CRÍTIQUES

VALORACIÓ
5
Poc oportuna
Publicat el: 5 de juliol de 2021
CRÍTiCA: La filla del mar. La Barni Teatre
El problema que hi ha a La filla del mar és, potser, un anacronisme o, vés a saber, una obsessió meva en aquests temps d’empoderament i de justes reivindicacions feministes. La història d’Àngel Guimerà queda antiga, més que coneguda i, actualment, políticament incorrecta: el jove que les enamora totes; ara en vol una però el pare d’aquesta no el vol a ell; ara enganyen el pare seduint una segona noia (la filla del mar) que, esclar, s’enamora; ara la lluita de les dues amigues per l’amor del jove… Potser no calia.
D’altra banda, el muntatge, tan musical com textual, funciona. El poble pesquer és entranyable: el moll, la platja, el paisatge que ens imaginem. Els personatges, també: el veterà, les xafarderes, la noia enamorada, els pescadors. La música en viu: els instrumentistes que es passegen per l’escena gairebé sense molestar. El violí, l’acordió, la guitarra, la percussió. I el piano. La cançó s’enganxa i tots canten bé.
El drama immens de la protagonista, l’Àgata, ànima absolutament i rabiosament lliure, palpita en tota la història d’amor (insisteixo: ara no puc treure’m del cap moltes altres lectures, no gaire amoroses). Arrossega una història duríssima: el naufragi al qual sobreviu ella, als cinc anys, però no els pares, que l’esperen al fons del mar, el lloc on la noia, acollida amb solidaritat i amor al poble pescador, sospira per tornar. Contrasta amb la història del jove, que torna al poble enamorat de la filla del potentat arrossegant un sospitós historial amorós (insisteixo…) entre les vilatanes.
L’obra té ritme, és dinàmica i posa en pràctica recursos que funcionen, com la congelació d’imatge (que en dirien en l’audiovisual), quan reconstrueixen les versions d’allò que va passar i allò que les xafarderes van veure. Les estructures de fusta que representen el moll, la casa, el poble, funcionen a la perfecció i es retiren compassadament quan l’escenari esdevé el fons del mar: els llums, la música, l’amplitud captiven en el desenllaç de l’obra.
(El problema, perdó per la meva insistència, és la lectura actual de la història, que no aconsegueixo de treure’m del cap en tota l’obra.)
CRÍTIQUES RELACIONADES / La filla del mar. La Barni Teatre
TÍTOL CRÍTiCA: Guimerà al capvespre de la platja
PER: Martí Figueras

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Una revisió indispensable
PER: Pep Vila

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Un bon (i tènue) musical
PER: Marc Sabater

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Un magnífic espectacle
PER: Ferran Baile

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: El talismán marino de Guimerà
PER: Juan Carlos Olivares

VALORACiÓ
7
TÍTOL CRÍTiCA: Valent llagut en alta mar
PER: Jordi Bordes

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: El destí de la fitora maligna
PER: Andreu Sotorra

VALORACiÓ
9