• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Els ocells
  • /
  • El meu regne per un puput que és el mirall del rey pasmado
CRÍTIQUES
Ocells Web Baixa1
Ocells
Jb Defi
PER: Jordi Bordes

VALORACIÓ

7

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

El meu regne per un puput que és el mirall del rey pasmado

Publicat el: 13 de maig de 2019

CRÍTiCA: Els ocells

La Calòrica s’ha deixat anar del tot. Han tirat de surrealisme (com ja van fer parlant de la insatisfacció a Bluf) per descarnar el Poder. El Poder sempre els ha provocat una divertida urticària: van debutar amb una sàtira ben agra a Feísima enfermedad y muy triste muerte de la reina Isabel I. Van fer un retrat càustic, en format de late show, sobre el poder de Berlusconi a Editto Bulgaro.

Ara, després d’un molt ben travat teatre realista (amb la fantasia del descobriment de les papilles màgiques) Fairfly que rematava el divertit desencís laboral de Sobre el fenomen de les feines de merda descobreixen, amb un cinisme absolut, que el Poder es liderat pels populistes i que té el suport amagat de l’Església, l’Exèrcit, la Justícia i el sistema capitalista. Sobta com una puput, un flamenc i una gavina es deixen entabanar tant fàcilment. Fins que no arriba l’home al bosc per a liderar la seva revolució acceptaven els dictats franciscans que Déu proveeix a la Natura, acceptant esportivament formar part, accidentalment,  de la cadena tròfica dels carnívors. El cop d’efecte en l’assemblea de les aus converteix Pisthetaeurus en el nou líder. I, sota l’aparent repte de fugir dels que els assassinen per fer un àpat al forn, els condemnen a uns treballs per crear una ciutat impossible dalt dels núvols. La Calòrica, doncs, esclavitza els ocells de manera similar al que proposa George Orwell a Rebel·lió a la granja. 

Els ocells té escenes de llibre. Com la que il·lustra amb uns coloms de classe baixa que arrisquen el físic per a recosir els fonaments de la ciutat: l’home treballarà ferit per no perdre el lloc de feina, mentre el fill aspira a ser un emprenedor i la filla és una defensora utòpica dels drets dels treballadors). El sentit comú l’intenta imposar la mare, elpal de paller d’aquell niuy amb dret a hipoteca. També té un fort sarcasme l’aparició de la democràcia ja molt envellida per culpa de la manipulació per als interessos dels poderosos. Aquest personatge sembla sortit de la factoria de La Zaranda. La companyia andalusa, això sí, serveix aquest desencís amb unes poques frases molt ben estructurades i una estètica, que s’acomoda a la iconografia d’un art empobrit molt plàstic. 

Aquest treball de La Calòrica és desigual i no aconsegueix travar el discurs ni les imatges plàstiques. Sí que diverteixen provocadorament. Ho fan quan els homes que s’escapen es defineixen com a exiliats polítics, perquè no estan disposats a pagar més impostos. O quan el nou líder  per trobar el suport de tots els bàndols de l’assemblea d’ocella repica “jo no veig galls ni gavines, només cells” (emulant a la cita de rivera: “Recorriendo España yo no veo ‘rojos’ y ‘azules’, veo españoles”). Però, el populisme es mou per tots els bàndols. Certament, La Calòrica ensenya les  costures d’un sistema que, aparentment tendeix a la igualtat entre tots els ciutadans però que, en realitat, garanteix que el poble mai podrà accedir als llocs de Poder amb plena capacitat executiva. Per això, pensant amb el puput de l’entrada (un ocell despreocupat, sense fer més treball que viure, volar i cantar) esbalaït, ensopit, reflecteix la jornada laboral d’uns monarques ideats per a ensenyar sang blava i corona i viure a cor què vols.

CRÍTIQUES RELACIONADES / Els ocells

TÍTOL CRÍTiCA: Ocells tan estranys que semblen humans

PER: Ana Prieto Nadal
Ana Prietofotoacademia1 445x444
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Els ocells

PER: Júlia Vernet Gaudes
Juliavernet3 689x688
VALORACiÓ

7

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Cabaret polític d’altíssim nivell

PER: Josep Maria Viaplana
Josep Maria Viaplana
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Plomar la democràcia a base de populisme

PER: Teresa Ferré
Teresa Ferré
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: “Només hi veig ocells”

PER: Toni Polo
Img 20161123 171959
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Una nova mostra de com mesclar a la perfecció humor i crítica

PER: Pep Barbany
Pep Barbany
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Quins pàjarus els de La Calòrica!

PER: Iolanda G. Madariaga
Iolanda G. Madariaga
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: «Amb Pisteter, no! Amb Pisteter, no!»

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat