CRÍTIQUES

VALORACIÓ
10
Fascinant Poesía Escenica
Publicat el: 23 d'octubre de 2018
CRÍTiCA: Là. Baró d’Evel.
Tres parets absolutament blanques, lluents, tancades.
Ell apareix estripant un tros de la paret, com un nen neix del ventre de la
paret blanca. Ell (Blai MateuTrias),
vesteix un conjunt d´ americana i pantalons negre que s´ aniran emblanquint en
cada contacte amb la paret tenyida de cerussa (pols de carbonat de plom). Ella
apareixerà també estripant la paret blanca en una sorprenent posició a mitja
altura i a un metre llarg del terra. Ella (Camille
Decourtye), també va de negre, brusa i falda i peus descalços. Un corb
negre (Gus) amb un toc blanc al pit
de blanc, els acompaña de forma intermitent. Negre sota Blanc, negre que es va
tenyint de blanc i blanc llençol obert a l´artista que es va tacant de línees i
dibuixos en negre (escriure és l´art de
pintar negre sobre blanc). Ell un antiheroi, tímid, ingenu, insegur. Ella
decidida, per moments geniuda, aparentment forta, però igualment insegura. Voluntat
de comunicar-se i a l´ hora dificultat per trobar la forma, les vies, els
camins, en tot un seguit d´ estats d´ ànim.
L´ absurd com a vehicle de la realitat emocional.
Uns artistes-creadors
genials i polivalents
El mim, la dansa, el teatre corporal, el clown, les
acrobàcies, la música i els sons exteriors, la música interior que apareix en
forma de crit, de so articulat, d´ària operística), el vol del corb, els
silencis i les arts plàstiques (un micròfon transformat en pinzell sonor), tot
un conjunt de tècniques que els dos únics protagonistes humans dominen a la
perfecció i saben entreteixir en un tot absolutament fascinant i màgic que
atrapa a l´espectador des de el primer minut.
Es nota així mateix el toc de diversos col.laboradors
habituals de la parella protagonista, els coreògrafs María Muñiz i Pep Ramis-Mal
Pelo, la dramaturga Barbara
Métais-Chastanier, l´ escenografia de Lluc
Castells, el vestuari de Cèline
Sathal i la música i el so de Fanny
Thollot.
Homenatges a un gran
pallasso i al cinema mut
I en mig de tot i sense que es perdi mai la màgia, un
seguit d´ homenatges que es llegeixen entre línees. En Blai Mateu amb el seu propi joc amb el
micròfon i els cables, ret homenatge a un dels genials moments escènics del seu
pare Tortell Poltrona (Jaume Mateu). A l´escèna en que queden atrapats dalt de
l´ escenari, l´ espectador no pot menys que recordar a Harold Lloyd penjant del
rellotge al cim d´un gratacel, a la pel.lícula L´home mosca.
Impressionant el cant líric emocional de Catherine
Decourtye, un domini de veu que va des de la passió lírica d´una soprano fins
el crit trencat que sobrecoll. Clavat et deixa al seient l´impressionant i
poètic final en el que ballen, giren i es mouen per tot l´ escenari desafiant
el risc fets una impecable torre humana, la Camille damunt en Blai i sobre el
seu cap el corb Gus.
Una companyia capdavantera
en el camp de la creació
Baró d´Evel ha creat un estil
personalíssim, propi i inimitable, d´una continua creativitat i un indiscutible
alè poètic i màgic. Cal estar atents per aconseguir amb temps les entrades en
cadascuna de les seves actuacions a Barcelona, sempre de curta durada i a
teatre ple…Nascuda l´any 2000, i establerta al sud de França, ha estrenat
onze espectacles. Là, és la primera part d´un díptic que es completarà amb La
Falaise, espectacle que té previst el seu estrena el 2019.
No deixeu de consultar la seva personal web, https://barodevel.com
text: [email protected]
CRÍTIQUES RELACIONADES / Là. Baró d’Evel.
TÍTOL CRÍTiCA: Traços evanescents
PER: Jordi Sora i Domenjó

VALORACiÓ
10
TÍTOL CRÍTiCA: Gemecs sobre blanc
PER: Francesc Massip

VALORACiÓ
8
TÍTOL CRÍTiCA: Poetitzar sobre el res, blanc sota negre
PER: Jordi Bordes

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: La parella Mateu-Decourtye brilla amb aquesta primera part de Là i confirma el seu bon moment creatiu
PER: Marcel Barrera

VALORACiÓ
9