• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Montenegro. Comedias Bárbaras
  • /
  • Molta èpica i essencialisme però poca connexió
CRÍTIQUES
imagen
Jb Defi
PER: Jordi Bordes

VALORACIÓ

6

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Molta èpica i essencialisme però poca connexió

Publicat el: 17 d'octubre de 2014

CRÍTiCA: Montenegro. Comedias Bárbaras

Quina feinada, aquestes Comedias Bárbaras, retitulades com a Montenegro del Centro Dramático Nacional. Hi ha molt treball al darrere, mirant de convertir el teatre simbolista amb un essencialisme que avui és habitual en la dramatúrgia contemporània. És una bona aproximació, però no suficient per trencar una distància massa gran entre l’èpica quasi fantasmagòrica de la peça i la consciència de l’espectador. A la crueltat d’algunes escenes i a la preciositat d’alguns quadres no se li pot afegir gaire més. Perquè aquell teatre que vol emocionar no ho hauria de pretendre amb un discurs un punt demagògic: els rics joves són cecs d’ambició i riquesa i els pobres fan prou de refugiar-se i són incapaços de fer-se valdre els drets, encara que el seu amo, Montenegro, els commini a fer-ho.

L’únic personatges que sí que té una evolució és el protagonista. Passa de sentir-se superopr del Bé i del Mal a planyer la seva poca sensibilitat fins el punt de martiritzar la seva dona, que encara l’estima i mira de conciliar els fills amb el pare (inútilment). Un quadre esperpèntic, de denúncia de l’abús del poder social i econòmic i d’una religió per a supersticiosos i covards mortals que temen l’amenaça de Déu. Una peça, tot sigui dit, qiue cal celebrar que es recuperi (repte maratonià) encara que només sigui per visibilitzar part d’un patrimoni teatral, a cavall de la poètica i de la desmesura barroca.

CRÍTIQUES RELACIONADES / Montenegro. Comedias Bárbaras

TÍTOL CRÍTiCA: Un espectacle irregular i sovint massa efectiste, però també, una bona aportunitat per apropar-se al geni de Valle-Inclán

PER: Ramon Oliver
Ramon Oliver
VALORACiÓ

6

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Vallé-Inclán, el invitado de piedra y musgo

PER: Juan Carlos Olivares
Juan Carlos Olivares
VALORACiÓ

4

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Ja ho diuen: qui no vulgui pols, que no vagi a l’era. En conseqüència, qui no vulgui Valle-Inclán, que no el vagi a veure.

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat