CRÍTIQUES

VALORACIÓ
6
Del drama polític al melodrama
Publicat el: 4 de juliol de 2015
CRÍTiCA: Helverova noć (La nit d’Helver)
La
nit d’Helver
(1999) és potser l’obra més coneguda de l’autor polonès Ingmar Villgist.
A més d’estar traduïda a diversos idiomes i d’haver estat representada a
diversos escenaris internacionals, té una versió cinematogràfica del 2005.
L’obra transcorre en un lloc indeterminat d’Europa en plena ocupació nazi,
durant una sola nit, i té com a protagonistes l’Helver, un noi amb una
discapacitat mental, i la Karla, una
senyora madura que se’n ocupa. Immersos en una situació de confrontació i d’excepcionalitat
que el director situa en l’ascens del feixisme a Europa, però que es podria
traslladar a qualsevol lloc del planeta, sobreviuen com poden en el petit
habitacle que és casa seva: l’Helver, aliè al que succeeix al seu voltant,
participa de l’eufòria militarista i esperona la Karla amb el seu entusiasme
infantil. Ella, amb posat amarg i cansat, juga com pot per no decebre’l.
El director del Kamerni
Teatar 55 de Sarajevo, Dino Mustafic, ha apostat per una lectura lineal de l’obra
i esdevé un il·lustrador eficaç del drama. Prescindint de les acotacions del
propi autor que atorgava al públic un paper més actiu, carrega les tintes sobre
els sentiments. Compta amb dos esplèndids actors, Ermin Bravo i Mirjana
Karanovic, lliurats enterament als seus personatges. La seva gestualitat esdevé
tota una coreografia ritual que apel·la directament a l’emotivitat de l’espectador.
CRÍTIQUES RELACIONADES / Helverova noć (La nit d’Helver)
TÍTOL CRÍTiCA: Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l’antiga base de dades)
PER: Andreu Sotorra

VALORACiÓ
TÍTOL CRÍTiCA: Excés de melodrama per a una obra que era un interessant negatiu de
PER: Jordi Bordes

VALORACiÓ
7
TÍTOL CRÍTiCA: Un melodrama de diumenge per la tarda
PER: Aída Pallarès

VALORACiÓ
5
TÍTOL CRÍTiCA: Testimonial
PER: Francesc Massip

VALORACiÓ
6
TÍTOL CRÍTiCA: Una maldad inocente que llena de aplausos el Romea
PER: Elisa Díez

VALORACiÓ
9
TÍTOL CRÍTiCA: Intrahistoria sentimental(ista)
PER: Juan Carlos Olivares

VALORACiÓ
5
TÍTOL CRÍTiCA: El segrest de les emocions
PER: Manuel Pérez i Muñoz

VALORACiÓ
4