinema en el treball de Galceran.

El protagonista és un avorrit empleat del Departament d’Agricultura de la Generalitat d’aparença absolutament inofensiva i que diu ser un psicòpata “amb denominació d’origen català”. En un cínic vídeo de presentació confessa els seus freds crims sense cap remordiment. Ho fa davant la seva última víctima, una psicòloga i infermera, a la qual mostra fotos dels seus assassinades. Emmordassada i lligada a una cadira, la jove assisteix al·lucinada a la que sembla ser la orquestrada venjança del que resulta ser la seva exparella.

Ell li planteja participar en un aparentment innocent joc de paraules encadenades com a forma d’aconseguir la seva salvació. Per donar credibilitat a la seva dubtosa personalitat li mostra fotos de les assassinades i cintes on estan gravades les seves gestes. A poc a poco segrestador i segrestada van desvetllant els seus secrets i configurant la seva veritable història. El cruel joc de veritats i mentides, ple de sorpreses que no podem revelar, no ha fet més que començar i acaba posant sobre la taula, entre altres coses, els conflictes de les relacions de parella.

Els intèrprets es cenyeixen fidelment als seus personatges i els confereixen una pàtina d’actualitat. Bagés, amb gestos i mirades sempre inquietants, compon amb mestria el perfil del psicòpata de cara amable però accions summament perverses. Riera sap mostrar l’angoixa, por i domini de la situació d’una maltractada sotmesa a tensions difícilment superables. Un aplaudiment per als dos.

 

CRÍTIQUES RELACIONADES / Paraules encadenades

TÍTOL CRÍTiCA: Un thriller tant pervers com versemblant

PER: Núria Cañamares
Núria Cañamares

Per retornar

VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Belbel i Galceran ens conviden a participar en un joc pervers en el qual l’angoixa i l’humor en parella, conviuen a la foscor

PER: Ramon Oliver
Ramon Oliver

Per retornar

VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: IntriGA, GAngsTER, TERriBLE, BLAU fosc

PER: Jordi Bordes
Jb Defi

Per retornar

VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: De sobte, un psicòpata

PER: Toni Polo
Img 20161123 171959
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Veinte años… es todo un mundo!

PER: Elisa Díez
Elisa Díez

Per retornar

VALORACiÓ

5

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Postveritat dels 90

PER: Alba Cuenca Sánchez
Img 0794 Copia

Per retornar

VALORACiÓ

6

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Psicòpata amb denominació d’origen

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra

Per retornar

VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat