• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • L’alè de la vida
  • /
  • Grans intèrprets per a una peça de cambra
CRÍTIQUES
imagen
Carme Tierz
PER: Carme Tierz

VALORACIÓ

8

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Grans intèrprets per a una peça de cambra

Publicat el: 17 de febrer de 2015

CRÍTiCA: L’alè de la vida

Igual que va fer a “Celobert”, David Hare
enfronta aquí dos personatges oposats pel que fa al tarannà, recorregut vital o
manera d’entendre la vida, però units per un fil tibant que no poden afluixar.
Si a l’obra anterior, als dos extrems d’aquest fil hi havia un empresari madur de
classe acomodada i una mestra més jove i idealista que temps enrere havia estat
la seva amant, a L’alè de la vida hi ha dues dones de mitjana edat que
durant dues dècades van estimar el mateix home, l’una (Frances) en el rol de l’esposa
lleial –sinònim de la seguretat, l’estabilitat–  i l’altra (Madeline), en el de l’amant –l’aventura,
el risc, la llibertat.

I com passava a “Celobert”, l’obra se
centra en la retrobada dels dos personatges (Frances i Madeleine sabien de la
seva existència, i fins i tot s’havien vist en una ocasió), anys després que
l’home les hagi abandonat per una estudiant. Al llarg d’una nit, les antigues
rivals miraran de tancar un compte pendent: descobrir qui era la dona amb qui
competien per l’amor (o, si més no, l’atenció) de l’home… o qui era realment
aquest home que, durant vint-i-cinc anys, va portar amb naturalitat aquest joc a
tres bandes.

Més enllà de la metamorfosi soferta per
les dones abandonades –la muller i mare abnegada s’ha convertit en una
escriptora d’èxit, mentre que l’amant que sempre ha abraçat (o ho ha fet veure)
les causes perdudes i ha defensat a ultrança la seva llibertat, s’ha reclòs en
una illa, símbol d’un aïllament desitjat, de la renúncia al món d’estímuls i d’agitació
en què li agradava moure’s en el passat. Els papers s’han intercanviat, cosa
que indica fins a quin punt l’home havia guiat les passes de totes dues mentre
van caminar plegats.

Tot i que al públic català se li pot
escapar algun referent fàcilment desxifrable per al britànic –com ara el
significat que té per a un personatge com Madeline viure a l’illa de Wight (no
escollida a l’atzar)–, L’alè de la vida arriba directa i diàfana als espectadors
gràcies a l’encertat plantejament escènic de Magda Puyo: un escenari central que
“aïlla” físicament les actrius i les atrapa sense escapatòria, com dues bèsties
obligades a conviure en una gàbia, i apropa el seu combat emocional (intens, enèrgic)
al públic. I, sobretot, gràcies a
dues grans, Anna Güell i Mercè Arànega, encara més grans en les distàncies
curtes. A les seves mans, la muller submisa que s’ha atrevit a sortir al món –i
a enfrontar-se a la seva Nèmesi– i la dona alliberada que, en sentir-se rebutjada, s’ha tancat en un espai segur, creixen en matisos, en tonalitats, i
gairebé surten de l’entorn quotidià en què cal situar-les per ocupar un espai
més elevat, reservat a les grans heroïnes tràgiques. Q-Ars torna a fer diana,
probablement, en la producció més difícil que la companyia afrontarà mai.

CRÍTIQUES RELACIONADES / L’alè de la vida

TÍTOL CRÍTiCA: Esbravada densa i continguda

PER: Núria Cañamares
Núria Cañamares
VALORACiÓ

6

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Complex teatre en femení amb dues actrius majúscules

PER: Teresa Ferré
Teresa Ferré
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Un cop de vida entre l’aire fresc i la nicotina als pulmons

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Comèdia que insinua molts temes actuals en relació a l’amor, la parella, les relacions humanes i les professionals.

PER: María José Ragué
María José Ragué
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Mirades que es claven i paraules com dards enverinats

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Vibrant pugilat

PER: Francesc Massip
Francesc Massip
VALORACiÓ

10

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Personatges plens de vida

PER: Iolanda G. Madariaga
Iolanda G. Madariaga
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat