CRÍTIQUES

VALORACIÓ
8
Només la música amanseix les feres
Publicat el: 6 de juliol de 2019
CRÍTiCA: Les feres de Shakespeare
La companyia Els Pirates Teatre ha tirat la capa al toro i s’ha llençat a canviar l’espai de proximitat d’El Maldà pel de considerable capacitat com l’Onyric Condal. Ara que Dagoll Dagom ha abaixat la persiana al Paral·lel del Teatre Victòria fa la impressió que el relleu generacional hagi volgut recuperar una part d’aquell espai de teatre musical que, ni que diguin que sempre té «Mar i cel» en reserva, sembla que ha tirat definitivament la tovallola.
«Les feres de Shakespeare» és un musical per a tots els públics —recuperable en temporada per a un públic adolescent— que recorda els millors temps dels pares del gènere en català. Tot i venint de William Shakespeare, la companyia d’Els Pirates se n’ha desencotillat tant com ha pogut i la base de l’espectacle té dos puntals que cal remarcar d’entrada: una excel·lent, rica i genuïna traducció i adaptació d’Ariadna Pastor i una eclèctica, suggerent i atrevida composició musical d’Ariadna Cabiró. Un bon tàndem: Ariadna & Ariadna.
Si la llengua, sense concessions i en alguns moments amb embarbussaments força complexos, sona de primera, la música barreja diferents registres i fa una atractiva combinació de blues, pop, swing, madrigals, perquè no sigui dit, i fins i tot fa puntetes al jazz (amb l’imprescindible violoncel de Laura Aubert). Per tot plegat, deia abans que és un espectacle per a tots els públics i molt aprofitable per a grups adolescents, com ho van ser en el seu dia, sense proposar-s’ho, molts dels espectacles de Dagoll Dagom.
El repartiment ha reunit la majoria de joves actors i actrius que omplen la temporada d’espectacles de petit format d’El Maldà i hi han incorporat una mestra veterana com l’actriu Lloll Bertran. Me la imagino, enmig de gent tan jove, passant-s’ho bé durant els assajos i aportant també la seva llarga experiència en el gènere musical i la comèdia.
La direcció d’Adrià Aubert ha dosificat els papers i el moviment de cadascú. L’escenari ha estat avançat sobre el pati de butaques —¿síndrome de proximitat d’El Maldà?— i només queda el dubte de per què calia deixar un nombre d’espectadors entatoxonats a primeres files, entre la passarel·la de l’escenografia, com si estiguessin en un fossat de músics, amb el risc que agafin torticoli quan vulguin veure alguna de les poques escenes que surten de l’escenari convencional.
La interpretació, tant coral com solista, està garantida. Hi ha primeres veus del panorama musical actual més celebrat com Mariona Castillo, Neus Pàmies, Laura Aubert, Maria Cirici, Lluna Pindado i Laura Pau. I ells no es queden tampoc enrere amb Ricard Farré, Arnau Puig i Jordi Vidal. Tots alternen diferents papers i, amb els canvis de vestuari i caracterització, fa la impressió que la companyia es multipliqui per tres.
Les escenes de diàleg, molt en clau de comèdia, en alguns casos tirant de mètrica, posen Shakespeare al dia i li fan també una estirada d’orelles —potser aquesta és l’obra considerada avui més masclista del seu repertori— i reconverteixen amb llibertat creativa «L’amansiment de la fúria» en una obra eminentment feminista que reivindica el paper de les protagonistes i els acaba atorgant la victòria davant dels homes en clau de venjança.
Tot plegat en una època de despertar d’afany de coneixement, finals del segle XVI, situada a Pàdua, on hi ha universitat a la qual cal accedir amb disfressa d’home si es vol fer carrera de medicina, on el «clítoris» no és una espècie botànica sinó una descoberta de la pròpia identitat com qui descobreix les Amèriques i on la ferotgia femenina és fruit d’una reacció espontània contra la convenció matrimonial. Tampoc no hi falta, esclar, tractant-se de Shakespeare, l’elixir poderós de la flor verinosa que els més ingenus es pensen que és com la miraculosa de la Nit de Sant Joan que aconsegueix tots els misteris de l’amor. Només la música amanseix les feres. (…)
CRÍTIQUES RELACIONADES / Les feres de Shakespeare
TÍTOL CRÍTiCA: Dialogar con Shakespeare a través de la música
PER: Alba Cuenca Sánchez

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Com actualitzar Shakespeare i divertir-se en l’intent
PER: Josep Maria Viaplana

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Les dones s’empoderen
PER: Toni Polo

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Els Pirates obliden d’ensenyar el seu botí al Condal
PER: Jordi Bordes

VALORACiÓ
6
TÍTOL CRÍTiCA: Ai, Shakespeare, Shakespeare… què et va passar abans d’escriure-ho?
PER: Teresa Bruna

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Les feres es reivindiquen
PER: Ferran Baile

VALORACiÓ
8