• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Honestedat
  • /
  • Enro(s)cats, magnífic duel
CRÍTIQUES
Honestedad Destacada
Vermut I Escena 03retallada
PER: Jordi Bordes
Per estremir Per transformar

VALORACIÓ

9

ANAR A FiTXA DE L’OBRA

Enro(s)cats, magnífic duel

Publicat el: 17 de desembre de 2025

CRÍTiCA: Honestedat

Francesc Cuéllar presenta un text màgicament compensat entre els dos personatges que es batran en duel, a banda i banda de la taula. Cada rèplica convenç el públic que empatitza, ara amb l’un, ara amb l’altra que confronta el punt de vista anterior. Tots dos tenen raó i són dos motius que, fins al final, s’escolten des de la riba antagònica. El que sembla una operació de resistir posicions oposades, una mena d’enrocament ètic i/o artístic, s’enrosca i deriva amb un veritable castell de focs verbal, amb empipades sonores, que espanten els espectadors de les primeres fileres per la seva contundència. Però tothom està tan dins del conflicte que, lluny de molestar la cridòria (com acostuma a passar), se sent legitimada per una tensió a escena d’alt voltatge.

Dafnis Balduz i Míriam Iscla brillen en una situació aparentment trivial (una discussió sobre un plantejament d’escena entre l’actriu i el director que vol fer el seu particular Todo sobre mi madre, com un homenatge tendre del fill que comprova la microviolència que hi ha hagut de suportar dins de la llar familiar). Trenquen l’aparent enfrontament estàtic, desplaçant-se per un despatx insultantment elegant i minimalista. La pressió augmenta per una jornada de rodatge, que torna a ser massa curta per trobar els plans adequats. Reflexions que deuen preocupar als artistes i que el públic desentén, despreocupat, quan veu la producció estrenada.

De fons, sona el debat sobre la necessitat (o no) de ser honest. Proven de justificar els seus punts de vista a partir de la filmografia pròpia i de la universal. Rèpliques i cites que s’amunteguen en la memòria dels dos personatges, L’espai, que juga amb el blanc i el negre, i que prova d’esborrar ombres il·luminant des de llocs imprevisibles, com la mateixa taula, intenta donar un aire científic, fred, profilàctic, quan en realitat hi ha una operació a cor obert sobre la mirada del cos femení i el masculí a la pantalla gran, sobre dominis i sobre voluntat de trencar aquesta jerarquia (amb èxit., o sense). El pitjor que pot passar a una amistat conreada des de la confiança i la proximitat d’un escenari és descendir al redactat d’un contracte per forçar una posició que acaba imposant-se sobre tota la resta.

L’autor i director aconsegueix construir un relat complexe per sobre de les red flags del moment. Com a La confusió, de Raquel Loscos, Francesc Cuéllar, exfundador de José y sus hermanas (Los bancos regalan...) alterna el treball d’intèrpret amb el de direcció i drmtúrgia saltant de peces de denúncia i alerta dramatica (My low cost revolution, Lacrimosa) a peces d’un sarcasme social (Livealone).

L’espai, que juga amb el blanc i el negre, i que prova d’esborrar ombres il·luminant des de llocs imprevisibles intenta donar un aire científic, fred, profilàctic

CRÍTIQUES RELACIONADES / Honestedat

TÍTOL CRÍTiCA: Despullar-se o no despullar-se

PER: Oriol Osan
Oriol 2

Per transformar

VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: ÈTICA I ESTÈTICA DE FOTOGRAMA

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra

Per abraçar

Per estremir

Per transformar

VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: LA DESHONESTEDAT DEL BLANC O NEGRE

PER: Ramon Oliver
Ramon Oliver

Per estremir

Per transformar

VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: info@recomana.cat

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat