CRÍTIQUES

VALORACIÓ
9
Divertida intranscendència pop amb les fiblades d’Oscar Wilde
Publicat el: 6 de maig de 2018
CRÍTiCA: La importància de ser Frank. La Brutal
Magistral salt mortal. Oscar Wilde es un autor que dóna molt de respecte per fer-hi adaptacions. Perquè es un mestre i en la seva fusteria teatral hi posa les repliques brillants de contrapunt, d’ornament. I es fa impossible moure’l un centímetre del temps i dels personatges que va crear fa un segle. David Selvas i Cristina Genebat han traslladat aquesta deliciosa alta comèdia (d’una peripècia un tant ingènua però que tothom compra que acabi amb un happy end) en un to pop. És la clau de volta perfecta.
Efectivament, el somriure naïf de La, La Land transita pels actors i pels espectadors durant bona part del muntatge. Les màximes de Wilde cauen afilades sempre dins de la diana i, dites com si res, des del major cinisme, amb una provocació constant (i que fa molt recomanable la compra del llibre a la sortida del teatre). La peça respira un bon rotllo (similar a L’hostalera en la que també hi intervenia David Verdaguer) molt necessari en aquests mesos convulsos polítics. Evidentment, no és mirall de ningú ni pretén desenvolupar cap gran tesi. Es canten les vergonyes aristocràtiques i son un bon espai per fer-ne escarni sense sortir-ne ferit. Les interpretacions són d’aquella frescor còmplice, d’un joc que tothom hi és convidat. Per això Norbert Martínez fa un paper de cambrer desmenjat i de mossèn enamoradís i predisposat magnífic, Laura Conejero assumeix el paper de víctima en aquells espais de llibertat que la moral és motiu de ridícul (magnètica, amb unes pauses que esclaten). Miki Esparbé i Verdaguer fan un duel constructiu de bons vivants que es pensen ser més llestos que l’altre. Mia Esteve canta a l’amor madur divertidament. I les dues Paules (Paula Jornet i Paula Malia) posen el toc musical, de rebequeria infantil, de màgia inesperada quan arrenquen a cantar despreocupadament. El paper femení segueix sent molt subordinat al domini dels xicots però, en aquesta intimitat (certament la casa pairal esdevé un bosc d’Arden dels millors Somni d’una nit d’estiu), proven d’imposar condicions ben absurdes (que fan replantejar-se el canvi de nom amb bateig pel mig).
La peça, que ja ha venut tot el paper a la Sala Petita del TNC, es traslladarà al Poliorama al juliol. Ja poden correr a comprar entrades perquè desapareixeran ràpid. És cert que l’estiu convida a la platja, però és que aquesta obra porta una alenada fresca molt més agradable que les llepades d’aigua salada. I sense necessitat d’arrebossar-se de sorra a la tovallola caldejada.
CRÍTIQUES RELACIONADES / La importància de ser Frank. La Brutal
TÍTOL CRÍTiCA: Una p… passada, senzillament
PER: Marc Sabater

VALORACiÓ
10
TÍTOL CRÍTiCA: Oscar Wilde i La la Land
PER: Ferran Baile

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Un divertimento encisador
PER: Núria Sàbat

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Todo un placer para los sentidos con una Laura Conejero sensacional
PER: Elisa Díez

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Selvas sap fer-se molt seva la genialitat de Wilde, omplint-la de música i picades d’ullet a la modernitat
PER: Ramon Oliver

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Un embolic vertiginosament divertit
PER: Toni Polo

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Qui canta… tots els Franks espanta!
PER: Andreu Sotorra

VALORACiÓ
9