CRÍTIQUES

VALORACIÓ
6
Postveritat dels 90
Publicat el: 11 de juliol de 2017
CRÍTiCA: Paraules encadenades
Coneixia el text. Per edat no vaig arribar a veure l’estrena de fa 20 anys
amb l’Emma Vilarasau i el Jordi Boixaderas, però sí que havia
vist el muntatge que es va fer fa uns anys al Jove Teatre Regina amb actors acabats de sortir de l’Institut del
Teatre . I ja en el seu moment no em va acabar de fer el pes.
A l’espectacle de La Villarroel li vaig donar una oportunitat per veure si
el Sergi Belbel, la Mima Riera i el David Bagés li podien donar una nova dimensió. Encara que veure un
thriller quan saps els girs i els misteris perdi bastant la gràcia. El que m’he
trobat és un muntatge ben trobat encara que no arribi a suplir les mancances
del text. I és que aquesta és una obra que es queda a camí entre el suspens i
la comèdia de matrimonis, amb un punt absurd.
Un dels principals encerts és la direcció de Belbel, amb una posada en
escena en la que les llums de Kiko Planas
intercalen la foscor de l’intriga amb la claredat de la comèdia. També és
interessant la interpel·lació amb el públic de determinats moments, incloent al
públic en el teatre abandonat en el que es produeix l’acció. L’ús dels
audiovisuals, requerit pel propi text i mantingut en el format VHS dels 90 està
ben trobat fins al final, moment en el que la falta de directe deixa un gust
més aviat insípid.
Sigui dit que els actors fan una bona feina que segur que amb una mica més
de rodatge acabarà d’encaixar. El personatge del Bagés es qui porta la batuta,
un psicòpata estrambòtic que segresta a la seva exdona. El que explica es
converteix en un joc que circula constantment entre la veritat i la mentida, i
on res del que es va desvelant és una realitat definitiva. I aquest és l’error,
que s’arriba a una situació en la que en qualsevol moment es pot desmuntar tot
allò dit anteriorment amb una excusa tan simple com “m’ho he inventat”. S’entra doncs en una història repetitiva que
no avança encara que aparenti fer-ho.
Per últim, un detall que ja vaig criticar en l’altra versió: Quan dos
puristes del llenguatge com demostren ser els dos personatges de l’obra juguen
a paraules encadenades, el que han de fer és dir una paraula que comenci per la
síl·laba amb la que acabava la paraula anterior dita pel contrincant. Per la
MATEIXA síl·laba. Això vol dir per exemple que, després de la paraula “bres-SOL”,
seria correcta la paraula “SOL-te-ria”, però no “SO-le-dat”, on la “l” forma ja
part de la segona síl·laba. Aquesta norma clàssica del joc és totalment
ignorada pel text, i crec que s’hauria de tenir en compte per més que en redueixi
les possibilitats.
CRÍTIQUES RELACIONADES / Paraules encadenades
TÍTOL CRÍTiCA: Un thriller tant pervers com versemblant
PER: Núria Cañamares

Per retornar
VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Belbel i Galceran ens conviden a participar en un joc pervers en el qual l’angoixa i l’humor en parella, conviuen a la foscor
PER: Ramon Oliver

Per retornar
VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Un muntatge que manté la seva frescura
PER: César López Rosell

Per retornar
VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: IntriGA, GAngsTER, TERriBLE, BLAU fosc
PER: Jordi Bordes

Per retornar
VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: De sobte, un psicòpata
PER: Toni Polo

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Veinte años… es todo un mundo!
PER: Elisa Díez

Per retornar
VALORACiÓ
5
TÍTOL CRÍTiCA: Psicòpata amb denominació d’origen
PER: Andreu Sotorra

Per retornar
VALORACiÓ
9