• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Jauría
  • /
  • La Manada i com emportar-se el teatre a casa després de la funció
CRÍTIQUES
Jauria
Portada 0 2
Fotojudit 507x506
PER: Judit Martínez Gili

VALORACIÓ

9

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

La Manada i com emportar-se el teatre a casa després de la funció

Publicat el: 15 d'abril de 2024

CRÍTiCA: Jauría

Aquesta crítica és de la versió de l’espectacle estrenada a Madrid el 2019 i representada a l’Atrium de Viladecans el 29 de gener de 2021.

Jordi Casanovas no s’ha inventat ni una sola paraula de l’obra que ha creat; cada intervenció de Jauría forma part de declaracions de les parts durant el judici de la Manada. Havent regirat l’estómac només començar, la proposta és i neix d’una realitat que supera qualsevol intent de ficcionar-la. Jauría és d’aquells espectacles que el públic s’emporta a casa un cop ha acabat la funció en forma d’angúnia, estupefacció, frustració i autorevisió de les percepcions que cada persona tenim dels límits. Perquè Jauría per descomptat parla d’una violació en grup, però és un espectacle sobre les interpretacions i justificacions de la realitat. Mentre tot el país clamava impotent l’evidència, cinc joves, uns quants juristes i algú més rascaven els fets a la recerca de raons i percepcions descontextualitzades.

L’espectacle és un relat cronològic dels esdeveniments als San Fermines de 2016 amanit pels sis artistes damunt l’escenari. Destaca la proposta interpretativa dels acusats, que més enllà d’un parlar de Sevilla enjogassat, s’escolten i treballen en manada construint una mena d’armadura negacionista de complicitats potentíssimes, parlant en boca d’agressors i de magistrats amb igual virulència punyent. Jauría parteix de la veritat i res més que la veritat per donar llum a un cas d’agressió sexual que ha suposat un abans i un després en la normalització de violències masclistes. Damunt d’un escenari sobri, impersonal, figuratiu però asèptic, que val a dir que no és ni portal, ni comissaria, ni carrer, ni tribunal, es busca donar el focus a la narració dels fets. La paraula en boca d’una i en boca dels altres i les emocions que es traslladen de la víctima a l’actriu, i de l’actriu al públic contribueixen en reforçar evidències que ho són massa vistes en perspectiva. És un espectacle que necessàriament ha de ser duríssim d’executar.

Jauría remou moltíssim. Petit i al final, però, cal dir, perquè cal dir, que aquesta proposta ha pres forma gràcies a un director home i a un dramaturg home. Aquesta aparent normalitat, que seria estrany posar de manifest essent un tema tan progre de tractar, permet qüestionar-se si la peça, un cop més, no és fruit de la mirada i judici hegemònics, i la possible veu de la víctima es llegeix des d’una posició de poder. Aquest pensament hi és, per descomptat, però l’acompanyen el valor d’una proposta que és contemporània, ha de seguir a l’ordre del dia i, a més, usa els llenguatges del directe i de les arts escèniques per oferir altres altaveus més allunyats de l’agenda i de possibles mirades fiscalitzadores i que remullen amb poesia la crua realitat.

CRÍTIQUES RELACIONADES / Jauría

TÍTOL CRÍTiCA: Esmena a la totalitat

PER: Marc Sabater
Marc Sabater
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: La fogonada de «San Fermín»

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Un habitacle infame i revelador

PER: Ramon Oliver
Ramon Oliver
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Esta fiesta con amigos y sin ti

PER: Gabriel Sevilla
Gs
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Coreografía tenebrosa

PER: Pep Vila
Pep Vilacritic69 200x200
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: La responsabilitat social d’una violació

PER: Martí Figueras
Martí Figuerasquadrada
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Judici al masclisme

PER: Manuel Pérez i Muñoz
Manuelperezimunoz2 756x756
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Som persones, bèsties o titelles

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat