• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • La filla del mar. La Barni Teatre
  • /
  • Poc oportuna
CRÍTIQUES
Lfdm Fondo Y Titulozuhaitz San Buenaventura
Img 20161123 171959
PER: Toni Polo

VALORACIÓ

5

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Poc oportuna

Publicat el: 5 de juliol de 2021

CRÍTiCA: La filla del mar. La Barni Teatre

El problema que hi ha a La filla del mar és, potser, un anacronisme o, vés a saber, una obsessió meva en aquests temps d’empoderament i de justes reivindicacions feministes. La història d’Àngel Guimerà queda antiga, més que coneguda i, actualment, políticament incorrecta: el jove que les enamora totes; ara en vol una però el pare d’aquesta no el vol a ell; ara enganyen el pare seduint una segona noia (la filla del mar) que, esclar, s’enamora; ara la lluita de les dues amigues per l’amor del jove… Potser no calia.

D’altra banda, el muntatge, tan musical com textual, funciona. El poble pesquer és entranyable: el moll, la platja, el paisatge que ens imaginem. Els personatges, també: el veterà, les xafarderes, la noia enamorada, els pescadors. La música en viu: els instrumentistes que es passegen per l’escena gairebé sense molestar. El violí, l’acordió, la guitarra, la percussió. I el piano. La cançó s’enganxa i tots canten bé.

El drama immens de la protagonista, l’Àgata, ànima absolutament i rabiosament lliure, palpita en tota la història d’amor (insisteixo: ara no puc treure’m del cap moltes altres lectures, no gaire amoroses). Arrossega una història duríssima: el naufragi al qual sobreviu ella, als cinc anys, però no els pares, que l’esperen al fons del mar, el lloc on la noia, acollida amb solidaritat i amor al poble pescador, sospira per tornar. Contrasta amb la història del jove, que torna al poble enamorat de la filla del potentat arrossegant un sospitós historial amorós (insisteixo…) entre les vilatanes.

L’obra té ritme, és dinàmica i posa en pràctica recursos que funcionen, com la congelació d’imatge (que en dirien en l’audiovisual), quan reconstrueixen les versions d’allò que va passar i allò que les xafarderes van veure. Les estructures de fusta que representen el moll, la casa, el poble, funcionen a la perfecció i es retiren compassadament quan l’escenari esdevé el fons del mar: els llums, la música, l’amplitud captiven en el desenllaç de l’obra.

(El problema, perdó per la meva insistència, és la lectura actual de la història, que no aconsegueixo de treure’m del cap en tota l’obra.)

CRÍTIQUES RELACIONADES / La filla del mar. La Barni Teatre

TÍTOL CRÍTiCA: Guimerà al capvespre de la platja

PER: Martí Figueras
Martí Figuerasquadrada
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Una revisió indispensable

PER: Pep Vila
Pep Vilacritic69 200x200
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Un bon (i tènue) musical

PER: Marc Sabater
Marc Sabater
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Un magnífic espectacle

PER: Ferran Baile
Ferran Baile
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: El talismán marino de Guimerà

PER: Juan Carlos Olivares
Juan Carlos Olivares
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Valent llagut en alta mar

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: El destí de la fitora maligna

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat