• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Heisenberg
  • /
  • La incertesa amb esperit “screwball”
CRÍTIQUES
Heisenbergkiku Pinol 1
Ramon Oliver
PER: Ramon Oliver

VALORACIÓ

8

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

La incertesa amb esperit “screwball”

Publicat el: 7 de juliol de 2021

CRÍTiCA: Heisenberg

No sé com aneu de física quàntica. Però sí sé ( en cas contrari, no estaríeu llegint aquests línies) que el teatre us agrada d’allò més . I si això us passa des de fa ja un cert temps, és molt probable que fa una dècada gaudíssiu al TNC de l’excel·lent obra de Michael Fryan “Copenhaguen”, en la qual Pere Arquillué interpretava a Werner Heisenberg, un dels pares de la física quántica. I el responsable precisament d’haver-li donat cos teòric al principi d’incertesa en què s’inspira aquesta altre també excel·lent obra teatral escrita pel mateix Simon Stephens responsable de l’adaptació escènica d’ “El curiós incident del gos a mitjanit”. D’altra banda, una peça en la qual Heisenberg no hi surt per a res, tret del títol . I no em negareu que també provoca certa incertesa, això d’estar veient una obra en la qual ni apareix el personatge que li dona nom, ni s’esmenta mai al llarg de tota l’acció. Encara que la seva teoria sí ensenyi el nas en boca de la seva coprotagonista , la Georgie, quan en pla casolà diu allò que Heisenberg t’hagués explicat de forma científica , i et recorda que “si mires alguna cosa molt de prop, no tens cap manera de saber on va i la velocitat amb què arriba”.

Quelcom que és una mica el que li passa a aquest londinenc carnisser de setanta-cinc anys anomenat Alex ,quan l’assalta verbalment a una estació de tren aquesta nord-americana de quaranta-dos anys anomenada Georgie que pertany a aquella classe de persones capaces de canviar-li la vida a qualsevol en un tres i no res… sempre i quant l’assaltat tingui certa disposició a deixar-se la canviar. I aquí és on, malgrat la distància que existeix entre aquest text i aquells guions, l’obra de Stephens en va recordar una mica l’estructura d’aquelles memorables “screwball comedies” que tant van abundar al Hollywood dels anys 30 i 40, i que tenen en “La fera de la meva nena” un dels seus màxims exponents. Si agafem la magistral pel·lícula de Howard Hawks com a referent, recordareu que en ella, un plàcid professor Gary Grant fins aquell moment poc donat a correr aventures emocionals ni de cap altra especie, es deixava sacsejar de valent  per una frenètica i imprevisible Katharine Hepburn decidida a trancar-li els esquemes i fer-lo viure les situacions més absurdes imaginables. I evidentment, després de la sacsejada, el bo d’en Gary ja no podria imaginar una existència sense el terratrèmol de la Hepburn.

Doncs bé: la Georgie i l’Alex, en tenen alguna cosa de versió madura ( en el cas d’ella) i directament ficada ja en la vellesa ( en el cas d’ell) de personatges com aquells. Una versió desencisada que acumula ja molts fracassos, que sovint tira mà de mentides menys innocents i més interessades que les que circulaven per aquelles comèdies (d’això , la Georgie en sap força) , que és o es va fent cada cop més conscient de la urgència de no deixar escapar ja cap més tren, i que sap que sempre resulta millor fer un viatge sense cap esperança d’aconseguir l’objectiu que es pretenia amb ell, que lliurar-se a la desesperació. Stephens, ens presenta una molt equilibrada – comèdia dramàtica en la qual els embats de la Georgie i les cares de serena estupefacció de l’Alex es ban completant els uns amb les altres fins deixar en evidència fins a quin punt es venen a completar, i venen a ser demostracions d’un mateix sentiment de solitud .I la no menys equilibrada direcció de Josep Maria Mestres ( que sap com mostrar aquest joc entre equilibris desequilibrats mitjançant un hábil dispositiu escènic) troba en Sílvia Bel i en Pep Cruz els intèrprets ideals per a visualitzar la progressiva dependència i/o complicitat emocional que va sorgint entre aquests dos pols aparentment tan oposats. Ella, esplèndida i invasiva, desvetllant-nos poc a poc quanta fragilitat amaga la seva permanent impertinència . Ell, mostrant de forma encisadora aquella contradicció que es crea quan una persona vol fer veure que s’ha sentit molt ofès i que té moltes ganes de marxar, i alhora intueixes que no marxaria per res del món perquè s’han obert davant seu expectatives que ja, ni imaginava. Tots dos, desprenent tota la química necesaria per transmetrre’ns la tendresa, l’humor, els rampells patètics , les vulnerabilitats, la singular eròtica i el no menys singular afecte que va sorgint entre aquesta estranya parella.

CRÍTIQUES RELACIONADES / Heisenberg

TÍTOL CRÍTiCA: Dos solitaris en col·lisió

PER: Ana Prieto Nadal
Ana Prietofotoacademia1 445x444
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: La precisió de la incertesa

PER: Marc Sabater
Marc Sabater
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Molt més que física cuàntica

PER: Pep Vila
Pep Vilacritic69 200x200
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Instal·lats en la incertesa

PER: Iolanda G. Madariaga
Iolanda G. Madariaga
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Fábula de la última oportunidad

PER: Juan Carlos Olivares
Juan Carlos Olivares
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Sílvia Bel expansiva

PER: Jordi Bordes
Jb Defi
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat